• mammi 76

Mer järn i havregrynsgröt än i köpgröt!

Jag ger ibland havregrynsgröt t min 10 mån dotter o jag har hört från bvc att man helst ska ge köpegröt på grund av att den innehåller mer järn.
    Läste då själv på förpackningen där står att en portion havregrynsgröt ger 5,3 mg järn o sempers gröt från 8 mån ger 2,6 mg järn per portion.
    Jag har köpt ekologiska havregryn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 09:45
    Någon som har ngn reflektion el åsikt om detta

• Svar på tråden Mer järn i havregrynsgröt än i köpgröt!
  • ModestyB

Riktigt små barn ska ju INTE äta järn, eftersom de har det lagrat i depå.

• Sorbus
    mammi 76 skrev 2010-11-14 09:45:07 följande:
    Jag ger ibland havregrynsgröt t min 10 mån dotter o jag har hört från bvc att man helst ska ge köpegröt på grund av att den innehåller mer järn.
    Läste då själv på förpackningen där står att en portion havregrynsgröt ger 5,3 mg järn o sempers gröt från 8 mån ger 2,6 mg järn per portion.
    Jag har köpt ekologiska havregryn
    jaså, vad har du då köpt för havregryn?
    På havregrynspaketet i vårt skafferi står det att den innehåller 5,3mg järn - per 100 gram havregryn. En portion (35g) innehåller 1,9 mg järn. Barngröten innehåller 12 mg järn per 100 gram.
  • Plutteli
    ModestyB skrev 2010-11-14 09:46:59 följande:
    Riktigt små barn ska ju INTE äta järn, eftersom de har det lagrat i depå.
    Den lite knasiga rekomendationen är att barn från 6 månaders ålder "måste" få köpt gröt eller välling för att få i sig järn så det räcker....
  • norgesessan

Till hemgjord havregröt måste man tillsätta en järnkälla.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • ModestyB
    Plutteli skrev 2010-11-14 09:53:27 följande:
    Den lite knasiga rekomendationen är att barn från 6 månaders ålder "måste" få köpt gröt eller välling för att få i sig järn så det räcker....
    Dom kanske räknar med att barnen fortfarande helammas? Annars är det ju lite galet... Vet iofs inte hur mycket järn bröstmjölk innehåller, men kan inte tänka mig att det är särskilt mycket.
  • Sorbus
    Plutteli skrev 2010-11-14 09:53:27 följande:
    Vad är det du tycker är knasigt med det? Järndepåerna man föds med förbrukas ju. Man brukar säga att järndepåerna räcker under det första halvåret, sedan måste man tillföra järn via kosten.
  • mammi 76
    Sorbus skrev 2010-11-14 09:50:29 följande:
    jaså, vad har du då köpt för havregryn?
    På havregrynspaketet i vårt skafferi står det att den innehåller 5,3mg järn - per 100 gram havregryn. En portion (35g) innehåller 1,9 mg järn. Barngröten innehåller 12 mg järn per 100 gram.

Jag gör gröt på 100 g havregryn det är det samma som 1 dl . alltså 5,3 mg järn

• Plutteli
    Sorbus skrev 2010-11-14 10:03:10 följande:
    Vad är det du tycker är knasigt med det? Järndepåerna man föds med förbrukas ju. Man brukar säga att järndepåerna räcker under det första halvåret, sedan måste man tillföra järn via kosten.
    Det är knasigt eftersom det faktiskt inte finns belägg för att barn som inte äter köpt gröt eller välling skulle ha sämre järnvärden. (Däremot visar forskning att barn som får en vanlig hemlagad allsidig kost och samtidigt ammas upp till 12 månaders ålder har BÄTTRE järnvärden än barn som avvänjs från amning vid ca 6 månaders ålder och ges köpt gröt och/eller välling)
  • Plutteli
    ModestyB skrev 2010-11-14 09:58:37 följande:
    Dom kanske räknar med att barnen fortfarande helammas? Annars är det ju lite galet... Vet iofs inte hur mycket järn bröstmjölk innehåller, men kan inte tänka mig att det är särskilt mycket.
    Bröstmjölk innehåller inte speciellt mycket järn, men det järn som finns är av en sort som lätt tas upp i kroppen plus att bröstmjölk innehåller ämnen som främjar järnupptaget. Ser man till ersättning vs bröstmjölk så innehåller ersättning mer än 3 gånger så mycket järn jämfört med bröstmjölken för att barnet i slutändan skall få samma mängder järn.
  • mammi 76

Den gröt jag ger ger alltså 5,3 mg järn istället för 2, 6 mg järn.
    Detta på grund av att jag ger mitt barn 1 dl havregryn.

1 dl havregryn ger 5,3 mg järn en portion barngröt 2,6 mg järn

Svar på tråden Mer järn i havregrynsgröt än i köpgröt!