• Nosan83

Fler med bebis som inte går att lägga ner för att sova???

Min dotter blir 4 månader på tisdag och jag helammar och hon vägrar napp. Somnar alltid bara vid min tutte men problemet är att så fort jag lägger ner henne så vaknar hon och skriker, tar då upp henne ammar lite till hon stendäckar men läggs ner och samma visa. Känner att jag inte kan sitta å hålla henne hela tiden har en femåring med dessutom vill man ju på kvällen kanske duscha eller ja göra nåt själv.....

Har provat allt möjligt lagt henne överallt det går, bullrat upp, bäddat på massa olika sätt men icke!!

Ville mest bara höra om fler har det så här och hur gör ni?? Är ensamstående oxå så det finns ingen annan här som kan sitta med henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-13 21:44
    Ibland blir hon helt rabiat på kvällarna med....skriker nåt så fruktansvärt låter som hon ska dö eller svimma jätte hemskt.Helt otröstlig är hon då....fattar inte vad det är kan hålla på ett tag och detta är nåt som är nytt senaste veckan....usch mår dåligt då känner mig helt maktlös. Nån som varit med om det??
  • Svar på tråden Fler med bebis som inte går att lägga ner för att sova???
  • lövet2

Det där är vanligt. Inte många spädbarn som gillar att bli ivägburna i ett mörkt och tyst sovrum för att läggas ner i en spjälsäng t ex. Bästa chanserna brukar det vara om man lägger babyn på golvet (skönt bäddat förstås) i det rum där man själv är. Vaknar babyn till precis när man lägger den, så kan man bara sitta kvar på golvet en stund och klappa på rumpan lite. Se på TV under tiden kanske? Någon form av bakgrundsljud är bra, vare sig det är ljud från TV:n eller musik.

• Nosan83
    lövet2 skrev 2010-11-13 21:47:27 följande:
    Det där är vanligt. Inte många spädbarn som gillar att bli ivägburna i ett mörkt och tyst sovrum för att läggas ner i en spjälsäng t ex. Bästa chanserna brukar det vara om man lägger babyn på golvet (skönt bäddat förstås) i det rum där man själv är. Vaknar babyn till precis när man lägger den, så kan man bara sitta kvar på golvet en stund och klappa på rumpan lite. Se på TV under tiden kanske? Någon form av bakgrundsljud är bra, vare sig det är ljud från TV:n eller musik.
    Har gjort det.....testat precis allt, nej spjälsängen har vi bara för syn skull här devill absolut inte sova i. Vi samsover på natten å det är mysigt men jag vill ju på kvällarna göra annat med.För hon sover ju ändå liksom men i min famn bara.
  • MrsEnglund

Min son brukar somna på min mage, det är superpraktiskt när man är hemifrån och det inte finns någonstans att lägga bebisen.

Jag brukar vänta 5 minuter innan jag lyfter över honom till sängen då vi är hemma. Lyfter jag över honom för tidigt vaknar han. Jag startar tiden från att han börjat blunda. 5 minuter är ganska länge så kolla klockan.

Hoppas att det funkar för er bebis också!

• mithrandil

Du kan inte försöka att ligga och amma henne på plats där hon senare ska sova?
    Hon kanske inte vaknar om du inte behöver flytta henne.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mummyfied

Min dotter är likadan. Det enda som brukar hjälpa är att lägga henne i, en sådan från BB har vi. Då sitter hon mer upprätt och ombonat, lite såsom hon låg i magen, och så kan man vagga henne lite tills hon somnat in helt.

• Nosan83

Jo har försökt liggamma ibland fukar det ibland märker hon att jag gått....på nätterna sover hon nästan fastklistrad i mig.....känns som napp hade funkat men det vägrar hon. ska testa att vänta längre.....och liggamma

Ja dom har viljor dom små livenGlad min son (idag 5 år) va inte alls så här han sov jämnt och vart som helst även hela nätter från 3 veckors ålder......det va de ja va beredd på igen haha

Ingen som har erfarenhet av detta hystri skrik som kan hålla på här på kvällen?? Jätte hemskt.

Tack för era svar

• mithrandil

Har du provat flera olika nappar?
    Min son testade alla möjliga varianter av nappar innan han tillslut gick med på att ta mam silikon napp.
    Han skrek också otröstligt varje dag, visserligen led han av kolik men lillasyster kan vara likadan hon med ibland. otroligt irriterande och stressande när man inte vet vad som är fel. Finns ju så mycket som kan vara fel och ingen av oss här kan ju gissa eftersom vi inte känner ditt barn.

Hon kan ha ont? Kanske är övertrött och verkligen behöver få sova? Kanske fått förmycket intryck under dagen? hon är inte hungrig? Släcker du ner lampor när det börjar bli kväll?
    Tyvärr är det nog bara du själv som kan klura ut vad som kan vara fel, jag har försökt men inte hittat det egentliga problemet men tids nog har det löst sig av sig självt. (när det gäller dottern alltså)

• Nosan83

Har nog alla nappar som nånsin tillverkats men vill bara inte, så får acceptera det. Nej självklart kan ingen veta varför hon skriker så ville mest bara höra om fler har/haft det så. Det har ju liksom börjat nu vid 4 månaders ålder har aldrig gjort så innan det är det jag undrar över.

• Minikatt

Vår son som nu är 6 mån vägrar också napp och är ibland svår att lägga ner. Har märkt att det går lättare om man inte försöker lägga honom för tidigt utan väntar tills han är rejält trött. Då går det oftast att lägga ner honom utan att han vaknar.

• Åskan

Inget av mina barn har gått att lägga ner när de var små. Förrän jag började lägga dem på mage på en fleecefilt. Då gick det skitbra

• Nosan83

Ja man får hitta sina knep...jag ger henne alltid en snuttis nästan hela tiden så förhoppningsvis kommer hon tycka om dom och ha som gos ist för napp.

• mithrandil

Jag skulle gissa på att det är något som är övergående.
    Mycket som händer hos de små liven under första året så det vore konstigt om de bara var solsken.
    Min dotter hade en vecka när hon precis blev 4månader där hon gallskrek hysteriskt hela kvällarna och vaknade och gjorde samma hela nätterna men sen försvann det över en natt, precis som det började.
    Lycka till!

• Fröken Susidus

Vår son var så där, honom sövde vi på en huvudkudde, sen flyttade vi hela kudden med honom på ib till sängen.. Det fungerade men ibland sov han mellan oss i soffan eller på oss. Tuff första tid med kolik oxå men då var vi ju två vuxna som hjälptes åt.
    hoppas det vänder för dig snart.

• snabla

hej har bara läst trådstarten kan det vara reflux? Går babyn upp bra i vikt?
    Kan han/hon somna i upprätt läge? Kaskadkräks eller har han/hon sura uppstötningar?
    Vår dotter var i princip aldrig nöjd men som värst var det när  man la ner henne ex på skötbordet
    eller i vagnen, lycka till!

• Helene70

Har du provat sittern air balance från baby björn?

Vår kille var och är fortfarande(snart 11 månader) en famnbebis men det gick bra att ha honom i sittern kortare stunder. 

• emmisss

Vår tjej vaknade jämt förut innan vi kom på att hon vaknade av temperaturskillnaden, varm i famen men kallt i sängen/vagnen..så vi började värma sängen med en vetekudde innan vi la ner henne för natten! Och vips så fortsatte hon sova!

På dagarna när jag var själv ammade jag henne till söms i en fleesfilt, som blev varm och go, jag kunde då lägga ner henne med fleesfilten som var varm, hon fortsatte sova!

• Busunge

Har haft samma problem, fast min son är nu 9 månader och äntligen börjar det gå bättre =) Men han kan inte somna i sin egen säng utan i famnen på mej eller min sambo eller i sängen tillsammans med oss. Vi lägger ner Charlie i sin säng när han har sovit omkring 5-10 min, och ibland går det ibland inte. Ibland ger vi han lite välling i sängen om han vaknar.. hoppas det går bättre för dig. :D

• Nosan83
    emmisss skrev 2010-11-18 13:17:45 följande:
    Vår tjej vaknade jämt förut innan vi kom på att hon vaknade av temperaturskillnaden, varm i famen men kallt i sängen/vagnen..så vi började värma sängen med en vetekudde innan vi la ner henne för natten! Och vips så fortsatte hon sova!

På dagarna när jag var själv ammade jag henne till söms i en fleesfilt, som blev varm och go, jag kunde då lägga ner henne med fleesfilten som var varm, hon fortsatte sova!
    Ja men det lät ju smart ska jag testa.
    Busunge skrev 2010-11-18 14:51:45 följande:
    Har haft samma problem, fast min son är nu 9 månader och äntligen börjar det gå bättre =) Men han kan inte somna i sin egen säng utan i famnen på mej eller min sambo eller i sängen tillsammans med oss. Vi lägger ner Charlie i sin säng när han har sovit omkring 5-10 min, och ibland går det ibland inte. Ibland ger vi han lite välling i sängen om han vaknar.. hoppas det går bättre för dig. :D
    Ja hoppas att det vänder...men men det e bara att fortsätta, dom blir ju så stora fort så man får väl passa på att njuta av att dom ens vill ligga i famnen

Tack för alla råd och tips.....
  • AnnaLind

Vår dotter blir 3 månader den 30/11 och har ända sedan hon föddes bara kunnat somna i famnen och har gärna legat kvar där och sovit också. Det var väldigt få tillfällen hon fortsatte sova när vi la ner henne så jag satt fast med henne i famnen på dagarna och kunde inte göra så mycket annat ;)
    Men jag fick tipset om att ge henne en snuttefilt som luktar mig och ge henne den när hon ska sova.
    Så vi har gjort iordning en mysig "uppbullad" hörna i soffan med mysig filt som jag lägger henne på och sen lägger jag snuttefilten(som jag har burit innanför tröjan en del) precis vid ansiktet och så låter jag henne ligga där med nappen.
    Vi har hållt på nu några gånger och det tar en 20-30 minuter innan hon kommer till ro men hon somnar HELT SJÄLV! Dock går inte detta när hon börjar bli för trött.
    Ingen är lyckligare än jag och jag har gått runt idag och undrat vad jag ska göra med all tid jag plötsligt fick :)

Svar på tråden Fler med bebis som inte går att lägga ner för att sova???