Organdonation - ge och ta emot
I dag får du ta emot donerade organ utan att själv tänka dig att donera.
Tycker du detta är rätt?
I dag får du ta emot donerade organ utan att själv tänka dig att donera.
Tycker du detta är rätt?
Ja....
Ja...
Ja
Vad händer om fler och fler tänker så? Jag vill inte ge men jag vill gärna ha om jag en dag skulle behöva?
Utan tvekan ja, det är helt rätt att även folk som inte vill donera ska få ta emot organ. Allt annat vore ju helt oetiskt.
Nej, jag tycker nog inte det.
Nej. Varför ska man kunna få om man inte kan tänka sig att donera?
Även de som tackar nej till vaccinationer har rätt till sjukvård när de blir sjuka.
Dessutom kan det vara så att man inte KAN donera sina organ av olika orsaker.
Ja. När man bestämmer sig för att donera organ gör man väl troligtvist det för att göra en god gärning? Jag kan inte se vad man skulle få ut av att kräva en motprestation när man ändå är död (inte i livet heller för den delen)
Ja jag tycker att det är rätt att man själv får välja om man vill donera även fast att jag anser att fler borde donera.
Valet att donera eller inte ska inte styra rätten att få ett organ utan det är behovet som sådant som gör det.
Här ser ni problemen med organdonation.
Läs kommentarerna till artikeln och begrunda.
Tyvärr vill man inte förändra dagens totalt hjärndöda regler trots att varenda en är positiv till ett belöningssystem för organdonatorer...
di.se/Default.aspx&tr=287118&rlt=1&pid=232943__ArticlePageProvider&epslanguage=sv
Synd att omröstningen var avslutad.
Min personliga åsikt om detta: NEJ - jag tycker inte att man har rätt att ta emot donerade organ utan att först valt att donera utifall den frågan skulle dyka upp.
Sen kan man juh diskutera också. T.ex. jag skulle inte vilja donera något medan jag fortfarande lever (utom t.ex. blod eller dyl). Jag tänkte då på t.ex. en njure.