• Björkpollen

Vegetariska tråden för oss som lagar UTAN quorn o andra köttsubstitut

Jag läser ibland vegetariska middagstråden för att få inspiration, men det äts så väldigt mycket sojakorv o quornbitar o veggobacon o allt vad det heter där.  Jag är inte så intresserad av köttsubstituten även om det naturligtvis finns undantag, och det kan väl vara gott någon enstaka gång, typ varannan månad, men inte till vardags.

Kanske kan vi fylla den här med lite annan vällagad mat? Vegetarisk då förstås.

Inte så mycket snack o tomma kommentarer som "åh, det lät gott, det ska jag pröva" osv. Utan mer rena recept och frågor som rör recepten.

Någon som är med?

• Svar på tråden Vegetariska tråden för oss som lagar UTAN quorn o andra köttsubstitut
  • Mint

I dag ska jag göra en grön lasagne som jag ofta gör. Den är så himla enkel och görs på sånt man ändå oftast har hemma:

250 g broccoli
    200 g turkisk yoghurt
    muskot, salt, peppar

Tina broccoli, blanda med mjölkprodukten. Krydda.

tomater, en burk
    lök
    vitlök
    sambal oelek
    oregano, basilika
    salt och peppar

Koka tomatsåsen.

Varva såserna med lasagneplattor. Avsluta med riven ost (om du äter det, annars går det nog att skippa) och 2 dl mjölk.

Grädda i 225 grader i ca 30 minuter.

Låt vila en kvart eller så innan servering. NJUT! 

• Mint

Glömde nämna att jag brukar ha ca 200 gram frysta bönor (exempelvis kidney-) eller linser i tomatsåsen. :)

• kallelina

Jag har några förslag, jag är inte vegetarian men jag gillar både kött och grönsaker och tycker att det är en extra rolig utmaning att laga goda vegetariska rätter att bjuda vegetarianer (och andra) på. Observera att min kokkonst bygger på ungefär-filosofin så du får själv stå för mängderna där jag inte angett några!

Jag börjar med ett vegetariskt alternativ till korvstroganoff:

Grovhacka ett par lökar samt tärna en paprika och pressad vitlök efter behag. Bryn lätt i en stekpanna med en matsked olja. Skölj ett par deciliter röda linser tills vattnet blir klart. Tillsätt linserna och rör om. Sedan tar du en förpackning krossade tomater (eventuellt smaksatt), lite tomatpuré och så vatten. Späd med vatten efterhand som linserna kokar och absorberar vattnet. Salta och peppra, krydda med till exempel timjan, oregano eller vad du tycker om. Vill du så kan du runda av med lite grädde på slutet när linserna är färdigkokta. Om du inte gör det så har du inte bara en vegetarisk rätt utan en vegansk. Inte illa. Detta är gott med ris till.

• kallelina

Vegetarisk lasagne är redan nämnt, men jag har en variant. Koka en morotsfärssås, dvs köttfärssås på rivna morötter i stället för köttfärs. I stället för bechamelsås tar du djupfryst spenat ungefär samma mängd som en stor burk keso. Värm/tina spenaten och rör ner just en stor burk keso. Smaksätt med italiensk salladskrydda.

Varva i en form med lasagneplattor och toppa med ost.

Sätt in i ugnen på kanske 200 grader tills det är färdigt. Vad kan det ta då...tja säg 40 minuter.

Servera med sallad.

• kallelina

Och så måste ni få mitt recept på falafel, om jag vågar kalla mina vegetariska bullar för det.

Koka bönor av valfri sort enligt anvisning tills de är ungefär som nyskållade mandlar i konsistensen. Förstår ni hur jag menar, lite mer än halvfärdiga . De ska gå att mala till "färs". Mot slutet av kokningen brukar jag ha i en skvätt gröna linser samt några morötter och kanske en lök. Inget av detta får koka sig mosigt.

Nu kommer det jobbiga: Mal hela härligheten till färs. Det kanske går bra att riva det i matberedare, jag brukar ta en sådan där mouli-juliennegrunka för jag hatar att diska matberedaren. OBS! INTE köra med knivarna i matberedaren!!!

Nu är det bara att göra som när man gör köttbullar! Det vill säga krydda med salt, peppar, vitlök och så ha i ägg, potatismjöl (det behövs en hel del potatismjöl för att få rätt konsistens) och någon vätska (kanske kokspad). Det ska gå att forma runda bollar av smeten. Sedan kan man välja mellan att antingen steka dem i panna och då blir de platta. Eller också kan man fritera dem så förblir de runda.

Servera till exempel bulgur, tomatsås och yoghurtsås samt grönsaker till.

• SaraSara

Jag är inte vegeterian, men äter gärna vegetariskt då jag är väldigt kräsen på kött. Och nu när jag är gravid blir jag illamående av kött så det blir mest vegetariskt. 

En av mina favotier är pastasås:
    Stjälkselleri
    Squash
    paprika
    purjolök
    fänkål
    Krossade tomater
    grönsaksbuljong
    chilisås
    creme fraiche
    ev maizenaredning

Alla grönsaker hackas i önskad storlek och kokas med lite vatten, buljong och krossade tomater tills de är lagom mjuka. Tillsätt creme fraiche och chilisås på slutet. Red eventuellt lite om såsen känns för lös.
    Serveras med pasta.

Enkelt och gott. Det blir väldigt mycket smak från grönsakerna så man behöver inte krydda så mycket mer, kanske lite peppar.  Lätt att göra storkok av och det går utmärkt att frysa in.  

Svar på tråden Vegetariska tråden för oss som lagar UTAN quorn o andra köttsubstitut