• Housemouse

För lång för Brio Primo / Babyskyddet?

Vår son är "bara" 65cm lång men fötterna sticker ut utanför bilbarnstolen. Är det tänkt att de ska sitta med böjda ben? Ovanför huvudet finns gott om plats däremot, men han är inte oproportonerligt byggd heller, snarare längre i överkroppen än nederkroppen om något.

Vi skulle nog inte fundera på att byta stol om det inte vore för att han börjat protestera så fasligt när man sätter honom i stolen sedan 1 månad tillbaka ungefär (vid 4½ månads ålder) och nu kan man bara köra kortare sträckor annars börjar han gallskrika. Det verkar som att han har ont eller som att det är något annat fysiskt obehagligt med att sitta i stolen, han försöker åla och sträcka på sig men bältet sitter ju tight så det går naturligtvis inte.

Vi kan justera ut bältet mer men då glappar det ju. Känns så märkligt att han har så stor växmån uppåt i stolen men inte för benen... Han väger mellan 8500-9000g så det är ju ett tag kvar till 13kg. Någon som har erfarenhet av just Brio Primo?

• Svar på tråden För lång för Brio Primo / Babyskyddet?
  • Housemouse

Jo han sitter men inte helt stabilt, jag vill gärna stötta honom med ett finger och när han är trött så är han betydligt mer ostabil.

Kanten där fötterna sticker ut är ju rätt hård, jag vet ju bara själv hur obehagligt jag skulle tycka att det vore. Hela benen skulle domna bort, men det kanske inte gör det på småttingar?

• Housemouse

Vi tog bort den lilla iläggskudden som är i botten på skyddet och nu börjar han inte längre skrika så fort man sätter honom i stolen. Igår skrek han dock hela vägen hem från stan och en kompis sa att de även plockat bort kudden runt huvudet, kanske får prova det med...? Han sitter ofta med huvudet utanför kudden så den fyller nog ingen funktion längre.

Svar på tråden För lång för Brio Primo / Babyskyddet?