• hönamor

Meritvärdet???

När man förljer sin ansökan nu så står ju siffror under meritvärdet (MV)
    Vad står de siffrorna för?
    På en kurs med platsgarant står 999 o jag antar att det är för att det är det högsta som finns i deras siffertabell o ska symbolisera att det inte finns nåt tak då men kan man luska ut om man ligger bra till genom siffrorna eller? Till den kursen jag vill läsa står det 12,12 men det säger mig liksom inget.

• Svar på tråden Meritvärdet???
  • Signatur

Det är väl ditt meritvärde?

Det ser ut som en tabell, först står det vilken utbildning man sökt, sedan vilken urvalsgrupp men tillhör och sedan meritvärde vilket alltså relaterar till ens betyg. Är det det du är ute efter?

Vad är ditt betyg på skalan mellan 1-20,0? Stämmer det med siffran 12,12? Med eller utan de extra 2,5 vissa kan få (jag är för gammal),

• hönamor

vad mitt betyg är på en skala har jag inte en susning om men din förklaring verkar ju logisk eftersom ja har samma meritvärde på alla kurser.. ville kanske mest bara veta va det var för något.

• Thessla
    hönamor skrev 2010-11-13 16:24:01 följande:
    vad mitt betyg är på en skala har jag inte en susning om men din förklaring verkar ju logisk eftersom ja har samma meritvärde på alla kurser.. ville kanske mest bara veta va det var för något.
    Det är ditt betyg som står där.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • hönamor

Men har jag 12,12 i betyg? Och vad är det då egentligen, bra? dåligt? medel? finns det nån tabell nånstans så man kan kolla? Eller är det mellan 0-20 som signatur skrev? Då ligger jag lite över mitten då eller?

• Kastrullresan

Du bör utgå från att ett medelvärde för betyg till högskola/universitet ligger mellan 10-20. Har man 10,0 i meritvärde betyder det att man har G i alla kurserna, 15,0 har man i snitt VG i alla kurser och 20,0 så har man MVG i alla .

Normalt har man lite olika betyg i olika kurser vilket gör att det oftast blir ett ojämnt värde typ ditt 12,12. Du borde ha G i de flesta kurser och 6-7 VG lite beroende på vilket program du har läst.

Svar på tråden Meritvärdet???