• Ellensmammaa

Hjälp mig angående BeSafestolarna!

Vi ska beställa en ny bilbarnstol till vår dotter då hon börjar växa ur sin gamla. Hon är nu 7 månader. Vi har bestämt oss för en BeSafe utan isofix, då vi har två bilar, en med och en utan isofix. Nu till min fråga. Vad är det för skillnad på iZi Kid X3 och iZi Kid X3 Alcantara? Är så fundersam, stolen som heter Alcantara är 100 kronor dyrare, måste ju vara något bättre med den... Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden Hjälp mig angående BeSafestolarna!
  • hjostina

Alcantara är ett lite finare tyg =) Ska tydligen andas bättre..

• Ellensmammaa
    hjostina skrev 2010-11-13 12:10:07 följande:
    Alcantara är ett lite finare tyg =) Ska tydligen andas bättre..
    Jaha, tack för ditt svar! :)
  • Finesse

Tänk på att det är en väldigt dyr stol som bara är godkänd till 18 kg.. ni kommer kanske bli tvungna att köpa ytterligare en stol för att barnet ska kunna sitta bakåtvänd till minst 5 års ålder.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Ellensmammaa
    Finesse skrev 2010-11-13 23:24:48 följande:
    Tänk på att det är en väldigt dyr stol som bara är godkänd till 18 kg.. ni kommer kanske bli tvungna att köpa ytterligare en stol för att barnet ska kunna sitta bakåtvänd till minst 5 års ålder.
    Jo, den är ju dyr... Men när man kollar runt och hör med folk så rekomenderar de ju den. I olika krocktest är det ju bara BeSafe som klarat testerna...  Känns som en ganska trygg stol tycker jag. Har du någon annan att rekomendera?
  • Finesse
    Ellensmammaa skrev 2010-11-14 20:02:31 följande:
    Jo, den är ju dyr... Men när man kollar runt och hör med folk så rekomenderar de ju den. I olika krocktest är det ju bara BeSafe som klarat testerna...  Känns som en ganska trygg stol tycker jag. Har du någon annan att rekomendera?
    Ja.. Britax Hi-way, multi-tech, Akta graco Cosmic S..

Testet där besafe vinner är från -06.. dom här stolarna har inte varit med i nåt test för det finns inga från 06 å framåt..jag har iaf inte hittat nåt. Sen är det bra om man hittar en stol som passar bra i ens bil..

Vi hade en Akta Graco Duologic först men när vi sen bytte bil å passade den inte så bra så det blev en Hi-way istället.
  • Millan09

jag har en be-safe och är helnöjd med den ;) gillar att man kan luta stolen och sonen är jätteglad..vi har en v50 och den var enkel att montera med..

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-14 22:16:38 följande:
    jag har en be-safe och är helnöjd med den ;) gillar att man kan luta stolen och sonen är jätteglad..vi har en v50 och den var enkel att montera med..
    du kör väl inte med den i lutande läge?
  • Millan09

naturligtvis gör jag det då de i affären sa att det gick utmärkt..diskuterade det med en vännina som visserligen är kardiolog men det är helt okej..står ingenstans att man inte ska det..

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 08:20:22 följande:
    naturligtvis gör jag det då de i affären sa att det gick utmärkt..diskuterade det med en vännina som visserligen är kardiolog men det är helt okej..står ingenstans att man inte ska det..
    Fast ju rakare man sitter i bilen desto bättre vid en krock.. ring och fråga på ntf vad dom säger.. affärer ska man inte lita på, dom tycker ju att 3-åringar kan sitta framåt i vissa fall..

NTF sa iaf till mig att dom stolarna är bra men man ska inte använda det lutande läget när man kör..
  • Millan09

nä men jag litar faktiskt på nån som är läkare och kan det med ryggar..hon har själv barn så jag litar på henne..ja ntf säjer mkt...märkligt att de inte kan sånt som säljer stolar?? de får ju gå utbildning på sånt..jo men man kan inte stirra sej blind på ålder utan hur barnet ser ut, längd vikt tex..

Svar på tråden Hjälp mig angående BeSafestolarna!