• Anonym (förbannad)

Får det verkligen gå till så?

• Svar på tråden Får det verkligen gå till så?
  • Anonym (förbannad)

Jobbar på ett sjukhem för äldre och vi har fått denna skit att man ska lägga sitt eget schema var 7 vecka.
    Nu när vi vill ta semester så nekar dom utan att ens försöka hitta en vikarie pga att all semester ska läggas in innan schemat är klart.
    Hur 17 ska man veta el få tider 8 veckor innan man ska till frissan, dr, bli bortbjuden mm
    man kan faktiskt få kallelser el inbjudningar 5 veckor innan det gäller.
    eller man kanske bara är less att jobba en helg så man vill ha semester
    får dom neka utan att ens försöka hitta en vikarie?
    har man inte rätt att ta ut sina inarbetade semdagar när man vill?

• Anonym (förbannad)

ingen som vet hur det fungerar

• Anonym

Vanligen lägger man väl in om semester flera mpnader innan och man har aldrig rätt att ta ut den när man vill, utan chefen ska avgöra im verksamheten blir lidande och godkänna/avslå.

• Angelica30

Som jag förstår så har ni precis börjat med time care eller nått liknande, alla ställen som börjar med detta får samma frågor som du har nu.

Om du har fått en läkartid och du pratar med din chef så tror jag att det löser sig, vi har då aldrig haft problem med det och dessutom så har vi aldrig behövt ta semester för det heller utan vi har tagit dom timmarna på timbanken eller byt tur.

Tex att ta semester en helg, hur har du gjort hittils? Har du fått semester på din helger när du sökt? Har du något särskilt skäl till semester för att något helt plötsligt dykt upp så ansöker du om semester, precis som du gjort nu. Tänk bara på att du kan få högre semesterkvot när du tar semester under en schema period.

I min värld är önskeschema det bästa som finns! Nu har inte vi det här vilket resulterar i att man åker på att jobba jul och nyår flera år i rad om man har otur, får ta semester på skolavslutningar eller va det nu kan vara.
    Jobbigt i början med önskeschema men det gäller bara att planera sin tid lite och kolla lite längre fram i kallendern när saker händer som man behöver vara ledig för.

• Anonym

Alltså, jag ser inget konstigt i det här. Inte kan jag ta ut semester för att jag är less, ska gå till frissan eller hänga med kompisar? Jag har ju mitt ansvar gentemot jobbet i första hand. Jag planerade redan i oktober semestern som jag ska ta ut i april nästa år. Om du bara behöver planera semester 7 veckor i förväg så tycker jag du är lyckligt lottad.

• Anonym

Nej, man får inte ta ut sin semester när man vill. Semesterlagen säger att du har rätt att ha semester och att du ska få ha sammanhängande semester på sommaren om du vill. Men längre än så behöver faktiskt inte din arbetsgivare sträcka sig.

• tjoohalia

jobbar inte inom vården, men min mamma gör. hon är schemaansvarig på deras avdelning och ser till
    att allting passar och funkar i time care.
    nu tror jag iofs att alla har varsitt schema som dom lägger in varje gång (just eftersom alla är nöjda med
    sina scheman) så även om dom måste uppdatera det, så är det alltid likadant.
    när någon vill ha semester så försöker dom fixa det. först godkänner min mamma det isf, sen godkänner
    chefen det om mamma får in en vikarie.
    där nekas dom i princip aldrig semester, ja det skulle väl vara om dom inte får in en vikarie då.
    min mamma har haft semester flera gånger sen dom började med time care (&innan också) och det har
    aldrig varit något speciellt. tex. om hon åker för att hälsa på mig och barnen så planerar hon inte det 6veckor
    iförväg alltid.
    sen brukar det ju vara lite mer med vikarier om man ska vara långledig helt plötsligt
    fast jag har nog aldrig hört någon som tar semester för att gå till frissan?!

• Anonym
    tjoohalia skrev 2010-11-13 09:44:21 följande:
    jobbar inte inom vården, men min mamma gör. hon är schemaansvarig på deras avdelning och ser till
    att allting passar och funkar i time care.
    nu tror jag iofs att alla har varsitt schema som dom lägger in varje gång (just eftersom alla är nöjda med
    sina scheman) så även om dom måste uppdatera det, så är det alltid likadant.
    när någon vill ha semester så försöker dom fixa det. först godkänner min mamma det isf, sen godkänner
    chefen det om mamma får in en vikarie.
    där nekas dom i princip aldrig semester, ja det skulle väl vara om dom inte får in en vikarie då.
    min mamma har haft semester flera gånger sen dom började med time care (&innan också) och det har
    aldrig varit något speciellt. tex. om hon åker för att hälsa på mig och barnen så planerar hon inte det 6veckor
    iförväg alltid.
    sen brukar det ju vara lite mer med vikarier om man ska vara långledig helt plötsligt
    fast jag har nog aldrig hört någon som tar semester för att gå till frissan?!
    Men det beror väl på var man bor, vilken arbetsplats det är, tillgången på vikarier, kostnaden för vikarier osv.
    Jag tror de flesta chefer vill bevilja semester men ibland kan de nog inte.
  • tjoohalia
    Anonym skrev 2010-11-13 09:46:53 följande:
    Men det beror väl på var man bor, vilken arbetsplats det är, tillgången på vikarier, kostnaden för vikarier osv.
    Jag tror de flesta chefer vill bevilja semester men ibland kan de nog inte.
    ja det är klart att det är olika från arbetsplats till arbetsplats. jag förstår också att man inte kan bevilja
    semester för minsta lilla MEN jag tycker att det borde vara så, på alla arbetsplatser, att OM det finns
    vikarier som ställer upp så ska man kunna ansöka om semester även mitt i en schemaperiod
    men det är väl inte så..
    har själv jobbat som vikarie inom äldreomsorgen i 5år (på olika ställen) och det har aldrig varit problem
    med semestrar där heller. därför jag fått jobba så mkt ;)
Svar på tråden Får det verkligen gå till så?