• Anonym (bara jag)

Slem och blod i avföringen

Har haft problem med magen sedan jag blev gravid för 5 år sedan. Tänkte att det ju är normalt vid en graviditet att man blir förstoppad, men efter förlossningen kvarstod problemen. Sköter inte magen på flera dagar ibland, och blir tvungen att ta hjälp av Laxoberal. Ofta blöder det när jag går på toaletten, men samtidigt gör det ont, och blodet är klarrött och droppar liksom efteråt. Tanken på cancer har självklart dykt upp, men samtidigt har jag alltid trott att blodet kommer från sprickor och/eller hemorrojder.

Nu låg jag nyligen inne på sjukhus ett par dagar efter en bukoperation, då blev magen som en stor ballong efteråt, och jag kunde inte sköta magen på en vecka. När jag kom hem tog jag Laxoberaldroppar och fick igång magen igen. Men igår fick jag en smärre chock när jag kikade ner i toaletten.. Jag var jättehård i magen, och lyckades få ut litegrann, men det som kom ut var täckt av vitt tjockt slem!!!!! Förvånad Jag kikade lite närmare på slemmet (ursäkta om detta är lite äckligt) och såg att det var slem blandat med rosa blod. Det var rejält mycket slem, som en hinna runt avföringen.
    Jag ringde genast vårdcentralen och fick komma direkt. Nu ska jag ta en massa avföringsprover över helgen och lämna in dom på måndag. Jag bestämde mig för att inte blir galen av oro. Men alla vet ju att slem och blod i avföringen är symptom på tarmcancer. =/ Eller? Är det någon annan som haft liknande? Hur pass orolig ska jag vara? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Slem och blod i avföringen
  • Anonym

Hej!!

Klart att du är orolig men jag TROR inte att det är så farligt som det verkar. Utgår ifrån att du har hemorrojder, då det inte är ovanligt att det gör ont och och kommer blod när man går på toaletten.

Angående slemmet runt avföringen, en hinna som du skrev, så berättade min kompis för ett tag sen att hon hade fått det efter att hon varit förstoppad och tagit någon form av laxeringsmedel. Slem, en hinna runt avföringen beskrev hon det som. Att ditt är rosa, har nog att göra med att liten mängd blod blandat med slem ger den färgen.

Hur gammal är du? Du tänker på tarmcancer. Tjocktarmscancer och ändtarmscancer är nästan omöjligt att få innan 40 års ålder. Tunntarmscancer är ovanligt i sverige och blodet borde vara mörkare då inte klarrött.

Det är bra att du kollar upp det men jag tror att hemorrojder och förstoppning har gett dig dessa symptom.

• Jesper f

TS; jag tror att du har problem med kronisk inflammation i tjocktarmen, efter din graviditiet. Och stämmer också på både blodets färg och slemmet. Tumör i tarmen är i princip utselutet, då 94% sker efter 50 års ålder. Däremot måste man ju ta reda på vad det är i dina tarmar som gör att dina problem kvarstår, av de enkla anledning att kroniska inflammationer i tarmen kan obehandlat leda till spridning, som gör att tarmen inte kan tillgodogöra sig den näring som du stoppar ned i den, och i värsta fall måste man operera bort den delen av tarmen som ÄR inflamerad, och leva med påse på magen. Så tycker du ska vara trygg i att man nu tagit det här på allvar, så man minimerar riskerna för obehagliga överrasknignar i framtiden. Men jag kan i princip lova dig, at du inom välldigt kort blir satt på kortison behandling, och diet.

• Anonym

Slem i avföringen tyder på någon form av inflammation att tarmen är retad på något sätt. Att det kommer blod som är färskt, då är det något som sitter längre ner som just hemorojder. Kan även vara sprickor i tjocktarmen av förstoppningen.
    Har du feber, viknedgång ods? För annars tycker inte jag du ska oroa dig för cancer i första hand. Att man blir hård i magen är vanligt vid grav och kanske att det blev någon form av obalans. Kanske skulle använda typ lactulos dagligen för en mjukare avföring?

• Anonym (...)

Säger som övriga. inflamation.

• Anonym (bara jag)

Jag är 35 år, det borde jag kanske skrivit från början. Jag har inte gått ner jättemycket i vikt, men 2 kg under den senaste månaden, utan att göra någonting speciellt. Men jag har ju som sagt bukopererats nyligen, så aptiten har inte varit den bästa, även om jag försökt att äta precis som vanligt. Tack alla för era svar, jag känner mig något lugnare nu, och är glad att det utreds. Jesper, du verkar veta en hel del om det här, så jag hoppas att du har rätt och att det finns en enkel förklaring där problemet kan lösas med en kortison behandling. Vad är det för diet man blir satt på isf?

Har förresten använt Lactulos tidigare, under ett år, men det gjorde bara att jag ständigt gick runt med magknip.
    Har även provat Movicol, men fick panikont i magen och fick diarré i flera dagar.

• nurseanna

Att man i princip kan få tjocktarmscancer före 40 års ålder är helt fel! Har du t ex Crohns, och det kan man ju ha sedan tidiga år, är det väldigt många som får tjocktarmscancer efter sisådär 20 år. Nu har du kanske inte Crohns men...

Jag tycker att du ts, om du är orolig, ska ringa till din vc och få en remiss på coloscopi, eller iaf till en kirurg. Hellre kolla en gång för mycket än en gång fö lite.

• nurseanna

Btw, ändrade avföringsvanor, slem och blod i avföringen ska man alltid kolla upp! Fäsrkt blod tyder iof  på att det är något som blöder "långt ner" i tarmen, och det kan mycket väl vara hemorrojder eller analfissurer.

• Anonym (...)
    Anonym (bara jag) skrev 2010-11-14 08:39:33 följande:
    Jag är 35 år, det borde jag kanske skrivit från början. Jag har inte gått ner jättemycket i vikt, men 2 kg under den senaste månaden, utan att göra någonting speciellt. Men jag har ju som sagt bukopererats nyligen, så aptiten har inte varit den bästa, även om jag försökt att äta precis som vanligt. Tack alla för era svar, jag känner mig något lugnare nu, och är glad att det utreds. Jesper, du verkar veta en hel del om det här, så jag hoppas att du har rätt och att det finns en enkel förklaring där problemet kan lösas med en kortison behandling. Vad är det för diet man blir satt på isf?

Har förresten använt Lactulos tidigare, under ett år, men det gjorde bara att jag ständigt gick runt med magknip.
    Har även provat Movicol, men fick panikont i magen och fick diarré i flera dagar.

Enligt min gastrodr. är Forlax det med bäst effekt och minst biverkningar. Be om att få testa det.

Står avföringen mycket stilla kan det bli inflammationer som inte har med sjukdomar att göra, som jag förstått det. Men det är ju rätt enkelt att kolla upp vilket du ska göra nu. 

• Anonym (bara jag)

Ändrade avföringsvanor är ju ingenting jag fått nu. Det kom med graviditeten. Jag fick järntabletter och kunde inte sköta magen alls. När jag kom till förlossningen sa läkaren att jag var väldigt förstoppad så jag fick Klyx. Som jag skrev tidigare så har jag sedan dess varit förstoppad mest hela tiden, i 5 år. Har aldrig diarré (förutom när jag tog Movicol). Jag känner oftast inget behov av att gå på toaletten ens, det verkar sitta högre upp, för om jag tex tar en microlax händer det absolut ingenting. Tack för svaren!!! Forlax ska jag definitivt kolla upp och fråga läkaren om.

Läkaren sa att hon skulle göra en rektoskopi på fredag när jag ska på återbesök. Hur mycket kan dom förresten se på avföringsproverna och blodproverna? Någon som vet?

• nurseanna

Det man kollar är ungefär blod i avföringen samt om du har en pågående inflammation.

• Anonym (...)
    Anonym (bara jag) skrev 2010-11-14 13:10:03 följande:

Ändrade avföringsvanor är ju ingenting jag fått nu. Det kom med graviditeten. Jag fick järntabletter och kunde inte sköta magen alls. När jag kom till förlossningen sa läkaren att jag var väldigt förstoppad så jag fick Klyx. Som jag skrev tidigare så har jag sedan dess varit förstoppad mest hela tiden, i 5 år. Har aldrig diarré (förutom när jag tog Movicol). Jag känner oftast inget behov av att gå på toaletten ens, det verkar sitta högre upp, för om jag tex tar en microlax händer det absolut ingenting. Tack för svaren!!! Forlax ska jag definitivt kolla upp och fråga läkaren om.

Läkaren sa att hon skulle göra en rektoskopi på fredag när jag ska på återbesök. Hur mycket kan dom förresten se på avföringsproverna och blodproverna? Någon som vet?

Det låter som du har en liknande historia som min...
    Efter en undersökning av hur tjocktarmen rörde sig kunde man se att den inte rörde sig nästan alls.
    Man får ont istället för att känna sig nödig så att säga.
  • Anonym (bara jag)

Nu ska jag kila iväg till VC och lämna in mina prover. Sen får jag se vad proverna visar helt enkelt. Men som anonym sa, precis så känns det! Som om tarmarna inte jobbar. Det liksom fastnar någonstans i mitten och sen händer det  ingenting, jag blir bara svullen om magen. Många ggr undrar jag vart allt jag äter tar vägen eftersom jag inte ens blir nödig, och när det väl kommer ut så kommer bara lite, och det är hårt. Och ska jag ta hjälp av laxerande så fungerar det egentligen bara med Laxoberal droppar. En fråga om det förresten. Jag ska ju göra en rektoskopi på fredag, och läkaren sa ingenting om att klyxa innan. Men jag läste att det är viktigt att man tömmer tarmen innan undersökningen, så jag antar att det är det jag måste göra. Men kan jag ta Laxoberal som ju är ett tarmretande medel, eller måste jag använda Klyx för att det ska gå att undersöka? Jag mår riktigt dåligt av Klyx, får inte ut allt, och mår illa efteråt, samt får så ont i magen att jag inte ens kan stå upp rakt. :(

Tack för alla svar!!

• Anonym (...)
    Anonym (bara jag) skrev 2010-11-15 08:15:36 följande:
    Nu ska jag kila iväg till VC och lämna in mina prover. Sen får jag se vad proverna visar helt enkelt. Men som anonym sa, precis så känns det! Som om tarmarna inte jobbar. Det liksom fastnar någonstans i mitten och sen händer det  ingenting, jag blir bara svullen om magen. Många ggr undrar jag vart allt jag äter tar vägen eftersom jag inte ens blir nödig, och när det väl kommer ut så kommer bara lite, och det är hårt. Och ska jag ta hjälp av laxerande så fungerar det egentligen bara med Laxoberal droppar. En fråga om det förresten. Jag ska ju göra en rektoskopi på fredag, och läkaren sa ingenting om att klyxa innan. Men jag läste att det är viktigt att man tömmer tarmen innan undersökningen, så jag antar att det är det jag måste göra. Men kan jag ta Laxoberal som ju är ett tarmretande medel, eller måste jag använda Klyx för att det ska gå att undersöka? Jag mår riktigt dåligt av Klyx, får inte ut allt, och mår illa efteråt, samt får så ont i magen att jag inte ens kan stå upp rakt. :(

Tack för alla svar!!
    Det där är olika har jag märkt.
    För mig var det en självklarhet att rengöra medans min dr. inte tyckte det var nödvändigt. Läser man ska det vara rent.
    Du kan även ta ett vanligt vattenlavemang, finns att köpa på apoteket. jag har även fyllt en klyxflaska med vatten ibland.
    Det är ju sista delen av tarmen som ska undersökas så jag tror inte laxoberal gör varken bu eller bä.
    Jag får också grymt ont av klyx. Tror inte det är av själva klyxet utan att det måste komma ut igen.

Har du någon gastrodr. eller bara en dr. på VC?
  • Anonym (bara jag)

Oftast får jag dock mycket bättre effekt av Laxoberaldroppar än av Klyx, men jag tänkte att eftersom det är tarmretande kanske man inte ska ta det just innan dom ska titta på hur slemhinna m.m. ser ut. Köpte iaf Klyx nu, men bävar för att använda den. Vet att det sedan väntar flera timmars extrem magknip efteråt. Vattenlavemang?? Jag trodde att Klyx var ett vattenlavemang!? Finns det något annat alltså? Jag frågade på Apoteket vad jag skulle köpa inför en rektoskopi och hon hämtade Klyx.

Jag har ingen gastrodr. tyvärr, bara en helt vanlig husläkare på VC. Tycker det känns konstigt att hon ska göra en rektoskopi på mig, men men..
    Varför får man inte direkt göra en koloskopi, om det ändå är nödvändigt att göra? Eller gör dom bara en koloskopi om dom INTE hittar problemet med rektoskopi?

• Anonym (...)
    Anonym (bara jag) skrev 2010-11-15 12:29:37 följande:
    Oftast får jag dock mycket bättre effekt av Laxoberaldroppar än av Klyx, men jag tänkte att eftersom det är tarmretande kanske man inte ska ta det just innan dom ska titta på hur slemhinna m.m. ser ut. Köpte iaf Klyx nu, men bävar för att använda den. Vet att det sedan väntar flera timmars extrem magknip efteråt. Vattenlavemang?? Jag trodde att Klyx var ett vattenlavemang!? Finns det något annat alltså? Jag frågade på Apoteket vad jag skulle köpa inför en rektoskopi och hon hämtade Klyx.

Jag har ingen gastrodr. tyvärr, bara en helt vanlig husläkare på VC. Tycker det känns konstigt att hon ska göra en rektoskopi på mig, men men..
    Varför får man inte direkt göra en koloskopi, om det ändå är nödvändigt att göra? Eller gör dom bara en koloskopi om dom INTE hittar problemet med rektoskopi?
    Vanligen används klyx.
    Vattenlavemang är vanligt kranvatten. På apoteket köper du en påse och en slang, så fyller du i vattnet själv.

Rektoskopi är en annan undersökning. Den går även snabbt och görs på några minuter.
    Koloskopi behöver större förberedelser där man måste vara kliniskt ren. (och man VERKLIGEN mår dåligt av laxeringen) Det är en längre undersökning och måste göras på en skopimottagning.
  • Anonym (???)

Hej !

HUr har det gått , TS?

• Anonym (???)

TS! Hur gick det för dig och din mage??

• Tebeya

Jag tror nog att vem som helst kan få cancer där, de är inte helt omöjligt. Alla sa att man kan bara få gallsten när man är äldre. Jag fick gallsten när ja va 20 år.

Svar på tråden Slem och blod i avföringen