• Anonym (froolee)

Går det att leva med en psykopat?

Ja, jag undrar om det går att leva ett bra och väl fungerande liv om ena parten lider av psykopati/antisocial personlighetsstörning?

• Svar på tråden Går det att leva med en psykopat?
  • Anonym (nix)
    Zaria skrev 2010-11-13 15:40:42 följande:
    Nej

Fast de flesta som kallas psykopater i folkmun är inte det egentligen.
    Precis, tyvärr så slängs den termen runt för lättvindigt.

Har man någon gång träffat på en, hur skall jag uttrycka mig här... ja helt enkelt en "äkta" psykopat så kan man inte gå oskadad från den relationen, enligt min erfarenhet.
  • ALM

Av egen erfarenhet. Nej det går INTE.

• Zaria
    Anonym (nix) skrev 2010-11-13 16:23:58 följande:

Har man någon gång träffat på en, hur skall jag uttrycka mig här... ja helt enkelt en "äkta" psykopat så kan man inte gå oskadad från den relationen, enligt min erfarenhet.
    Japp, lite tråkigt dock att man sätter den stämpeln så ofta så fort man tcker att ens partner eller vem det nu kan vara verkar lite för besatt eller konstig.
  • Anonym
    Anonym (nix) skrev 2010-11-13 16:23:58 följande:

Inte riktigt sant!
    Så enligt dig så skadar alla psykopater, enligt dig så är alla psykopater våldsamma?
    Det stämmer inte alls!
    Alla psykopater är inte våldtäktsmän, misshandlare och mördare!
    Min mamma va psykopat/är än idag pyskopat,diagnosticerad och medicinerad men inte alls såsom du beskriver en psykopat!
  • Shasti

Naturligtvis inte. Kärnan i den personlighetsstörningen är ju just att personen inte kan ha några normala/vettiga relationer.

• Anonym (*)
    Anonym skrev 2010-11-13 19:59:59 följande:
    Inte riktigt sant!
    Så enligt dig så skadar alla psykopater, enligt dig så är alla psykopater våldsamma?
    Det stämmer inte alls!
    Alla psykopater är inte våldtäktsmän, misshandlare och mördare!
    Min mamma va psykopat/är än idag pyskopat,diagnosticerad och medicinerad men inte alls såsom du beskriver en psykopat!
    Psykopati är obotbart och kan inte medicineras eller behandlas. Så jag vet inte vad det är för piller din mamma äter, men det är inte för att hon är psykopat utan av annan anledning. "Riktiga" psykopater är de farliga personerna, de som uppfyller alla tre kriterium, dvs antisocial personlighetsstörning, borderline och narcissistisk personlighetsstörning, och en sån person är farlig. "Vardagspsykopaterna" finns mitt i bland oss och uppfyller flera krav, men inte alla, och klarar sig därför utan att nödvändigtvis bli kriminella. Många chefer har dessa drag, sägs det.

Till TS; nej, psykopater ska man undvika. Dom utnyttjar och manipulerar sin omgivning och vinner alltid. Undvik!!
  • Dimisi

Jag såg ett program på tv för några år sedan. Antagligen ett UR-program. Det handlade om en kille som var psykopat och som fått behandling och träning för att försöka fungera normalt. Han och hans psykolog beskrev det som att han har fått lära sig att bete sig empatiskt. Han kände fortfarande ilska och frustration när saker och ting inte blev precis som han ville, men han kunde kontrollera det.

Jag tror att det går att leva med en psykopat, men särskilt enkelt blir det nog inte. Man får nog vara beredd att tydligt beskriva vad man själv vill ha ut av partnern, t ex "nu är jag besviken för att du glömde min födelsedag och då vill jag att du ger mig en kram och säger förlåt". Kanske bör man ha tydliga regler och överenskommelser, och hänvisa till dessa när partnern gör fel.

En förutsättning är att människan är införstådd med sin diagnos och vill ha vägledning av sin partner för att lära sig fungera bättre.

• Anonym (inlägg 5)
    Dimisi skrev 2010-11-13 23:56:30 följande:
    Jag såg ett program på tv för några år sedan. Antagligen ett UR-program. Det handlade om en kille som var psykopat och som fått behandling och träning för att försöka fungera normalt. Han och hans psykolog beskrev det som att han har fått lära sig att bete sig empatiskt. Han kände fortfarande ilska och frustration när saker och ting inte blev precis som han ville, men han kunde kontrollera det.

Jag tror att det går att leva med en psykopat, men särskilt enkelt blir det nog inte. Man får nog vara beredd att tydligt beskriva vad man själv vill ha ut av partnern, t ex "nu är jag besviken för att du glömde min födelsedag och då vill jag att du ger mig en kram och säger förlåt". Kanske bör man ha tydliga regler och överenskommelser, och hänvisa till dessa när partnern gör fel.

En förutsättning är att människan är införstådd med sin diagnos och vill ha vägledning av sin partner för att lära sig fungera bättre.
    En väsentlig förutsättning blir isåfall också att personen i fråga VILL fungera mer som andra människor och ser långsiktiga vinster med det som vinner över de kortsiktiga förluster det blir att låta bli att driva igenom sin egen vilja.  Människor med antisocial personlighetsstörning, psykopatidrag etc är trots allt olika och på en gråskala allt från svarta till ljusgrå i sin störning. Och rör det inte vid något i hjärtat när ens partner säger att den är ledsen över en glömd födelsedag så kan kramen utebli eller inte innehålla något. Det är rätt tufft att leva med en sån. I vissa fall direkt farligt. Helt beroende på vilken konstellation av problem den störda uppvisar.
Svar på tråden Går det att leva med en psykopat?