Går det att leva med en psykopat?
Ja, jag undrar om det går att leva ett bra och väl fungerande liv om ena parten lider av psykopati/antisocial personlighetsstörning?
Ja, jag undrar om det går att leva ett bra och väl fungerande liv om ena parten lider av psykopati/antisocial personlighetsstörning?
Kort och gott NEJ!!!!!!!!
Av egen erfarenhet. Nej det går INTE.
NEJ!!!!!
Naturligtvis inte. Kärnan i den personlighetsstörningen är ju just att personen inte kan ha några normala/vettiga relationer.
Jag såg ett program på tv för några år sedan. Antagligen ett UR-program. Det handlade om en kille som var psykopat och som fått behandling och träning för att försöka fungera normalt. Han och hans psykolog beskrev det som att han har fått lära sig att bete sig empatiskt. Han kände fortfarande ilska och frustration när saker och ting inte blev precis som han ville, men han kunde kontrollera det.
Jag tror att det går att leva med en psykopat, men särskilt enkelt blir det nog inte. Man får nog vara beredd att tydligt beskriva vad man själv vill ha ut av partnern, t ex "nu är jag besviken för att du glömde min födelsedag och då vill jag att du ger mig en kram och säger förlåt". Kanske bör man ha tydliga regler och överenskommelser, och hänvisa till dessa när partnern gör fel.
En förutsättning är att människan är införstådd med sin diagnos och vill ha vägledning av sin partner för att lära sig fungera bättre.