• Hallonmaja

Gravid och förkylning som aldrig går över! Farligt?

Är i v 25 och har varit jätteförkyld i 3 veckor nu. Är jättesnorig (sånt där tjockt gult snor, ursäkta äcklet....), hostig och allmänt sliten. Känner mig som ett lik på morgonen när man ska upp till jobbet och ser ut som ett också med röda ögon och helt svart under ögonen. Samtidigt kan man ju inte vara hemma från jobbet flera veckor...

Har man sämre immunförsvar när man är gravid? Borde jag vara hemma och vila mig så jag blir ordentligt frisk? Har vabbat rätt mkt så känns som jag varit borta så mkt redan... Kan det vara farligt för barnet och gå länge med rejäl förkylning?

• Svar på tråden Gravid och förkylning som aldrig går över! Farligt?
  • bollanmollan

tar väldigt läng tid för mig att bli frisk när jag är gravid, just nu har jag varit snuvig och slemmig i ett par månader, en del blir täppta. Har hört talas om graviditesförkylning??? var nån läkare som sa nåt men jag minns inte så mycket.
    har du varit och tagit odling?

• Philippa

Har du varit till läkare? Du kanske behöver pencillin?

• vi och pyret

Immunförsvaret kan bli nedsatt när man är gravid, likaså blir slemhinnorna torrar vilket gör att bacillerna fastnar lättare.
    Gör en koll hos VC för att utesluta att det är något som går att behandl, försök att i övrigt ta det lugnt för din egen skull. Det är nog ingen fara för barnet, men du måste ta hand om dig själv!

• Hallonmaja
    Philippa skrev 2010-11-14 16:46:04 följande:
    Har du varit till läkare? Du kanske behöver pencillin?
    Jag har varit på vårdcentralen och tagit sänka och den var normal. Så då behöver jag väl inte pencillin? Känns som jag behöver vila men kan aldrig göra det med jobb och barn.
    bollanmollan skrev 2010-11-14 16:43:45 följande:
    tar väldigt läng tid för mig att bli frisk när jag är gravid, just nu har jag varit snuvig och slemmig i ett par månader, en del blir täppta. Har hört talas om graviditesförkylning??? var nån läkare som sa nåt men jag minns inte så mycket.
    har du varit och tagit odling?
    Vad menar du för odling?
  • nyfiken0201

Du har förmodligen fått ett virus, det finns ingen behandling utan det är bara att läka ut.

• gammeltacka

Nej inte farligt bara j-ligt tröttsamt.

• bonäslina

har samma beskymmer, har varit jätt förkyld i över en månad och hostat i över tre veckor och ska föda om en månad, var på vc igår för när jag ringde dit så gjorde dom en jätte affär av det att det kunde ju vara lunginflamation eller propp i lungan (har ont i ena lungan o revbenet) men tog sänkan och den låg bara på 13 så det va ju ingenting med det men har hostat sönder ett muskel fäste till revbenet så det är därför det gör så ont, men dom sa att det är ingen fara för barnet men du MÅSTE vila för att orka med förlossningen snart. men det är som du säger, hur lätt är det med barn. har en 2 åring som inte direkt hade velat att jag skulle ligga och vlia=) så man får hoppas det snart går över...krya på dig!

Svar på tråden Gravid och förkylning som aldrig går över! Farligt?