• firepuzz

Har din katt haft urinsten

hej...

nu undrar jag om ni har haft en katt med ursinsten. hur blev den sen?

• Svar på tråden Har din katt haft urinsten
  • skorpionen80

En har haft grus till och från, nu var det många år sen sist! Han mår bra idag. Den andra katten hade riktig sten som han fick operera bort. Han är nästan helt bra idag! Ibland kan det ta någon minut innan kisset kommer när han sitter på lådan, vet dock ej om det är säkert att det är för att han haft sten som han gör så. Med katten som haft sten fick vi verkligen tjata på veterinären att han skulle röntga och kolla upp det noggrannare, annars antar de att det är grus för det är vanligast.

• firepuzz

okej. min katt här hemma har haft kristaller tidigare men nu i veckan var vi inne då hade han en liten sten. men mår inget bra.. hur lång tid tog det innan era katter var bra igen? var den sig själv hela tiden direkt efter

• Kakans

Jag och min sambo hade världens underbaraste katt, Lucifer, en helt vanlig bondkatt, tigrerad.
    Han blev ca 1 år innan han drabbades av den hemska sjukdomen urinsten.
    Och jag anatar att du vet vad som händer med katten när den får det. Eller ja, våran Lucifer betedde sig väldigt konstigt, drog sig undan, fräste på oss, och stirrade bara in i väggen helt besatt. 

På grund av att hans bror, som ägdes av min syster och hennes sambo 3 månader tidigare, fick avliva sin han-katt pga den här sjukdomen, så visste jag och min sambo precis vad det var för fel, men vi hade varit borta hela förmiddagen så hans blåsa hade hunnit blivit väldigt stor. Och han hade väldigt ont..

Jag grät floder! Det var Söndag, och natt, så det blev på jour tid hos alla veterinärer, vilket innebär mycket pengar.

Hur som helst. Efter timmar på djursjukhuset, slutade det med avlivning, då veterinären provat ge honom morfin, för att få han att kissa då smärtan försvann, vilket han inte gjorde.
    Efter att veterinären berättat att han-katter ofta drabbas av detta pga deras urinrörs form och att när dom fått det 1 gång, för dom det oftast igen, och igen, och igen. Vi ville inte utsätta våran älskade Lucifer för detta, så vi tog det hårda beslutet att låta honom gå........

På min systers katt kunde man inte heller göra mer.....

• firepuzz

ja det är ju en sjukdom som aldrig försvinner säger man men den kan ju bli bättre det vet man aldrig. min kisse vad ju inne nu i veckan och spola osv. han var bra 1 dagen han kom hem och sen så blev det värre. svårt att kissa men det kommer kiss. han ligger ner och kissar. kissat i sängen 2 gånger när han legat där.
    runt hans snopp eller är kanske snoppen så är det svullet. något som varit med om detta?

• skorpionen80

Katten med grus mådde inte särskilt dåligt alls, där hjälpte penicillin och mat bra! Han hade å andra sidan aldrig helt stopp heller... Men katten med sten mådde dåligt väldigt länge efteråt, det är en stor operation att ta bort sten. Han ville inte äta i veckor efteråt så vi tvångsmatade och trugade och höll på...

Hur är det din katt nu? Har han fått medicin? Specialmat? Lägg gärna ut skålar med vatten i flera rum så han dricker mer, det är viktigt att han dricker mycket.

Om det skulle vara så att en katt inte blir av med urinsten och det återkommer hela tiden så kan man som sista åtgärd förkorta urinröret genom att operera bort penis. Vet en katt på kattforum som gjorde detta, han mådde hur bra dom helst efteråt! Och så slapp han urinstenarna...

• Kakans

Usch.. om jag ska vara ärlig så skulle jag vilja kalla det djurpålgeri.. =( Katten verkar ju inte direkt på bra om han inte tömmer blåsan, ligger ner när han kissar och när hans snopp är svullen..

Menar självklart inge illa..

• skorpionen80

Furepuzz - oj det låter ju inte alls bra!!!! Har ni någon veterinär som har jour inatt? Åk i så fall in!!! Djursjukhus brukar ha nattöppet... Jättebra att det kommer kiss, men svullnaden hade jag inte velat leka med... Att han kissar utanför är ju också ett tecken på att något är illa. Antingen så har han ont eller så kan han inte hålla sig.

• firepuzz

han får smärtlindring och sen medecin mot infektion eller vad det var.
    han har fått speciall mat.

• Kakans
    skorpionen80 skrev 2010-11-14 19:48:27 följande:
    Katten med grus mådde inte särskilt dåligt alls, där hjälpte penicillin och mat bra! Han hade å andra sidan aldrig helt stopp heller... Men katten med sten mådde dåligt väldigt länge efteråt, det är en stor operation att ta bort sten. Han ville inte äta i veckor efteråt så vi tvångsmatade och trugade och höll på...

Hur är det din katt nu? Har han fått medicin? Specialmat? Lägg gärna ut skålar med vatten i flera rum så han dricker mer, det är viktigt att han dricker mycket.

Om det skulle vara så att en katt inte blir av med urinsten och det återkommer hela tiden så kan man som sista åtgärd förkorta urinröret genom att operera bort penis. Vet en katt på kattforum som gjorde detta, han mådde hur bra dom helst efteråt! Och så slapp han urinstenarna...
    Är det verkligen bra för en katt som har en sten som sätter stopp för urinet att dricka ännu mer? Så blåsan sväller upp ÄNNU mer??????
  • skorpionen80

Och ja - katter kam dö av urinsten om det inte behandlas i tid. Urinblåsan kan ju spricka. Om du lägger honom på rygg, kan du känna hans urinblåsa tydligt?

Svar på tråden Har din katt haft urinsten