• Anonym (saknad)

Måste man vara överens om att skaffa husdjur?

Är så ledsen/irriterad just nu!
    Jag är uppväxt på landet med föräldrar som bedrivit kennel, har alltid haft massor utav djur runt om kring mig och tanken på att inte ha något gör ont i hjärtat på mig. Min sambo är stadsbo och har aldrig haft några husdjur, mer än ett par akvariefiskar. Han vet min stora pasion för djur. Vi har skjutit upp djurköpet (hund eller katt) i fem år nu. Först var anledningen att vi inte hade tid pga arbeten, sedan boendet (liten lägenhet), därefter fck vi barn osv. Sen kom vi överens om att vi skulle skaffa ett husdjur när vi flyttar till hus och har trädgård. Nu har vi bott i hus i ett halvår och jag tänker inte på annat än att få utöka familjen med en kramgo krabat. Men han förstår inte alls glädjen med att ha ett djur. Han ser bara jobb, dom fäller, luktar, klöser sönder hemmet, kostar pengar, behöver rastas osv.
    Medans jag ser tryggheten, mysiga stunder i soffan när man har sitt djur i famnen och klappar, ute i friska luften och promenerar osv.

Som jag säger till min sambo, Jag vill ha ett djur, Jag kommer ta hand om det. Men han säger tvär nej, och hävdar att man MÅSTE vara överens när man skaffar hund/katt. Oavsätt vad vi väljer så blir ju någon av oss besviken/missnöjd.
    Vad hade ni gjort? var ni överens vid era djurköp?

• Svar på tråden Måste man vara överens om att skaffa husdjur?
  • Majsan70

Ja jag anser att man skall vara överens när man skaffar djur. djuret har inte bett om att få komma till er familj, men det har rätt att bli älskat som en familjemedlem av alla familjemedlemmar. Själv föder vi upp katter och säljer inte till familjer där vi ser att de inte är överens.

• höbåtsolle

Det underlättar om båda är överens, så klart.

Ogillar han verkligen djur så mycket att han inte vill unna dig (och barnen) ett?

• Mother of 5

Jag känner som du gällande detta med djur. Hemska tanke om en läkare sa att ngt av mina barn var pälsallergiker för det är det enda som skulle kunna hindra mig att ha djur.

Tack och lov är inte min man ovillig att ha djur, så vi har både hundar och katter.

Vet inte alls hur du ska göra, då jag inte varit i din sits. Men jag skulle inte kunna leva utan djur pga ngt annat än just allergi.

• Anonym (...)

Ja, klart man måste vara överens! Nu har jag turen att min man inte vill ha djur, jag hade aldrig gett med mig.. Kommer aldrig köpa djur till mina barn!

• Mother of 5

Med mitt inlägg menar jag INTE att hon ska ta hem ngt djur mot hans vilja.
    Ville bara klarlägga det.

• Nyfiken gul

självklart ska man vara överens om ett djurinköp, det är ändå en ny familjemedlem som ska behandlas lika av alla.

En kompromiss kanske kan vara om det finns något djur ni kanske kan låna för att prova och se hur det funkar i familjen?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • höbåtsolle

Han och den anonyma här är båda riktiga egoister.

Det är ju en mycket större uppoffring för TS att vara utan djur, än för mannen att acceptera ett djur.

• Zäta

självklart måste man vara överens... kanske börja med ett djur som inte kräver så extremt mycket tid som en hund? Så han iaf blir van vid ett djur...

• Anonym (...)
    höbåtsolle skrev 2010-11-12 21:47:27 följande:
    Han och den anonyma här är båda riktiga egoister.

Det är ju en mycket större uppoffring för TS att vara utan djur, än för mannen att acceptera ett djur.
    Antar att du menar mig! Jag avskyr djur,är livrädd för hundar, vågar inte ta tag i något djur för att rengöra burar etc.. Kalla mig egoist, men jag skulle aldrig få för mig att ha ett djur som tar tid och kostar pengar! Tur att min man anser likadant!
  • snallis

Hej!

För att svara på din fråga man bör absolut vara överens om man ska skaffa djur. Jag och min sambo var helt överens om att skaffa djur men det beror också mkt på att vi båda älskar djur och är uppväxt med djur.

I eran situation blir det ju betydligt svårare eftersom ni har så olika syn på situationen. Det blir ju svårt när han säger tvär nej och  verkar ha rätt bestämt åsikter o de negativa sidorna.
    Vad sa han i början när ni träfffades och du förklarade för honom hur viktgt djur är för dig och att du vill ha djur i ditt liv?

Jag hoppas att det går att lösa för er på något sätt.

Svar på tråden Måste man vara överens om att skaffa husdjur?