• Probably the best    in the

Organdonation - ge och ta emot

I dag får du ta emot donerade organ utan att själv tänka dig att donera.
    Tycker du detta är rätt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Organdonation - ge och ta emot

Vad händer om fler och fler tänker så? Jag vill inte ge men jag vill gärna ha om jag en dag skulle behöva?

• IsDimma

Utan tvekan ja, det är helt rätt att även folk som inte vill donera ska få ta emot organ. Allt annat vore ju helt oetiskt.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
    IsDimma skrev 2010-11-13 19:17:05 följande:
    Utan tvekan ja, det är helt rätt att även folk som inte vill donera ska få ta emot organ. Allt annat vore ju helt oetiskt.
    Varför är det enligt dig oetiskt?
  • Tecken

Nej. Varför ska man kunna få om man inte kan tänka sig att donera?

• Trinity78

Även de som tackar nej till vaccinationer har rätt till sjukvård när de blir sjuka.

Dessutom kan det vara så att man inte KAN donera sina organ av olika orsaker.

Reproductively challenged
    Trinity78 skrev 2010-11-13 23:21:06 följande:
    Även de som tackar nej till vaccinationer har rätt till sjukvård när de blir sjuka.

Dessutom kan det vara så att man inte KAN donera sina organ av olika orsaker.
    Sambandet mellan vaccinationer och organdonation?

En sak att man inte kan, en annan att man inte vill! En stor skillnad.
  • Mummyfied

Ja. När man bestämmer sig för att donera organ gör man väl troligtvist det för att göra en god gärning? Jag kan inte se vad man skulle få ut av att kräva en motprestation när man ändå är död (inte i livet heller för den delen)

• Trinity78
    Probably the best in the skrev 2010-11-13 23:40:32 följande:
    Sambandet mellan vaccinationer och organdonation?

En sak att man inte kan, en annan att man inte vill! En stor skillnad.
    Det tycker inte jag. Allt handlar om ett aktivt val om vilken sjukvård man vill ha.
    Reproductively challenged
  • VirrigaVerna

Ja jag tycker att det är rätt att man själv får välja om man vill donera även fast att jag anser att fler borde donera.
    Valet att donera eller inte ska inte styra rätten att få ett organ utan det är behovet som sådant som gör det.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Jennie med ie
    Probably the best in the skrev 2010-11-13 18:14:27 följande:
    Vad händer om fler och fler tänker så? Jag vill inte ge men jag vill gärna ha om jag en dag skulle behöva?
    Det är ju inte en fråga om krav att få ta emot ett organ så det händer väl inget särskilt? De som är villiga att donera idag blir nog inte ovilliga att donera framöver om inte reglerna ändras, skulle jag tro. Så tillgången på organ lär inte minska för den sakens skull...
    Jennie med ie skrev 2010-11-14 10:17:17 följande:
    Det är ju inte en fråga om krav att få ta emot ett organ så det händer väl inget särskilt? De som är villiga att donera idag blir nog inte ovilliga att donera framöver om inte reglerna ändras, skulle jag tro. Så tillgången på organ lär inte minska för den sakens skull...
    Samhällsklimatet blir tuffare och tuffare, vad är det som säger att inte folk blir mer egoistiska och tänker att jag vill inte donera, men jag betalar skatt så jag ska minsann ha bästa tänkbara vård...
    Trinity78 skrev 2010-11-13 23:57:28 följande:
    Det tycker inte jag. Allt handlar om ett aktivt val om vilken sjukvård man vill ha.
    Ja, och vill jag ha organ, då ska jag också tänka mig att donera så att det finns organ den dagen om jag behöver!
  • Jennie med ie
    Probably the best in the skrev 2010-11-14 12:13:10 följande:
    Samhällsklimatet blir tuffare och tuffare, vad är det som säger att inte folk blir mer egoistiska och tänker att jag vill inte donera, men jag betalar skatt så jag ska minsann ha bästa tänkbara vård...
    Som sagt, ingen kan ju kräva att få ett organ... och de som donerar gör det nog inte, kanske med några få undantag, för att "jag ger för att jag minsann ska kunna få" utan för att de anser det känns som det rätta valet... Och den känslan har man ju inom sig oavsett.
    Jennie med ie skrev 2010-11-14 12:15:50 följande:
    Som sagt, ingen kan ju kräva att få ett organ... och de som donerar gör det nog inte, kanske med några få undantag, för att "jag ger för att jag minsann ska kunna få" utan för att de anser det känns som det rätta valet... Och den känslan har man ju inom sig oavsett.
    Jag har sagt jag till att donera för att min moral säger mig att ska jag få så ska jag ge. Ännu mer när det gäller mina barn. OM det en dag behövs, så vill jag veta att vi bidrar till att det finns de som säger ja till donation så att när vi behöver finns det förhoppningsvis organ till oss.
  • MatsAtari

Här ser ni problemen med organdonation.
    Läs kommentarerna till artikeln och begrunda.

Tyvärr vill man inte förändra dagens totalt hjärndöda regler trots att varenda en är positiv till ett belöningssystem för organdonatorer...

di.se/Default.aspx&tr=287118&rlt=1&pid=232943__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

• Lilo82

Synd att omröstningen var avslutad.

Min personliga åsikt om detta: NEJ - jag tycker inte att man har rätt att ta emot donerade organ utan att först valt att donera utifall den frågan skulle dyka upp.

Sen kan man juh diskutera också. T.ex. jag skulle inte vilja donera något medan jag fortfarande lever (utom t.ex. blod eller dyl). Jag tänkte då på t.ex. en njure.

Svar på tråden Organdonation - ge och ta emot