Inlägg från: Tjorvelina |Visa alla inlägg
  • Tjorvelina

Svårt att få diagnos,finns det fler?

Har bara läst ts o mycket av det du skriver stämmer in på mig!

Jag har själv bråkat med läkarna o fick dom o ta d-vitamin o prov på bisköldkörtlarna. Bisköldkörtlarna var högt o jag hade en rätt så rejäl d-vitaminbrist tack o lov att jag stod på mig har själv trott att det varit sköldkörteln.
    D-vitaminbrist kan ställa till det rejält i kroppen så har dom inte kollat det så be dom om det.
    Jag var rätt så säker på att jag hade brist men inte att det skulle vara så illa som det var!!
    Så det ska bli väldigt intressant o se hur jag kommer må när värdena ligger rätt.
    O vad det visar om 2 mån när det ska tas om!

Tack o lov så har många inom läkarvården fått upp ögonen för det här med d-vitaminbrist kan göra o har man brist så är det vanligt att pth biskölkörtelprovet är högt!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Tjorvelina
    Nallebjörnis skrev 2011-04-05 23:11:18 följande:

Här är min historia...

Har sedan början av året haft ont. Började med att det gjorde ont i höger skulderblad, det kändes lite som att det inte riktigt satt fast utan att det "glappad". Har sedan spritt sig till hela övre delen av ryggen på båda sidorna, upp i nacken och i huvudet och fram i brösten. Gör ont när jag andas. Har konstant huvudvärk. Strålar ut i höger arm ner i handen. Vaknar på mornarna att det känns som att vänster hand är helt svullen och kan knappt böja fingrarna men det är den inte. Har lika länge haft problem med båda mina fötter, känns som att när man går är alla ben i hela foten av eller som att man går på krossat glas, kan inte böja tårna på min vänstra fot och på min högra kan ja böja tårna med det gör mycket ont, känns åxå som att hälsenan är av. Har ont  i min högra knä, känns varmt och svullet.
    Har konstant ont så får ta värktabletter för att sova, men sover ändå inte bra så är konstant trött.
    Har varit hos en naprapat som trodde det var diskbråck. Skickades till min läkare som trodde det var nåt med nån muskel, skickades därifrån till en sjukgymnast som gav mig 3 behandligar sen ville ändå göra en MR pga mina smärtor i fötterna,. Fick en remiss till en MR samtidigt ville läkaren ge mig en kortisonspruta i axeln och ja sa nej! MR visade inget.. i måndags var jag och tog typ ta alla prover som finns..nu är det bara denna veäntan... fredag nästa vecka får ja svar...  han vet inte vad det är som är fel på mig..

Mycket utav de du skriver känner jag igen, jag har oxå så men jag har varit med om 3 trafikolyckor o vet att jag har skador på kotorna i ryggen o 2 discar i nacken! De glappet du känner är troligtvis muskelknutor ev muskelfästen som gör ont. Jag har fått kommit till smärtklinik då jag har som dom säger smärtspridning...Det bästa du kan göra är o köra sjukgymnastik o stärka dom musklerna du har ont i.
    Jag går oxå till en naprapat vid behov o de hjälper ju bara ett tag!

Jag googlade på triggerpunkterna då en sjukgymnast tröck på en sådan på bäckenet o det gjorde ont ända ut i benet lite intressant det där tycker jag!!

Men det viktigaste vi måste stå på oss det är trots allt vi själva som känner att det är något som är fel ju!!!
  • Tjorvelina
    Mammatilltretroll skrev 2011-04-04 19:26:54 följande:
    Jag undrar också mer om det här med dvitamin..
    Min husläkare hävdar att han inte vill ta prov då det är svårt att få rätt värden.. och dessutom är dyrt..
    Han sa åt mig att köpa Holistics d-vitamintabletter och testa själv..

Vad har ni haft för symptom på dvitaminbrist?
    Jadu dagens läkare säger jag bara enda anledningen är att det kostar pengar som dom inte vill ta det!!!
    Det kan du göra o testa själv blir du o må bättre så då vet du ju!!

Vet ej riktigt när det gäller mig då jag har även problem efter olyckor!

Energilös nästan apatisk enorm trötthet lättirreterad minskad aptit mm.

Sen finns det många fler ökad värk ofta infektioner i luftvägarna mm...
  • Tjorvelina
    Loveeeliiie skrev 2011-04-06 23:12:21 följande:
    Kommer aldrig längre än till vanliga läkaren, dom vill inte skriva remiss vidare och det är endå en evighetskö till allting här, och jag kan inte gå privat.
    Jag vet typ exakt vad som är fel på mig, nästan fan varit tvungen att bli expert själv för att få minsta hjälp, men jag orkar som sagt inte tjafsa med dom mer, har andra bekymmer just nu.

Hur kan det göra det?
    Jag känner igen det där! Jag tycker det är helt sjukt att jag som patient ska behöva tala om för läkaren vilka prover som ska tas! Men jag lyckades med min o jag fick rätt! Så nu hoppas jag verkligen att jag ska bli o må bättre o att proverna nästa gång är bättre spec. bisköldkörtelprovet!
    Är det inte så så ska jag kämpa att dom
  • Tjorvelina

Var lite snabb där!
    Jag ska kämpa för att dom ska kolla upp det så det inte är sköldkörteln ändå

• Tjorvelina
    Nallebjörnis skrev 2011-04-13 09:29:58 följande:
    Får svar på fredag... låååång vecka...
    ida är ingen bra dag! värsta hittils... :(
    Vad är det för prover som har tagits!

Hoppoas att du får nån rätsida på vad som är fel!!
  • Tjorvelina
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 09:39:03 följande:
    snart dags för domen... hör av mig när ja kommer hem *nervös*
    De kommer gå bra!!
  • Tjorvelina

Nu har jag ätit extra tillskott i ca 2 månade för min d-vitaminbrist! Det som har blivit bättre är att mina luftrör känna klarare o att min tarm verkar fungera normalt äntligen,,, har mycket konstiga symtom kvar men det tar tid o bygga upp bristen jag hade ska in o ta nya prover när som helst...

Hoppas ni alla får reda på vad det är för fel o min kamp fortsätter!!

• Tjorvelina

Hej hur går det för dig?

Nallebjörnis skrev 2011-05-16 18:09:11 följande:
    Imorgon är det dax för mig att besöka infektionskliniken för att få mina provsvar på blodprov och ryggmärgsprov ja gjorde förra veckan på infektionsakuten...
  • Tjorvelina

jag fick calciops d forte på recept o jag skulle ta morron o kväll o de innehåller 500mg kalcium o vitamin d3 800ie.

Tydligen så fick jag detta för kalciumet behövs för o hjälpa till så att kroppen tar upp d-vitaminet läste även att magnesium o zink o något som hette bor tror jag hade oxå betydelse men det är ju inte säkert att det hjälper för det. Ska bli spännande o se vad jag ligger på nu ska in o ta i veckan... Tack o lov så har dom ju börjat fått upp ögonen för det här med dvitaminbrist... Tycker det är sjukt än en gång att man som patient ska behöva tala om för läkaren vilka prover som ska tas... Jag knäppte då min läkare på näsan för hon trodde då inte att jag hade brist o även bisköldkörtlarna var ju förhöjt...

Nallebjörnis jag kunde inte citera men jag hoppas verkligen att dom hittar vad det är för fel fy inge kul o va dålig ju kram till dej..

Mammalucy du kanske inte klarar av o ta upp B vitaminet utan kanske behöver ta sprutor!!

Nä ha de gott alla!!

Svar på tråden Svårt att få diagnos,finns det fler?