Inlägg från: Annaloo |Visa alla inlägg
  • Annaloo

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Jag såg för övrigt en riktigt deprimerande dokumentär i Norge, om en norsk kvinna som av olika anledningar använt en indisk surrogatmamma med donerade ägg och donerad sperma. Enligt indisk lag är hon barnens mor, men enligt norsk lag är hon inte det. Det innebär att barnen nu är statslösa eftersom varken Indien eller Norge vill veta av dem, och hon inte har godkänts som adoptivmor åt barnen av norska myndigheter (lite oklart varför). Undet tiden bor hon och barnen i slummen i Mumbai och lever på donationer från norska privatpersoner som känner till hennes situation. Hemma i Norge väntar ett välbetalt jobb, men hon a) vill inte lämna sina barn (som är nära året nu) och b) har ingen att lämna dem till eftersom de enligt indisk lag är hennes barn och alltså norska medborgare...
    Svensk lag är likadan på den punkten

• Annaloo

Cissi: Vi har två par gummistövlar (ett par på dagis), två par gympadojjor/kängor men nöjer oss nog med att köpa ett par sandaler och kanske ett par billiga tygskor oxo Vi hade två par vinterkängor och två par allvädersstövlar med för att han alltid skulle ha något att ta på sig. Jag köper billiga gummistövlar och tygskor och lägger lite mer på kängor och gympaskor. Nu visade det sig att han fortfarande kan ha höstens kängor så jag har "bara" behövt köpa ett par vårskor. Med lite tur kanske vi kan få en favorit i repris till hösten

• Annaloo

Vad gäller fika 8:e maj kan vi vara hos oss, fast det blir en bit att åka för er som bor norr om stan. Ser vädret stabilt ut kan vi väl sikta på Hagaparken?

• Annaloo

Sarahkka: Med barn Jag inboxar dig och postar i fikatråden

• Annaloo

johlinn: Gulle-E! det måste vara språkförbistring som gjorde att de inte nappade på det gentila erbjudandet

• Annaloo

Cissi: Vad skönt att proverna var bra! Hoppas de ger er en bra väg vidare nu och inte bara friskskriver och släpper 

• Annaloo
    Barba: K hade en förkylning förra året som innefattade utslag som flyttade runt på kroppen och liknade nässelutslag men inte kliade. Vi ringde Vårdguiden som sa att det förmodligen var ngn sorts virusprickar. Igår eftermiddag hade han en massa utslag på benen som försvann efter en stund som jag tror kom från tistlar... Han verkar inte ha tyckt att det gjorde ont eller kliade, men det såg ut som MASSOR av myggbett koncentrerat i fläckar.
  • Annaloo

Mrs Fisk: Jag försöker verkligen undvika att gasta, men det händer... Kanske har hänt ett tiotal ggr totalt hittills där merparten har berott på att ungxxxx envisas med att leka med den tunga hallspegeln som inte går att skruva fast ordentligt  Oftast skrattar han och tycker det är roligt, men någon gång har han blivit rädd. Jag har varje gång tagit honom i knät och förklarat för honom varför jag skrek.

Ela: Pressarna stoppades

• Annaloo
    Olimpia: Glömde kommentera... Så vanvettigt bedårande!!!

Kate: Jag håller med dig. Det är toppen med tålamod; ni som träffade min käre sambo i söndags är säkert inte förvånade över att han pratade med K i tre (3!!!) timmar angående att ta penicillin utan att höja rösten en enda gång. Det är toppen att han kan göra så, men jag tycker att det är helt ok att efter en stunds diskussion helt enkelt säga att nu räcker det, nu gör du som jag säger. Vissa saker MÅSTE man göra. Man måste ta medicin, och man måste borsta tänderna. Där finns det ALDRIG utrymme för ett "inte" däremot kan man diskutera hur. På samma sätt så tycker jag att man MÅSTE få bli arg. Jag får bli arg, och K får bli arg, men sedan pratar vi lugnt och sansat om vad som hände och varför.
  • Annaloo

Assar: Ja det ger verkligen perspektiv!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13