• mikaelak

tjejnamn som passar på engelska & svenska

hej, min karl är engelsk, vi ska ha barn i feb o sitter nu o funderar över tjejnamn.
    jag tycker om längre namn, han tycker om ganska "klassiska" namn, hittills är jessica högst på listan,
    men har någon lite andra förslag? som fungerar både på engelska o svenska?

• Svar på tråden tjejnamn som passar på engelska & svenska
  • Ensam8101

Hej vår flicka på 2 år heter Chanelle. Aldrig någon som missuppfattat varken i Sverige eller utomlands:)
    Lycka till med namnval

• elles mamma

Isabella
    Emily
    Rebecca
    Alexandra
    Alexis
    Nikki
    Nathalie
    Andrea
    Danielle
    Melissa
    Cassandra
    Victoria
    Filippa

• nelli08

Jessica e fint!

Annars:
    Sarah
    Emma
    Hannah
    Nathalie
    Isabelle
    Miranda

• Milla10

Vi var i samma situation för några veckor sedan. Vi ville att vårt barn skulle få ett namn som funkade bra i båda länderna. De flicknamn som vi hade på gång var Sofia, Holly, Alexandra och Charlie. Nu fick vi en pojke och han fick namnet - Charlie. =) Lycka till!

• Annika i Gbg

Christina funkar kanske? Men jag tycker också att Jessica är fint!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • AnnaCarin123

Jessica 
    Cassandra
    Sara
    Emma
    Hannah
    Anna
    Lisa
    Nora
    Jennifer
    Johanna
    Maria
    Molly
    Emilia
    Ellen
    Felicia
    Isabella
    Isabelle

• dripdrop

Bra tråd... är i samma sits Glad

Hittills har vi kommit fram till att vi båda gillar Freya och Minna... svenska namn som man ändå kan uttala bra på engelska. Isabella gillar vi också, men det känns så vanligt...

• mikaelak

tack för förslagen, tycker isabella är jättefint, men min bror har redan snott det.
    jag tycker om sienna också, men blev nedröstad :)

• fjärilstofflan

Molly heter min tjej

tycker Stephanie är fint också

• spöke

Jag föreslår att ni väljer ett namn som uttalas ganska snarlikt på svenska och engelska. Det blir enklast så om man växer upp i en flerspråkig miljö. Jessica är ett bra alternativ, inte jättestor skillnad... däremot blir det kanske krångligare med Georgina (jeeårgiina ibland, djåårdjiina ibland).

Här kommer några förslag på lite längre namn - med inte för stora uttalsskillnader...
    (med risk för upprepning av tidigare förslag i tråden)

Cecilia
    Emily / Emelie
    Sophia / Sofia
    Mildred
    Miranda
    Andrea
    Camilla
    Rebecca
    Natalie
    Louise
    Evelyn
    Jennifer
    Melissa
    Alexandra
    Noelle
    Christina / Christine
    Daniella/Danielle
    Gabriella/Gabrielle
    Isabella/Isabelle
    Felicia, Alicia
    Josephine / Josefine
    Michelle
    Vanessa
    Mathilda / Matilda

• skotska

Nu har ni kanske redan valt namn till er flicka (vad blev det till slut?) men om någon annan läser den här tråden tänkte jag fortsätta diskussionen. Jag bor i Skottland och väntar mitt första barn, vet ej kön.

Idag är mina tre i topp flicknamn: Agnes, Hilda/Hilde och Ingrid. Agnes är ganska vanligt här. Hilda låter tantigt tycker min man. Ingrid är ju ett helsvenskt namn men ganska kännt utomlands tack vare Bergman och lätt att stava. Uppskattade tipset om Alice, det hade jag inte tänkt på.

Pojknamn är lite svårare tycker jag. Min man gillar Axel som ju blivit så vanligt i Sverige nu. Jag gillar Edgar men han tycker det låter snobbigt. Morgan är ett annat alternativ, det är vanligt både på pojkar och flickor här.

Eftersom vi bor i Skottland känns det extra viktigt att hitta en svensk identitet för barnet, därav de många svenska namnförslagen. Som tur är talar min man jättebra svenska så vi hoppas kunna prata svenska mycket i familjen.

Tacksam för fler förslag på svenska namn som låter bra på engelska!
    P.s. efternamnet är Samuel

• Kjole

Om jag får en tjej ska hon heta Nicole. (nikåll). Funkar lika bra för mig som min amerikanske far. Till vardags blir det nog Nikki.

• mikaelak

det blev en nicole för mig med!!!

• Nikki81

Har har ni en till i samma sits! Min sambo ar Australiensk och jag svensk och vi bor just nu har men planen ar att flytta till Sverige om ca 5 ar. Sa behover ett namn som passar bada spraken. Dessutom pratas bada spraken hemma och jag vill att bade jag och sambon uttalar namnet valdigt lika. J namn ar tex uteslutna eftersom namn som Jack skulle bli 'Jack' for mig och "Djack' for sambon. W ar ocksa uteslutet pga av samma problem.

Nicole fungerar bra och det ar fint, men kanner en tjej med det namnet. : )

Skotska: Ingrid ar lite populart har faktiskt pa yngre. Det hade jag ocksa haft med pa min lista ifall det inte var sa att min moster heter det. : ) Jag gillar Hilda ocksa! Hur skulle du uttala Agnes? Jag gillar aven Tilda (som ar lite likt Hilda) fast sambon har redan lagt veto pa det! Jag tycker ocksa pojknamn ar svarare... Jag ar personligen inte sa fortjust i Axel men vet manga som gillar det och kanner 2 sma svenska bebisar som heter det. Det fungerar ju bra pa bada spraken! Morgan ar ocksa fint men min sambo har jobbat pa ett foretag som hade Morgan i namnet... : ) 

Vara forslag for tillfallet ar:
    For en pojke:
    Marley
    Hamish (gillar verkligen det namnet men tror att det finns risk att en Hamish i Sverige maste beratta for folk att det uttalas Hejmish och inte Hamish)
    Byron (samma problem dar som med Hamish.... Vet inte om folk kommer att uttala det som Bajron???)

For en flicka:
    Grace (det skulle val fungera i Sverige?)
    Alexis (jag gillar nog Lexi mer och skulle kalla henne det)
    Lily

Det ar verkligen svart nar namnet maste fungera bra pa bada spraken och nar man ar valdigt petig och inte gillar manga namn tillrackligt bra for att vilja anvanda dem!!!! 

Svar på tråden tjejnamn som passar på engelska & svenska