• t0va

Hur tillagar man fläskfile?

Jag tänkte överraska sambon imorgon på hans första farsdag med att göra en middag. Tänkte fixa fläskfile och potatisgratäng men hur och vad gör jag med fläskfilen? Jag är inte alls duktig i köket så något enkelt recept önskar jag. Potatisgratäng blir det till för det gillar han och det kan jag få ihop :) 

• Svar på tråden Hur tillagar man fläskfile?
  • 2pågar

Stek den i skivor med peppar o salt o en god sås till :) bästa sättet anser jag om man vill bevara smaken på ett gott kött :)

• Trollet Ludenben

vi marinerar den och ugnssteker den. Överlägset bästa sättet att få det mört och saftigt anser jag. En sås till, tex svampsås är ett måste.

Älskade ungar
  • t0va

tackar, en dum fråga kanske men jag läste att man ska putsa den är det skära bort allt vitt som är på? 

• Trollet Ludenben
    t0va skrev 2010-11-13 20:18:26 följande:
    tackar, en dum fråga kanske men jag läste att man ska putsa den är det skära bort allt vitt som är på? 
    ja.. det vita och senor som sitter dumt till.
    Älskade ungar
  • miracle20

Jag brukar steka mitt i smör och vänta att lägga på köttet tills det är riktigt varmt i stekjärnet.

• Kastrullresan

Hej!

Helt rätt uppfattat om att putsa.

Ett annat förslag är följande recept från arla

Ugnsstekt fläskfilé får god smak av salami och tomater, gott med pasta eller klyftpotatis. Salamifylld fläskfilé Ingredienser 4 port 1 fläskfilé, 500-600 g
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Arla smör
    50 g salami i tunna skivor
    6-7 st marinerade, soltorkade tomater
    2 dl Arla Köket vispgrädde
    2 msk tomatpuré

Gör så här Sätt ugnen på 225°. Salta och peppra köttet. Bryn filén i smör i en het stekpanna. Skär djupa skåror i köttet med ca 1 cm mellanrum. Lägg en vikt salamiskiva och en bit tomat i varje skåra. Lägg köttet i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde och tomatpuré och häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med smörfräst spenat och kokt pasta eller klyftpotatis.

Hur enkelt och gott som helst. Jag brukar hacka soltorkade tomaternaoch lägga dem  i grädden istället.
  • dripdrop

Testade en ny grej med fläskfilén idag, brukar annars helsteka den under lock i stekpanna.

Först tog jag finmalen vitpeppar (ganska mycket) över hela, och bara lite lite salt eftersom efter att jag fått en fin stekyta på fläskfilén (går ganska fort) så la jag den i en ugnsform invirad i bacon. Blev SUPERSMARRIGT! Rekommenderar verkligen det. Baconet gör köttet saltare så var som sagt försiktig med saltandet när du pepprar.

Skitenkelt!

• dripdrop

Ja, bra där med att skära skåror i köttet. Då går det lite fortare dessutom.

Sen när du skär upp köttet, glöm inte att strö över lite salt och peppar över skivorna, gör verkligen stor skillnad har jag märkt då jag glömde göra det en gång...

• Amoudara
    Filé stekt i skivor – grundrecept

ci 4 portioner

600–700 g fläskfilé

3 msk smör

Salt

Peppar

Gör så här:

Ta fram köttet i så god tid som möjligt. Det bästa är om det hunnit få rumstemperatur precis när du ska steka det.

Skär i 3 cm tjocka skivor. Salta och peppra.

Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn köttbitarna på båda sidor på ganska hög värme. Dra ner värmen radikalt och stek klart. Elda inte på för länge, då blir köttet torrt.

Helstekt fläskfilé – grundrecept

ci 4 portioner

600–700 g fläskfilé i bit

1 tsk torkad örtkrydda som

timjan eller rosmarin

2 msk smör

Salt

Peppar

Stektermometer

Gör så här:

Ta fram köttet i så god tid som möjligt. Det bästa är om det hunnit få rumstemperatur precis när du ska bryna det.

Värm ugnen till 125 grader.

Klappa in filén med örtkryddan, salt och peppar.

Bryn runt om i smöret i en stekpanna på hög värme.

Lägg köttet i en långpanna eller på ett ugnssäkert fat och stoppa in en ugnstermometer så att spetsen hamnar mitt i den tjockaste delen. Ta ut köttet vid 60 grader och låt vila 10 minuter innan du skär upp det. Då är det ljust rosa. Vänta till 65 grader om du vill ha det genomstekt.

• Amoudara

Putsa bort hinnorna innan också.

• dripdrop

Om du helsteker den i stekpanna föreslår jag att du lägger på ett lock efter att du brynt köttet lite. Då torkar det inte ut lika mycket!

Svar på tråden Hur tillagar man fläskfile?