• Dr Mupp

Spår av gluten.

Vi ska få hit en som är glutenallergisk och jag vill gärna baka nått som hon kan äta. Hur känsligt är det här med gluten? Som laktosintolerant så klarar man ju oftat små mängder laktos utan problem. Är det samma med gluten eller måste jag vara helt säker på att inget som kan innehålla gluten kommer ikontakt med det som ska vara glutenfritt?

Är det nått speciellt att tänka på om man bakar med de glutenfria mjölmixarna eller kan man byta det vanliga vetmjölet i receptet rakt av mot mjölmixen? 

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Spår av gluten.
  • MaryJ

Gluten är väldigt strikt, det är inte som en laktosintolerant. För vissa kan det vara en stor risk att få i sig minsta lilla gnutta av gluten.

Glutenfria mjöl är "hårdare" än vanligt vetemjöl. Man kan blanda med lite majsmjöl om man tex vill göra en sockerkaka, då blir den lite saftigare. Glutenfritt blir ofta torrt.

Lycka till!

(Allergimamman)

• lövet2

Det kan behövas träning för att få till något gott av det glutenfria mjölet. Kanske du skulle satsa på något som är helt utan mjöl i stället? Maränger av något slag t ex? Negerbollar kan du göra utan havregryn och krossa puffat ris att sätta i  ...

• Maria K

Jag brukar göra kokostoppar och negerbollar med glutenfria havregryn, brukar lägga båda sorterna i småbrödsformar för att inte blanda dem.

• sol1

jag brukar ta ett vanligt recept å bara byta ut det vanliga mjölet mot glutenfritt. sockerkaka har jag i ett extra ägg i å så lite citron så blir den saftig å god. bullar händer det att jag bakar också gör precis som vanligt men med glutenfritt mjöl likadant där tillsätter ett ägg i degen sen kör den i en hushållsassistent å låter det stå å knådas minst 30 minuter innan den sen får stå och jäsa.

• Blå Flygare

Det är helt strikt, även att inte ha spår av gluten. Inte bara på produkterna man köper hem, även på köksytorna, redskapen och ingredienser man använt innan (att man inte använt samma redskap när man först tagit mjöl och sen socker eller dyl).

Återkommer med recept...

• Blå Flygare

Glömde skriva att till skillnad mot laktos som ger tillfälligt obehag ger gluten skada på tarmensomomman har otur blir permanent.

• Blå Flygare

Mjuka kakor är svårast, men denna är riktigt god även på glutenfritt mjöl. Blir inte heller torr på bara en dag som de flesta andra jag testat.  Ist för linfröavkok kan du använda 2 st ägg. Och smör ist för mjölkfritt margarin.

Cerlanders chokladkaka
    3 dl socker
    2½ dl mjöl*
    1 tsk vanillinsocker
    2 tsk bakpulver
    3 msk kakao
    2 dl linfröavkok**
    150 g mjölkfritt margarin
    1½ dl vatten

Gör linfröavkoket.
    Blanda torrvarorna i en bunke.
    Koka vattnet och smält margarinet.
    Vispa linfröavkoket och blanda i med torrvarorna.
    Rör i matfettet pö om pö, blanda väl.
    Tillsätt det kokta vattnet pö om pö under omrörning.
    Smörj och brödsmula en hålform. Häll i smeten.
    Grädda i 175 grader i ca 45 min.
    Låt kakan svalna i 2 timmar innan den vänds.

*går lika bra med mixwell gluen-och laktosfritt som vanligt vetemjöl. Har även testat Lailas blå, men den ger bismak.
    **koka upp 2 dl vatten med 2 msk hela linfrön. Låt koka i 3 min. Låt kallna.

• Blå Flygare
    Småkakor är oftast lättare, men blir lätt smuliga eller spröda. Men dessa är riktigt bra!

Bovetekako
    r 30 st

Från mat special

125 g mjölkfritt margarin
    1 dl råsocker
    1 dl solrosfrön
    2½ dl bovetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 msk vaniljsocker
    2 msk kakao

Blanda de torra ingredienserna. Blanda sen i margarinet.
    Låt stå i kylskåp ca 1 timme.

Rulla degen till tjocka längder, dela sen i 30 bitar. Rulla till kulor.
    Lägg på en plåt med bakplåtspapper, gaffla.
    Grädda i 200 grader i ca 8 min.
  • Blå Flygare

Annars funkar ju Gino med choklad utan spår av gluten (står det spår av vete är det dock ok, det har lägre gränsvärde eftersom veteallergiker reagerar på mindre mängder än glutenintolleranta)

• Hallåhej

Mjukkakor ex vis sockerkaka och mjuka pepparkakor brukar bli MUMS. Vi köper det röda paketet "Mjölmix" från FINAX. Många mjölsorter smakar på tok för mkt bovete men med detta mjöl brukar vi bli nöjda, ja t o m så nöjda att vi använder det hellre än valigt mjöl till mjukkakor.
    Receptet på jordgubbstårta som fanns på gamla potatismjölspaketet (LYCKEBY) var perfo. Naturligtvis hittar jag inte det nu när de ändrat på paketet.

• Lindreas

Glöm inte att ströbröd innehåller gluten, det är lätt att missa! Men det finns glutenfritt ströbröd, det är det enda jag använder. :)

• frökenBea

Använder "semper mix", funkar till allt, bara att byta rakt av. Dock är det bäst om man ska göra just deg-grejo som kanelbullar, matbullar, lussekatter mm att använda särskilda recept. Men till pannkakor, mjuka kakor, ja allt som inte är deg så är det bara till att byta rakt av. 

• Lindreas

Du, förresten, nu såg jag att du skrivit att personen i fråga är glutenallergisk. Kolla med din gäst hur illa det är, om det är så att du kanske inte ens kan använda en kastrull som du gjort sås i till exempel. Jag har haft skolkompisar som fick ha egna redskap i köket för att inte bli dåliga...

• Blå Flygare
    Lindreas skrev 2010-11-15 18:18:49 följande:
    Du, förresten, nu såg jag att du skrivit att personen i fråga är glutenallergisk. Kolla med din gäst hur illa det är, om det är så att du kanske inte ens kan använda en kastrull som du gjort sås i till exempel. Jag har haft skolkompisar som fick ha egna redskap i köket för att inte bli dåliga...
    Det finns inget som heter glutenallergi. Antingen är man glutenintollerant/har celiaki eller så är det sädesslagsallergi. Gissar på det förra eftersom det ofta skrivs fel åt det hållet. Fast helt säker kan man ju inte vara, vid sädesslagsallergi är det individuellt hur känslig man är, och är det riltigt illa så går ju de flesta glutanfria produkter bort eftersom de ofta innehåller vetestärkelse, kan innehålla glukossirap etc.
  • Lindreas
    Blå Flygare skrev 2010-11-15 18:53:34 följande:
    Det finns inget som heter glutenallergi. Antingen är man glutenintollerant/har celiaki eller så är det sädesslagsallergi. Gissar på det förra eftersom det ofta skrivs fel åt det hållet. Fast helt säker kan man ju inte vara, vid sädesslagsallergi är det individuellt hur känslig man är, och är det riltigt illa så går ju de flesta glutanfria produkter bort eftersom de ofta innehåller vetestärkelse, kan innehålla glukossirap etc.
    Jo, jag vet. Jag tänkte mest att eftersom ts skrivit allergisk så kanske gästen inte är glutenintolerant... Kan ju vara viktigt att veta innan man börjar baka.
  • Blå Flygare
    Lindreas skrev 2010-11-15 19:00:05 följande:
    Jo, jag vet. Jag tänkte mest att eftersom ts skrivit allergisk så kanske gästen inte är glutenintolerant... Kan ju vara viktigt att veta innan man börjar baka.
    Det har du så klart helt rätt i.
  • Dr Mupp
    Lindreas skrev 2010-11-15 19:00:05 följande:
    Hoppsan. Hon är glutenintolerant. Jag som skrev fel.

Funderar på muffins eftersom jag då slipper fundera på ströbröd och på arbetsytor eftersom bunkar ju är rena när de kommer från diskmaskinen och formarna är rena.
    Men smör och socker är ju med största sannolikhet kontaminerat (vet att jag använt samma dl mått till vetemjöll och socker) så då skulle jag behöva nytt smör och socker.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lindreas
    Dr Mupp skrev 2010-11-15 19:36:23 följande:
    Hoppsan. Hon är glutenintolerant. Jag som skrev fel.

Funderar på muffins eftersom jag då slipper fundera på ströbröd och på arbetsytor eftersom bunkar ju är rena när de kommer från diskmaskinen och formarna är rena.
    Men smör och socker är ju med största sannolikhet kontaminerat (vet att jag använt samma dl mått till vetemjöll och socker) så då skulle jag behöva nytt smör och socker.
    Lätt hänt!

Om man är så känslig som en av mina före detta skolkompisar så hjälper det inte att bunkarna är diskade, men som jag förstått det så är det inte så vanligt att man är SÅ dålig. Om hon är normalt känslig så behöver du absolut inte köpa nytt smör och socker, diska bara dl-måttet efter att du använt det till mjöl.
Svar på tråden Spår av gluten.