• firepuzz

Har din katt haft urinsten

hej...

nu undrar jag om ni har haft en katt med ursinsten. hur blev den sen?

• Svar på tråden Har din katt haft urinsten
  • GulTussilago

Våra katter fick urinsten (eller rättare sagt grus och urinvägsinfektion) när de var ca 3,5 år gamla (de är bröder och drabbades med bara någon månads mellanrum)
    Det räckte med penicillin och lösande foder.
    Nu äter de nästan bara "vanligt" foder, men jag brukar köpa en påse lösande foder nån gång om året.
    Ingen av dem har fått problem senare (det är 6 år sedan de var sjuka)

Veterinären kunde pressa ut kiss från urinblåsan ner i en metallskål. Då såg man tydligt att det var som små sandkorn i urinen.

• firepuzz

jag har pratat med vetrinär både igår och idag om detta så länge han kan kissa och inte skriker om man tar i honom så är det bra. har en tid imorgon bitti. svullnaden har jag sett ikväll. så det har jag inte sagt till vetrinären

• Kakans

Om inte blåsan tömts på 24 timmar är det brottom. Du kanske vet på ett ungefär när han tömde den senast??

• GulTussilago

Om katten är sjuk nu, RING/ÅK DIREKT till veterinären! Det gör ont på katten och kan vara farligt!

• skorpionen80

Kakans - ja, vatten spär ut kristallerna. Har en katt stopp måste den få vård helst igår, men lite grus som inte stoppar åker ut lättare om det späds ut lite. Precis som när vi människor har UVI eller sten. Sambon har också fått tipset att dricka mycket, han har haft njursten.

• firepuzz

han kissar ju, är inte helt stopp. han slickar mycket vid snoppen men beror väll på svullnaden tror jag.

• firepuzz

som sgat jag har varit i kontakt med vetrinär både igår och idag och förklarat och dom tyckte jag skulle avvakta. så länge det kommer kiss.

• GulTussilago
    GulTussilago skrev 2010-11-14 19:54:53 följande:
    Om katten är sjuk nu, RING/ÅK DIREKT till veterinären! Det gör ont på katten och kan vara farligt!
    TS: Nu läste jag dina inlägg lite noggrannare...
    Tycker att du ska ringa och rådfråga veterinären. Katten kanske har fler stenar eller grus som stör.
    Eller så beror det på urinvägsinfektion som de ofta verkar få samtidigt (det blir väl irriterat kan jag tänka)
    Har för mig att våra katter blev som vanligt ganska snabbt. men de hade som sagt ganska lindrigt ändå, de behövde inte spolas eller så
  • Kakans

Okej skorpionen80, men hur vet man om det bara är kristaller?

Okej, ja min katt slickade sig också hela tiden, och det är för att dom försöker tvätta rent, dom försöker liksm få bort stoppet.

• Zirkon

min katt har haft det 2 ggr, eftersom han fick det rätt hyffsat tätt oxå så beslöt jag mig för o börja med kattmat som förebygger urinsten, det är tyvär svindyrt! men inte lika dyrt som veterinär besök hela tiden Tungan ute

Svar på tråden Har din katt haft urinsten