• Spacekotten

LCHF - Enkla och billiga recept?

Jag och min sambo ska prova LCHF men är inte mycket för matlagning nån av oss och vill ha det ganska lätt och dessutom relativt billigt.

Så släng in alla enkla och billiga recept ni kan!

• Svar på tråden LCHF - Enkla och billiga recept?
  • Filippa06

Tonfiskröra som är sååååå god
    Tonfisk, majo, majs, krydda som tex peppar. Rör ihop!  Färdigt!

Omelett
    3 ägg, vispgrädde o riven mozarella. Lägg i vad du önskar (skinka, svamp el dyl) krydda.

Våfflor

3 ägg, 1 1/4 dl vispgrädde. kokosflingor, kanel
    Grädda som vanligt i våffeljärn. Knappt 1 dl/ våffla (gör dubbel sats, blir bara ca 4 st annars)

Enjoy Skrattande

• Denebola
    Äggmjölk!

Låter jätteskumt, men det är gott! I alla fall om man smaksätter det, jag gillar inte "ren" äggmjölk, men det finns de som gillar det också

2-3 ägg (eller valfri konstallation av äggvitor och äggulor, tex 1 helt ägg och 2 gulor)
    två rejäla matskedar med kokosfett (med eller utan smak) eller osaltat smör (eller 25-50 g)

Mixa detta. Slå sedan på 2-4 dl hett vatten medan du mixar.

Smaksättning: tex 1 rågad msk kakao, vaniljpulver och en skvätt vispgrädde. Gärna kokosfett med smak när man gör choklad.

Jag brukar byta ut vattnet mot nybryggt kaffe (har även vispgrädde i, vispgrädden kan man ju skippa om man vill hålla nere på kolhydraterna), så att det blir som en latte Min frukost de allra flesta dagar, jättegott!
  • Spacekotten
    Denebola skrev 2010-11-14 21:52:00 följande:
    Äggmjölk!

Låter jätteskumt, men det är gott! I alla fall om man smaksätter det, jag gillar inte "ren" äggmjölk, men det finns de som gillar det också

2-3 ägg (eller valfri konstallation av äggvitor och äggulor, tex 1 helt ägg och 2 gulor)
    två rejäla matskedar med kokosfett (med eller utan smak) eller osaltat smör (eller 25-50 g)

Mixa detta. Slå sedan på 2-4 dl hett vatten medan du mixar.

Smaksättning: tex 1 rågad msk kakao, vaniljpulver och en skvätt vispgrädde. Gärna kokosfett med smak när man gör choklad.

Jag brukar byta ut vattnet mot nybryggt kaffe (har även vispgrädde i, vispgrädden kan man ju skippa om man vill hålla nere på kolhydraterna), så att det blir som en latte Min frukost de allra flesta dagar, jättegott!
    Låter jätteskumt!! Haha, just därför blev jag supersugen på att testa redan nu innan vi börjar LCHF'a på riktigt :P
  • Denebola
    Spacekotten skrev 2010-11-14 22:09:50 följande:
    Låter jätteskumt!! Haha, just därför blev jag supersugen på att testa redan nu innan vi börjar LCHF'a på riktigt :P
    Gör det Du kan ju testa att göra en mindre sats, 1 ägg, 1 msk fett och 1-2 dl istället, om du skulle hata det Men ge det gärna mer chans än en, testa olika smaksättningar och se om du hittar något du gillar.
  • Spacekotten

Ja precis! Tack för tipset!

Inga fler som vill dela med sig av bra och enkla recept?

• Anna Karin81
    Broccoligratäng
    Lägg broccoli i en ugnsform, blanda 2 ägg och 2 dl vispgrädde alt. creme fraiche
    Krydda med salt och peppar. 
    Häll äggstanningen över broccolin och toppa med ost.
    Gratinera i ugn, 15-20 min, 200 grader
    Kan kompletteras med skinka/bacon.
  • yena89

Köttfärssås :D

Alla gör väl olika med jag brukar steka köttfärs och lök i massa smör, sen har jag över krossade tomater och kryddar med massa olika kryddor (jag älskar kryddor haha), viktigast är pizzakryddan! Sen häller jag på lite grädde och har i massa vitlök och sen låter jag det småkoka i nån timma. Brukar även ha i lite zucchini. Sen innan jag serverar har jag i en rejäl klick creme fraiche. Jag brukar göra en stoooor sats på ett kg köttfärs, kan äta av det hela veckan och det kanske går på 50-60 kr :)
    Jag äter den antingen bara som den är eller med en sallad till :) saknar inte pastan nånstans :D

Annars älskar jag tacos. precis som vanliga fast jag gör egen krydda och skipper bröd och majs :)

Köttbullar går snabbt med, o så gör man en gräddsås av stekskyn man blandar med grädde och en klick creme fraiche och pyttelite dijonsenap och kryddar. Till det brukar jag ha smörstekt zuchini och aubergine och lite sallad :)

Omlett med olika fyllningar går supersnabbt med :)

Ogillar du att laga mat så satsa på att laga mkt så kan du frysa in och äta en annan dag :) Hela grejen med LCHF är ju liksom att laga det mesta från grunden :) inga hel- och halvfabrikat :) Jag älskar att laga mat ^^

• Spacekotten

Tack!!

Vad kan man äta som mellanmål? Och vad, brukar ni "ersätta" potatis, ris, pasta osv med mer än sallad?

• Denebola
    Spacekotten skrev 2010-11-15 21:28:08 följande:
    Tack!!

Vad kan man äta som mellanmål? Och vad, brukar ni "ersätta" potatis, ris, pasta osv med mer än sallad?
    Mellanmål: Ägg, makrill i tomatsås (men man kan skrapa bort tomatsåsen om man inte vill ha så mycket kh), ostskivor med smör (rullas, även med skinka om man vill), Babybel-ost (bra när man inte är hemma), kaffe/te med kokosfett

Tillbehör: broccoli, blomkål (mos med smör, grädde och färskost istället för potatismos), brysselkål, haricots verts, zuccinipasta*, cole slaw...

*1 zuccini
    Skala bort det gröna på zuccinin. Skala sedan remsor av zuccinin tills du kommer in till kärnhuset. Koka 5 minuter.
Svar på tråden LCHF - Enkla och billiga recept?