• Anonym

Tonsillstenar

För några månader sen läste jag om tonsillstenar på nåt ställe.. minns inte alls hur jag kom in på det. Sen såg jag nån svinäcklig video på Youtube. Så jag var ju självklart tvungen att se om jag hade några.. gick in i badrummet och lyste in i munnen men såg inget. Framför allt med tanke på att jag bara kväljde Sen efter några dagar ville jag kolla igen, lite mer noggrant. Och jag tog en tops och vek undan "väggarna" och på ena sidan var det en liten vit prick som jag lyckades pilla bort med pincett, efter mycket om och kvälj. Understrykas bör att de var långt ifrån så extremt som många videos på YT!

Sen dess har jag fortsatt pilla emellanåt, så fort det finns nåt. De har alltid funnits i små "gropar" som jag har bak i munnen, de är som en cirkel med en kant och så en grop i mitten, så pillar man lite o där är dom. Nyss pillade jag bort lite på vänstra sidan. På högra sidan trodde jag att det var tomt, men så vek jag undan väggen lite mer än vad jag gjort tidigare, och då började det pluppa fram en efter en. Som korvar typ. Uuuuh!!!

I USA verkar detta fenomen mer vanligt än här.
    Nån annan som känner till dessa? Nån annan som pillar bort? Kan man förebygga?

• Svar på tråden Tonsillstenar
  • Anonym

Är jag ensam? Usch då..

• Anonym (Inte!)
    Anonym skrev 2010-11-16 22:37:00 följande:

Är jag ensam? Usch då..

Isf hade du väl inte hittat filmerna på youtube

Det finns ett munsköljmedel på apoteket i en rosa flaska med vit kork som man kan gurgla med, Nyodex. Fick tipset av en tandhygienist som jag pratade med om detta.
  • Anonym
    Anonym (Inte!) skrev 2010-11-16 22:48:07 följande:

Det finns ett munsköljmedel på apoteket i en rosa flaska med vit kork som man kan gurgla med, Nyodex. Fick tipset av en tandhygienist som jag pratade med om detta.
    Hehe nä såklart, men ensam på FL då filmerna var ju från USA, såklart.

Så du har (haft?) också tonsillstenar? Varför får man såna? Är det någon brist i hygienskötsel av mig?
  • Anonym (halsfluss)

Jag har haft sådana, och även pillat bort dem men det har alltid varit i samband med att jag haft halsfluss. Har aldrig sett att jag haft några vid några andra tillfällen.

• Suri

Nu känner jag att jag också vill kolla och pilla... fan. Jag kommer ihåg att jag hostade upp små vita äckiga pluppar när jag var liten som luktade apa. Måste varit sådana då. Tonsillstenar. Det känns som att jag har några .... *harkel*

• Anonym (Inte!)
    Anonym skrev 2010-11-16 22:50:09 följande:
    Hehe nä såklart, men ensam på FL då filmerna var ju från USA, såklart.

Så du har (haft?) också tonsillstenar? Varför får man såna? Är det någon brist i hygienskötsel av mig?
    Nej, det har inget med hygien att göra! Hur skulle du kunna "borsta halsmandlarna?!" Jag kan ha det till och från, och ofta när man har varit lite halvkrasslig. Brukar peta loss dem med tandborstskaftet, och ja, det är äckligt men samtidigt ett tecken på att kroppen fungerar. Bättre att bacillerna fastnar i halsen och att man "spottar ut dem" än att de kommer in i kroppen och man blir sjuk tänker jag.
  • Anonym

Jag visste väl att Wikipedia hade nåt! Jag hade bara fel benämning http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

Anonym (halsfluss) skrev 2010-11-16 22:52:56 följande:
    Jag har haft sådana, och även pillat bort dem men det har alltid varit i samband med att jag haft halsfluss. Har aldrig sett att jag haft några vid några andra tillfällen.

Aha, ja de kanske är vanligare om man har något "halsproblem".

Suri skrev 2010-11-16 22:53:41 följande:
    Nu känner jag att jag också vill kolla och pilla... fan. Jag kommer ihåg att jag hostade upp små vita äckiga pluppar när jag var liten som luktade apa. Måste varit sådana då. Tonsillstenar. Det känns som att jag har några .... *harkel*

Ha, ja tro jag det Det var säkert såna. Tydligen är de vanligare för vuxna än för barn. Ta en tops så du kan vika undan "väggarna" långt bak i munnen och en stark ficklampa. Ibland behöver man pillar lite för att dom ska komma fram. Ungefär som en finne. PLOPP!  Åh urk

• Anonym (dålig andedräkt?)

nån som vet om man får dålig andedräkt av att ha sånna? jag får sånna ibland... svårt att känna på sig själv. vill ju inte flåsa på någon o fråga heller hehe...

• Suri
    Anonym skrev 2010-11-16 22:57:37 följande:

Jag visste väl att Wikipedia hade nåt! Jag hade bara fel benämning sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

Aha, ja de kanske är vanligare om man har något "halsproblem".

Suri skrev 2010-11-16 22:53:41 följande:

Ha, ja tro jag det Det var säkert såna. Tydligen är de vanligare för vuxna än för barn. Ta en tops så du kan vika undan "väggarna" långt bak i munnen och en stark ficklampa. Ibland behöver man pillar lite för att dom ska komma fram. Ungefär som en finne. PLOPP!  Åh urk

Jag vill inte. Jag kommer att kräkas! Men nu kommer jag inte att kunna låta bli och det är ditt fel.
  • Anonym
    Anonym (dålig andedräkt?) skrev 2010-11-16 23:04:49 följande:
    nån som vet om man får dålig andedräkt av att ha sånna? jag får sånna ibland... svårt att känna på sig själv. vill ju inte flåsa på någon o fråga heller hehe...
    Jo, de är väl just det som är "problemet". Att de ofta ger dålig andedräkt. Eller alltid, kanske. Svar JA iallafall Tungan ute
  • Anonym
    Suri skrev 2010-11-16 23:05:09 följande:
    Jag vill inte. Jag kommer att kräkas! Men nu kommer jag inte att kunna låta bli och det är ditt fel.
    Jag har alltid haft otroligt känslig kräkreflex så första gångerna var ett rent helvete, men jag ville ju veta jag har aldrig kräkts, men kväljt utav tusan. De går över! KOM IGEN, KOM IGEN!
  • Anonym

Nån som pillat nåt?
    Jag rotade igenom min högra halsmandel (visst är det där dom sitter?) och hittade på flera stycken! Stora var dom också. Höll nästan på att kräkas! Fyfan

• Anonym (Inte!)

Yepp... Hade en på varje halsmandel häromdagen. Lyckades få loss de ganska lätt iaf. När man ändå pratar äckligt... Det äckligaste tycker jag är när stenarna släpper utan förvarning och man är någonstans där det helt enkelt inte går att spotta. Då har man inget annat val än att svälja eländet... Urk! Kräks
    Så därför väljer iaf jag hellre att stå och pillra i badrummet i den mån det går.

• Anonym (usch)

Jag har det jätteofta och har haft i många år. :( Har typ som kvällsrutin att gå igenom halsmandarna i jakt på sånna. Usch.

Anonym (Inte!) skrev 2010-11-16 22:48:07 följande:

Aha, aldrig hört talas om Nyodex. Motverkar det tonsillstenar eller motverkar det dålig andedräkt i allmänhet eller vad är det till för mer specifikt liksom?
  • Anonym (Inte!)
    Anonym (usch) skrev 2010-12-02 10:15:25 följande:
    Jag har det jätteofta och har haft i många år. :( Har typ som kvällsrutin att gå igenom halsmandarna i jakt på sånna. Usch.Aha, aldrig hört talas om Nyodex. Motverkar det tonsillstenar eller motverkar det dålig andedräkt i allmänhet eller vad är det till för mer specifikt liksom?
    Det stär såhär på flaskan: "Antiseptiskt koncentrat till gurgelvatten. Mot lindrigare infektioner i hals och svalg som tar bort dålig andedräkt. Aktiv beståndsdel: PVP-Jod. Missfärgar ej tänder, tandfyllningar eller plastmaterial i munnen."

Om man vet vad jodopax är så påminner Nyodex mycket om det. Det är ganska neutralt i smaken, så man kan gurgla en stund utan problem. Själv gillar jag inte många munsköljmedel för att de är så fruktansvärt starka! Man hinner sällan gurgla den stund som det står på förpackningen eftersom det känns som om hela munnen fräts sönder.
  • Anonym (usch)
    Anonym (Inte!) skrev 2010-12-02 10:22:36 följande:
    Det stär såhär på flaskan: "Antiseptiskt koncentrat till gurgelvatten. Mot lindrigare infektioner i hals och svalg som tar bort dålig andedräkt. Aktiv beståndsdel: PVP-Jod. Missfärgar ej tänder, tandfyllningar eller plastmaterial i munnen."

Om man vet vad jodopax är så påminner Nyodex mycket om det. Det är ganska neutralt i smaken, så man kan gurgla en stund utan problem. Själv gillar jag inte många munsköljmedel för att de är så fruktansvärt starka! Man hinner sällan gurgla den stund som det står på förpackningen eftersom det känns som om hela munnen fräts sönder.
    Okej, tack för info. Kanske är värt att prova då. Känns så pinsamt att ha dessa tonsillstenar tycker jag. Går inte en dag utan att jag tänker att jag stinker ur munnen.
Svar på tråden Tonsillstenar