• markle

Tappat greppet....

Behöver hjälp, har helt tappat greppet om min snart 5-åriga tjej..... Hon lyssnar inte på vad vi säger, hon slår mig när hon inte får som hon vill, hon kastar saker omkring sig, slår i möbler och får hemska vredesutbrott, där hon skriker och kallar oss fula saker. Vi har provat med det mesta men ingenting hjälper, hon har ingen som helst respekt för oss som bestämmer, hon tycker att hon bestämmer här hemma, vilket naturligtvis vi sätter stopp för. Jag och min man funderar på om hon kan ha ADHD, för hon har svårt att sitta stilla, svårt att koncentrera sig på en sak i taget... Känner nån igen sig, har någon nåt råd???

• Svar på tråden Tappat greppet....
  • Zinara

Gå en utredning då Bra att göra så tidigt som möjligt. Låter lite som min kompis son. Föreslog tidigt att han kanske hade ADHD men nej alla barn var ju så (enligt min vän) Att dom kanske är vilda med hennes son förstår jag men jag (som känner många barn och har jobbat på dagis) har inte varit med om många barn som är så spattiga med lugn och ro runt omkring.

Sen började han skolan, fick snabbt en stämpel som stökig, han blev mobbad, hade inlärningsproblem m.m. Skolan gjorde en Soc anmälan sonen utreddes och har nu diagnosen ADHD. Han har fått medicinering och är en helt annan kille idag.

Till saken hör att hans situation i skolan blivit så svår att det inte funkade vilket resulterade i att dom fick flytta och byta skola. Ny trivs familjen dock bra. Så är ni oroliga utred nu annars kan det bli ett större problem än det behöver vara.

• markle

Ja, det är nog det som behövs göras... Vill gärna blunda för problemet men det fungerar ju inte hur länge som helst. Samtidigt så skyller jag på hennes enorma viljestyrka och envishet, att det är därför hon blir så arg. Men just det här att hon slåss... Hon leker väldigt bra med andra barn och uppför sig väl på förskolan, antar att hon tar ut allt på oss här hemma, vilket är naturligt, vi står ju henne närmast! Samtidigt så känner jag att hon testar oss nått otroligt, får hon ingen reaktion när hon skriker, slåss hon eller slår i dörrar, bankar i väggar osv, tills vi reagerar, och oftas blir vi tyvärr fly förbannade och det är lite det hon är ute efter, vilket jag har svårt att förstå varför hon vill ha den reaktionen

• Machapuchare

5-årsåldern kan vara omvälvande, inte minst för barnen själva.
    Bekräfta hennes känslor. Det är inte fel eller farligt att vara arg (som hon är) men hon behöver hjälp att hantera ilskan. Hon behöver också få veta att ni älskar henne lika mycket oavsett om hon är glad, ledsen, arg eller trött...
    Känner igen beteendet och tror inte att det är så ovanligt (i alla fall i perioder) hos barn i den åldern.

Svar på tråden Tappat greppet....