• Anonym (frågvis)

hur funkar störningsjouren?

Jag är nyfiken på hur störningsjouren och hyresvärden gör efter flertalet klagomål? NEJ jag har inte stört någon utan undrar mer allmänt, då jag har en granne som haft störningsjouren 2 gånger på 2 veckor för att hon lämnar sina fjortisbarn vind för våg på helgerna och dom passar då på att köra sitt eget diskotek hela nätterna..senast igår natt höll dom på fram till 06 i morse fast störningsjouren var där under natten..Vi bor i ett flerfamiljshus men inte alla verkar ha fattat att det finns folk som ska upp tidigt på helgerna pga arbete..Dom har haft FF fester varje helg sedan maj men nu har bägaren runnit över hos oss alla i kvarteret. Då dom inte bara håller sig i lägenheten utan dom står på gatan och gapar på fyllan och ute på balkongen och gapar för full hals..

Jag har nämligen hört olika saker. Ena är att man kan få massa anmälningar utan att det händer ett skit förutom att man får böter.

Det andra är: 3 störningar=vräkning..

Vilket stämmer? Vad för böter får man då?Är dom dyra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-13 21:51
    Vi bor i stockholm och hyr av Stockholmshem om det har betydelse

• Svar på tråden hur funkar störningsjouren?
  • Anonym (Fd Larmoperatör)

Har ni ringt Stockholmshem och frågat?

Jag har arbetat med att svara för en störningsjour (oftast görs det av larmoperatörer på väktarbolag alt SOSAB) tidigare och vet att det inte är störningsjouren själva som tar besluten. De skickar endast personal som gör en bedömmning om det är störande beteende eller inte (som det låter som om det varit i ert fall) och lämnar en rapport till föreningen/hyresvärden. Vad de senare gör i ärendet antar jag kan skilja sig från fall till fall och hyresvärd till hyresvärd.

Dock kan det vara svårt att få veta konkreta detaljer då det är sekretess runt ärendena. Att ringa störningsjouren själva och undra vad som hänt i ärendet ger oftast ingenting då det har sekretess. Det kan hända att hyresvärden också har det, men det vet jag inget om.

Det kan också vara så att det lönar sig att prata med hyresnämnden, bara som en tanke.

Vad det kostar kan också variera, många störningsjourer utförs av väktare för ett bevakningsbolag och då kostar ju varje utryckning en viss summa, sedan är det ju upp till hyresvärden vad de vill att den störande ska betala.

Lycka till.

Svar på tråden hur funkar störningsjouren?