Går det att leva med en psykopat?
Ja, jag undrar om det går att leva ett bra och väl fungerande liv om ena parten lider av psykopati/antisocial personlighetsstörning?
Ja, jag undrar om det går att leva ett bra och väl fungerande liv om ena parten lider av psykopati/antisocial personlighetsstörning?
varför skulle man vilja det?
Har provat de.... För mig gick de INTE
Det tror jag inte. Så länge man inte utsätter den störda för provokationer (tex genom att ha behov själv, ha barn ihop som då förstås har behov) så kanske det kan funka men i praktiken så har ju alla behov så då faller det. En relation innebär ett givande och tagande och att man kan läsa den andra. Då förstås även genuint bry sig om att se till att den andra också mår bra, även om det kräver att man avstår något man själv vill.
En som bara ser till sig själv och vad den vill och en som ser till båda, verkar det som en fungerande situation? Tycker inte jag. Man kan säkert stå ut ett tag men förr eller senare så dyker det upp konflikter där man inte kan leva med att vara den enda som letar efter en gemensam lösning som båda tycker känns hyfsad. Det är svårt att leva med människor som kör "it's my way or the highway". Om man dessutom lägger till att en del av dem kan ta till väldigt obehagliga strategier och handlingar för att nå dit så blir det både svårare och farligare.
Människor utvecklas i livet och ändrar sig. Men sådana här störningar växer inte bort en dag. Däremot kan man komma att bli deras fiende eller att det blir ett mål för dem att göra illa en. Och då är man rätt rökt.
Av erfarenhet: nej
Om jag ska summera så skulle det bli en novell, men ovanstående svar nummer 5 slår huvudet på spiken,
Ev egen erfarenhet, nej.
Av ska det stå...
NEJ! Har vänner och bekanta som fått fly från sina män p.g.a att de är psykopater. En var så "dum" att hon för en andragåblev gravid och gifte sig och det slutade på precis samma sätt=flykt till kvinnojouren. Du är värd nåt bättre! Finns det inga andra att välja på än psykopater så lev utan karl-det är miljoner gånger bättre.
Nej
Fast de flesta som kallas psykopater i folkmun är inte det egentligen.