• Finesse

Hjälp mig angående BeSafestolarna!

Tänk på att det är en väldigt dyr stol som bara är godkänd till 18 kg.. ni kommer kanske bli tvungna att köpa ytterligare en stol för att barnet ska kunna sitta bakåtvänd till minst 5 års ålder.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Ellensmammaa skrev 2010-11-14 20:02:31 följande:
    Jo, den är ju dyr... Men när man kollar runt och hör med folk så rekomenderar de ju den. I olika krocktest är det ju bara BeSafe som klarat testerna...  Känns som en ganska trygg stol tycker jag. Har du någon annan att rekomendera?
    Ja.. Britax Hi-way, multi-tech, Akta graco Cosmic S..

Testet där besafe vinner är från -06.. dom här stolarna har inte varit med i nåt test för det finns inga från 06 å framåt..jag har iaf inte hittat nåt. Sen är det bra om man hittar en stol som passar bra i ens bil..

Vi hade en Akta Graco Duologic först men när vi sen bytte bil å passade den inte så bra så det blev en Hi-way istället.
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-14 22:16:38 följande:
    jag har en be-safe och är helnöjd med den ;) gillar att man kan luta stolen och sonen är jätteglad..vi har en v50 och den var enkel att montera med..
    du kör väl inte med den i lutande läge?
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 08:20:22 följande:
    naturligtvis gör jag det då de i affären sa att det gick utmärkt..diskuterade det med en vännina som visserligen är kardiolog men det är helt okej..står ingenstans att man inte ska det..
    Fast ju rakare man sitter i bilen desto bättre vid en krock.. ring och fråga på ntf vad dom säger.. affärer ska man inte lita på, dom tycker ju att 3-åringar kan sitta framåt i vissa fall..

NTF sa iaf till mig att dom stolarna är bra men man ska inte använda det lutande läget när man kör..
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 08:29:40 följande:
    nä men jag litar faktiskt på nån som är läkare och kan det med ryggar..hon har själv barn så jag litar på henne..ja ntf säjer mkt...märkligt att de inte kan sånt som säljer stolar?? de får ju gå utbildning på sånt..jo men man kan inte stirra sej blind på ålder utan hur barnet ser ut, längd vikt tex..
    alla får tycka olika.. å britax stolarna är väldigt bra då dom är godkända till 25 kg.. min dotter är 3 år å väger redan över 15 kg vilket gör att hon väger nog 18 kg när hon är 4 år å det är alldeles för tidigt att vända ett barn vid 4 års åldern..

Vilka tror du det är som har dessa utbildningar som dom får gå på? Jo NTF.. Sen att dom kommer ihåg allt som sägs är ju lite si å så med..
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 10:01:15 följande:

men så klart de har kurserna...jag anser att säkerhet har inget pris,lägger hellre pengar på en stol som jag vill ha om jag sen får köpa en ny tidigare än andra spelar mej ingen roll..min son är liten o han lär nog ha besafen länge ;))  imponerande att de kan så mkt om ryggar?? ja kom i håget är det nog si o så med ja..snackade nyss med det kära NTF  o de sa inte att det var förbjudet att köra med den i lutande läge..

de sa även att man ska vara försiktig med begagnade stolar..

Förbjudet är det ju inte.. men han som var på ÖF och pratade sa att han rekommenderar det inte..
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-15 15:04:02 följande:

ja svart beige är neutralt o bra ju,den är väldigt lätt o montera med ;)

ÖF ???? saken i denna tråd var ju att nån ville ha lite goda råd och tips eller hur???? handlade inte saken om en be-safe stol??? JAG bad inte om någon åskikt jag lämnade min..

Men herregud.. jag skrev bara vad han på ntf har sagt.. jag förstår inte varför folk snöar in sig så hemskt på en stol.. visst jag framhäver hi-way dels för att den är godkänd till 25 kg, väldigt enkel att sätta in, tar ingen stor plats.. den är minst lika bra som be safe.. den har klarat det nya plustestet samma test som besafe har klarat..
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 06:57:51 följande:

jag blir så trött..jag bad inte om nån åsikt här och du hade ingen anledning o hoppa på mej..litar mer på en affär där jag har handlat barnsaker i 12 års tid...
    lycka till med monteringen ellensmammaa

Eftersom TS gör en tråd om en viss stol får hon nästan räkna med att nån annan kommer med nån annan åsikt. Det är ett öppet forum och jag påpekade för henne att stolen är endast godkänd till 18 kg vilket gör att en stor 3 åring lätt växer ur den. Hon svarade mig vänligt här i tråden att om det händer så får hon köpa en ny isf.. Sen är skrev jag till dig att NTF rekommenderar inte att man kör bilen med stolen i lutning.. det var inget påhopp utan jag tänkte mer att du kanske inte visste om det. Dom rekommenderar inte det med Maxi Cosi Mobi eller Akta Graco Cosmic S heller så det är inte specifikt mot den stolen du har. Jag skriver inga osanningar eller påhopp utan ren fakta.
  • Finesse
    Babyskyddet är utformat för att det nyfödda, ostadiga barnet ska kunna färdas så säkert som möjligt. Men det är inte lika säkert som en bilbarnstol pga lutningen. Ju större lutning, desto mindre skydd har huvudet och nacken i en krock.

www.ntf.se/Halland/default.asp

Visst detta står om babyskydd.. men läs sista meningen.. så ju rakare man sitter i bilen desto säkrare..

Kontrollera noga i bruksanvisningen hur bilens bälte ska dras och vilken lutning stolen bör ha. Stolen ska inte luta för mycket och får absolut inte luta mot vindrutan.

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

• Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 12:08:14 följande:
    sista ordet ska du ha med tydligen jag citerar" du kör väl inte med den i lutande läge" slut på citat..
    vad är det då..en vänlig uppmaning??? har du inget annat och göra än att ringa om bilbarnstolar??? har du en het linje till ntf?? jag BAD inte dej om nån kommentar utan lämnade ett tips...
    du säjer ju att  de som säljer stolar inte kan nåt..så kan man väl inte göra..
    som sagt jag köper hellre en dyrare stol som har kvalitet och passar mej..
    Men varför så aggresiv?

Ja gå in till en välsorterad barnbutik och ha med dig en 3 åring. Du kommer att få rådet att sätta barnet i en framåtvänd bältestol eller en sk. kombistol. Till mig sa dom att jag kunde använda multi-techen framåtvänd redan nu.. å min dotter är inte ens 3 år. Så jag tycker faktiskt inte att dom kan så mkt.

Å ringa? Jag har googlat det där.. inte ringt till dom. Sen var jag på Öppna Förskolan förra veckan som jag skrev och där var en man från NTF. Jag förstår inte ditt problem.. jag har aldrig skrivit nånting att du har en dålig stol eller att du gör fel med nåt. Jag har bara skrivit vad som är rekommendationer.
  • Finesse
    Millan09 skrev 2010-11-16 18:02:26 följande:
    ne och jag förstår inte ditt problem, jag tipsar om en stol och förklarar lite vad som finns och du börjar tjata om hur mitt barn åker..jag har en liten ett åring på 74 cm som knappt väger 9 kg och menar att man får se till hur barnet ser ut och inte stirra sej blind på ålder...ne i min butik så sa de att de skulle sitta bakåt tills minst 4 år..
    du kan inte säja att alla inte kan något i affärerna o jag litar mer på dem än på nån googelfantast..
    man kan ju uttrycka sej lite trevligare från början kanske???
    ber om ursäkt ellens mamma för att din tråd har urartat..hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med ;)
    jag ber oxå om ursäkt om hur vissa beter sig i tråden. har jag i nåt inlägg varit otrevlig eller ens anklagat dig för nånting?

nä nu lägger jag ner tråden helt å hållet.. det spelar ju ingen roll vad jag än skriver du tar åt dig av allt trots jag bara försöker hjälpa till.
Svar på tråden Hjälp mig angående BeSafestolarna!