• Ts Mamma

Vad kan och klarar era 6-åringar?

Då menar jag INTE läsa, skriva, räkna, etc, etc. utan jag undrar helt ärligt - på fullaste allvar vad era fullt friska (inte Bokstavskombinationer, multihandikappade och socialt efter) 6-åringar verkligen klarar av och vad ni anser att de ska klara av!

För mig är en 6-åring inte någon liten bebis längre - det är en egen individ med egen vilja (ibland på tok för mycket) och en egen talan (ja, inom vissa ramar så klart!).

När jag läser här på Familjeliv blir jag ibland mörkrädd - många föräldrar verkar behandla sina 6-åringar som förväxta bebisar!

Det daltas, det kläs på, maten delas och att lämna barnen en halvtimme själva kommer absolut inte på frågan!

Nu anser jag INTE att ALLA 6-åringar är på samma mognadsplan men att de flesta 6-åringar är väldigt förståndiga och att man faktiskt kan föra en dialog med en 6-åring.

Min 6-åring kan använda en telefon - hon kan dessutom alla i familjens telefonnummer - hon VET att hon inte under några omständigheter får öppna dörren om det ringer på då hon är hemma själv (Max 45 minuter för att HON vill) - hon har dessutom visat att hon fixar det när det händer - hennes bror glömde en gång sina nycklar och fick snällt vänta utanför för öppna dörren gjorde hon inte!

Hon kan dessutom ringa 112 - hon vet vad de frågar efter och kan vår adress samt vårt telefonnummer - det handlar INTE om att jag tror att något ska hända när hon är själv utan det kan lika gärna hända mig något hemma så hon behöver kunna det!

Min 6-åring klär på sig själv och kan genom att titta ut genom fönstret oftast avgöra vilka kläder som ska på - hon frågar ibland hur kallt det är ute innan.

Hon lägger upp sin mat på sin tallrik själv från faten, delar maten själv och äter den utan att jag matar henne, efter maten säger hon tack och ställer själv in sin tallrik i diskmaskinen.

Hon städar själv sitt rum.

Lägger sina egna kläder i tvättkorgen - vi har tre en för vitt, en för svart och en för färgat - vilket hon fixar galant!

Hon kan vänta på sin tur - både när det kommer till kompisar, syskon, föräldrar eller andra vuxna - hon avbryter INTE! Jag avbryter heller INTE henne när hon pratar - ömsesidig respekt!

Hon klarar av sina toalettbesök SJÄLV - hon torkar sig, spolar och tvättar händerna UTAN att jag behöver dubbelkolla.

Hon klarar att åka skolbussen själv, hon går själv till bussen efter sista lektionen och jag möter hemma.

Jag lever med tron att barn växer med ansvar (som självklart är anpassat till deras mognadsnivå) och genom tillit och förtroende föder man tilli och förtroende - hur ska ett barn som aldrig har blivit trodd på eller har fått försöka kunna lyckas?!

Jag anser inte att det här är unikt! Varför verkar det som det här på Familjeliv?!

Bring it on - är jag för hård som lärt mitt barn att "klara sig själv" eller är det egentligen så att 6-åringar överlag faktiskt är ganska rediga, förståndiga och mogna????

Och varför är de inte det som det nu är så att min dotter (och de 6-åringar jag känner) är unik??

Och vad anser DU är viktigt att lära DITT barn?!
  • Svar på tråden Vad kan och klarar era 6-åringar?
  • Fimpen72

Mina 6åringar klarar alla saker som din (förrutom bussen eftersom det ej är aktuellt).
    De hanterar även datorer som tex byta bakgrundsbilder, youtube osv.
    Hanterar smartphones så de kan ringa oss eller kompisar.
    De packar alltid upp sina ryggsäckar efter skolan.
    De hjälpter till att hänga tvätt, bädda rent, ta undan tvätt.
    Dammsuger, dammar osv..

Helt normala grejer för 6åringar.

• Ts Mamma
    Fimpen72 skrev 2010-11-14 14:52:25 följande:
    Mina 6åringar klarar alla saker som din (förrutom bussen eftersom det ej är aktuellt).
    De hanterar även datorer som tex byta bakgrundsbilder, youtube osv.
    Hanterar smartphones så de kan ringa oss eller kompisar.
    De packar alltid upp sina ryggsäckar efter skolan.
    De hjälpter till att hänga tvätt, bädda rent, ta undan tvätt.
    Dammsuger, dammar osv..

Helt normala grejer för 6åringar.
    Det dä rmed datorer är samma här - likaså våra Iphones använder de som inget - skönt att jag inte är själv för det verkar onekligen som vi är en mager skara som tror på våra 6-åringar...
  • Tilda Troll

det där klarar min 6åring med, buss är inte aktuellt här heller dock
    är inte ensam hemma långa stunder heller men det beror inte på att jag inte tror hon skulle klara det eller liknande, det har inte blivit så bara, hon tycker om att vara med och jag har möjlighet att ha henne med.

• lövet2
    Min 6-åring kan använda en telefon - nix! Hon kan vårt nummer och morfars, men hon är för otålig när hon slår numret. Det blir fel när hon ringer.

Hon kan dessutom ringa 112 - Nej. Vi har övat, men det funkar inte ännu.

Min 6-åring klär på sig själv - Ja, men hon klär sig efter smak och inte efter väder. Jag får rycka in och påpeka att det är kallt eller regnar t ex.

Hon lägger upp sin mat på sin tallrik själv från faten - Nej. Hon föredrar att inte äta alls. På skolan tar hon en kvarts tugga och hemma brukar hon mest titta på maten. Då hon ätit dukar hon dock bort efter sig och tackar för maten.

Hon städar själv sitt rum - Nej. Hon delar med storebror och de hjälps åt med en del medan jag tar en del.

Lägger sina egna kläder i tvättkorgen - Nej. Hon har fått tvättstugeförbud, eftersom hon slänger dit allt hon blivit less på, vilket innebär att hon kan slänga kläder i tvätten efter en timme.

Hon kan vänta på sin tur - Ja, det har aldrig varit något problem.

Hon klarar av sina toalettbesök SJÄLV - O ja.

Hon klarar att åka skolbussen själv - Hon åker inte buss, men hon går själv till och från skolan.

Däremot skulle jag aldrig lämna henne ensam hemma mer än 2 minuter. Hon är mycket påhittig, och jag vill inte hitta huset nedbränt när jag kommer hem.
  • delifi2

Han är bara hemma själv när jag är nere i tvätten, han brukar alltid vilja följa med och handla.
    Dessutom så har han råkat sätta eld på soffan med en lampa så jag vet inte om jag skulle lämna honom själv hemma.

Toabesök tycker jag är en självklarhet att de ska klara av när de är 5 år, min svågers barn gör inte det och jag tyckte det var lite konstigt.

Buss skulle ha nog klara av att åka själv mellan hans pappa och mig, det är inga bussbyten och bussen går från dörr till dörr.

Han plockar undan sina smutskläder när man säger till honom.

Disken plockar han undan själv.

Brandövning här hemma klarar han
    Ringa däremot vet jag inte, han har inte haft det intresset men han kan därmeot hantera Iphonen galant, samma sak med datorn

Städa rummet är si så där med.

Tycker han är duktig eftersom han är lite sen i sin språkliga utveckling vilket har påverkat hans koncentration och har svårigheter med det och fladdrar gärna iväg i sina egna tankar

• Futurum
    lövet2 skrev 2010-11-14 15:01:04 följande:
    Min 6-åring kan använda en telefon - nix! Hon kan vårt nummer och morfars, men hon är för otålig när hon slår numret. Det blir fel när hon ringer.

Hon kan dessutom ringa 112 - Nej. Vi har övat, men det funkar inte ännu.

Min 6-åring klär på sig själv - Ja, men hon klär sig efter smak och inte efter väder. Jag får rycka in och påpeka att det är kallt eller regnar t ex.

Hon lägger upp sin mat på sin tallrik själv från faten - Nej. Hon föredrar att inte äta alls. På skolan tar hon en kvarts tugga och hemma brukar hon mest titta på maten. Då hon ätit dukar hon dock bort efter sig och tackar för maten.

Hon städar själv sitt rum - Nej. Hon delar med storebror och de hjälps åt med en del medan jag tar en del.

Lägger sina egna kläder i tvättkorgen - Nej. Hon har fått tvättstugeförbud, eftersom hon slänger dit allt hon blivit less på, vilket innebär att hon kan slänga kläder i tvätten efter en timme.

Hon kan vänta på sin tur - Ja, det har aldrig varit något problem.

Hon klarar av sina toalettbesök SJÄLV - O ja.

Hon klarar att åka skolbussen själv - Hon åker inte buss, men hon går själv till och från skolan.

Däremot skulle jag aldrig lämna henne ensam hemma mer än 2 minuter. Hon är mycket påhittig, och jag vill inte hitta huset nedbränt när jag kommer hem.
    En mer eller mindre 6 åring alltså... :)
  • lövet2
    Futurum skrev 2010-11-14 15:17:38 följande:
    En mer eller mindre 6 åring alltså... :)
    Hon är fruktansvärt mycket 6-åring. Maken påstod i dag att det är roligare att köra huvudet i väggen än att diskutera med dottern!
  • WhiteAngels

Min än så länge 6 åring kan bädda sin säng själv,ta på sig själv,packa sin skolväska själv,gå till skolan och hem igen,göra sin frukost själv,lägga kläder i tvättten.
    Data är inte aktuellt här än

• Futurum
    lövet2 skrev 2010-11-14 18:04:29 följande:
    Hon är fruktansvärt mycket 6-åring. Maken påstod i dag att det är roligare att köra huvudet i väggen än att diskutera med dottern!
    Ja jag menade inhget illa alls med att säga "mer eller mindre som en vanlig 6 åring".... TVÄRTOM!
    Tycker det är lite tragiskt med såna här trådar där man ska jämföra och förklara för varandra vems barn som klarar vad bäst!
    För det gör man ju indirekt eftersom alla omöjligt kan komma med lika bra "resultat" på sina barn!
    Och vems är då bäst.... eller rättare sagt det har börjat mätas med mognad..... kan man si och så mycket enligt någon syn på det så är man mogen och kan man det inte njaaa då måste det nog vara föräldrarna som inte gjort rätt och 6 åringen är sååååå omogen!
  • Midka

Jag tycker inte det handlar om jämförelse så som jag uppfattar att Futurum ser. Inte om jämförelse på vem som klarar mest.

Däremot tycker jag att gränsdragningen är intressant. Vi har en drös med ca 4-8 barn, på gården, i ålder 4-9 år som lekt under sommaren. De har dragit runt i kvarteret på olika lekar. Har hänt att både vi och andra föräldrar gått runt och letat efter dem. Ibland har de varit nere på fotbollsplanen och ibland har de gått in till någon. Det har varit allt från 10 minuter till ett par timmar som barnen lekt i sträck. Oftast har vi hört dem men det har hänt att man kommit på att det är ovanligt tyst och då har vi fått leta efter dem.  

Vår pojk är 6 år (5 i somras) och vi har omöjligt kunna hängt efter som en svans för då skulle vi förolämpat honom å det grövsta.

Nu har det hänt att han inte orkat följa med till tex affären (det är en av hans begränsningar) och då har jag tyckt att om han ändå sprungit ute en timme så klarar han vara hemma en halvtimme. Telefonen klarar han av via kortnummer så han behöver inte känna sig ensam om han vill prata. Grannarna har varit hemma så han kunde lätt gått in dit om han ville.

Jag tycker det är svårt med gränsen för vad som är ok att "klara sig själv" och jag har haft hjärtat i halsgropen då och då under sommaren men om vi valt något annat skulle det inte löpt ut bra. 

Intressant dock att några redan lyckats få in det vardagliga som dukning,  städning mm. Där har vi lite att öva på...

Svar på tråden Vad kan och klarar era 6-åringar?