• FruFilur

    Klippa håret utan tvång

    Hur ska jag bära mig åt för att klippa min 2-åriga son? Han blir nästan hysterisk så fort jag plockar fram saxen och försöker klippa honom. Förra gången tog jag honom till en frisör (som vi dessutom känner väl) för att jag tänkte det kunde gå lättare, att det skulle vara lite spännande att bli klippt på salong. Men det var alldeles fruktansvärt, han borrade in sig i min famn och tokskrek. Vi genomled oss en klippning i turbofart, men det var fullkomligt vidrigt. 

    Nu var han väldigt långhårig igen, så jag bestämde mig för att göra ett försök idag. JAg och maken förberedde honom väl, berättade vad vi skulle göra och klippte maken först för att visa att det inte är farligt och sen var det dags för sonen. Han var med på noterna först och fick titta på film samtidigt. Men så fort jag satte saxen i håret blev han helt förtvivlad. Å jag klarar verkligen inte av att fortsätta när han blir så ledsen. Vi försökte övertala honom, men icke. Vi kom så långt att jag kunde klippa luggen under tiden maken pratade avledande med honom. Men så fort sonen upptäckte vad jag gjorde, blev han ledsen igen och gjorde allt för att komma undan.... 

    Andra föräldrar och bvc skulle säkert säga att det bara är att hålla fast honom och köra loss med trimmern. Men jag kan verkligen inte det, det känns som att jag skadar honom om jag tvingar honom på det sättet, och det går helt emot vad jag tror på. Men hur ska vi göra? Det funkar ju varken att förbereda honom väl, eller avleda uppmärksamheten med film el dyl....  


  • Svar på tråden Klippa håret utan tvång
  • Flickan och kråkan

    Vi klippte vår son för första gången hos frisör i lördags. Han fyller 3 år i december . Vi har fått ansa luggen en anings hemma någon enstaka gång, men sist vi gjorde det så var han strax över 2 år. Så ja, han har sett ut som en liten hippi och varit alldeles förträffligt lycklig och långhårig  . "Hårfagre" har han sagt och skrattat . Farmor och morfar har beklagat sig lite

    Vi gjorde ett frisörförsök i somras som inte gick alls. Han sprang skrikandes iväg så fort hon kom nära honom . För ett par veckor sedan började han klaga lite över håret i ögonen och vi började prata med honom om att klippa sig. Han började tycka att det kanske vore en bra idé. Sedan har vi pratat allt mer om det och han kom fram till att han skulle vilja klippa sig med pappa. Förra veckan gick vi och beställde klipptid och i lördags gick han och pappa och klippte sig.......och det gick jättebra . Så numera har vi för första gången ett "friserat" barn . Han var jättelycklig när han kom hem. Han är såååå söt .

    Vi väntade helt enkelt ut honom .

  • Dagsmeja

    Vår son som nu är 7 år, ville inte heller bli klippt när han var liten. Eller rättare sagt så ville han ha långt hår, det kan ju vara viss skillnad. Vi tyckte inte att det var en fajt värd att ta, ville han ha långt hår, så kändes det inte rätt att bestämma något annat åt honom - det är ju ändå hans hår och hans utseende.

    Vi väntade ut honom, och när han var 4 år ville han plötsligt klippa sig. Sedan har han haft ytterligare en långhårig period efter det, men nu är han korthårig igen. Men jag fick klippa luggen lite på honom emellanåt, med motiveringen att han inte skulle behöva ha den i ögonen, och då passade jag ibland på att jämna ut det lite mot sidorna också, så att säga.

    Jag skulle råda dig att vänta ut honom, och på köpet visa honom att han faktiskt bestämmer över sin egen kropp.

  • Fimpen72

    Har ni provat trimmer? En sax är ju rätt läskig...
    Det går ju att använda kammen och trimmern så det blir lagom längd.

  • lis07

    jag tog med MÅNGA böcker till frisören så satt vi där och läste saga under klippningen, gick jättebra.

  • Hervor 1

    Klipp honom inte då. Ibland kan man behöva göra saker mot sina barns vilja men då bör det ju handla om viktiga saker, vissa mediciner exempelvis. Lite långt hår, vad gör väl det?

  • cruz

    Vi har en pojke med autism som vi har tränat att klippa håret på en pyttestund varje dag. I början klippte vi med saxen i luften, sedan lite av håret och så gradvis mer och mer. Under tiden som vi klipper får sonen leka med en speciell och rolig leksak som endast är till för sådana tillfällen. Meningen är att man ska öka kraven i så små steg att barnet aldrig upplever det som obehagligt. Vi har även tränat sonen att bada på samma sätt då han vägrat att bada eller duscha tidigare. Men man får ställa sig frågan hur viktigt det är med kort hår. Normala barn kan man ju vänta in tills de är redo, precis som det skrivs i tråden.

  • iconic

    Vi körde med trimmer - det gick mkt bättre än sax med vår son. Går fort och blir jämnt, äevn om barnet inte sitter helt still.  Och så mutor....Godis och löfte om present. Inte så snyggt kanske, men effektivt Och inget tvång inblandat. Hade en present hemma som han fick direkt efter klippningen. Sedan dess har dett gått bra att klippa, sonen är nu 3,5. Fortfarande inkluderar en klippning löfte om liten present eller godispåse efteråt. Finns det något som er son tycker särskilt  mycket om som ni kan locka med att han kan få efter avslutad klippning som en belöning???

  • FruFilur

    Tack för era synpunkter! Det lutar nu åt att vi helt enkelt struntar i att klippa honom ett tag framöver, maken var helt emot det först och ville verkligen få igenom en klippning, och jag lite mera tveksam, därav att jag frågade om råd. Men nu har även han tänkt till lite och tycker itne heller att det är så viktigt. Det är så många andra saker i vår lilla tvåårings liv vi behöver lägga vikt vid vid tillfället, värsta trotsperioden och ett syskon på väg. Samtidigt som man känner lite stress över att både napp och blöja borde tränas bort snart....

    Trimmern körde jag med från början, och var så himla lycklig över att det fungerade. Men sen i våras funkar inte det heller-...... 


  • Linda1976

    Kanske när han sover? Eller är sådär nästansovande? 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • x karin76

    Vår son har långt hår, och jag klipper honom numera själv, även om han fortfarande inte tycker om det. Enda gången han klippte sig hos frisör var vid ca 2 års ålder. Mutade med Kinderägg. Han gnydde och var ledsen, men gladde sig över ägget han fick pillra i sig under tiden. Numera brukar han få ett varje ggn jag klipper luggen el håret på honom, ca var 2-3:e månad.

    Ibland har det hänt att han sagt i butiken när vi gått förbi godishyllan och han sett "äggen"... "mamma kan vi klippa håret idag...?"


    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
Svar på tråden Klippa håret utan tvång