LCHF - Enkla och billiga recept?
Jag och min sambo ska prova LCHF men är inte mycket för matlagning nån av oss och vill ha det ganska lätt och dessutom relativt billigt.
Så släng in alla enkla och billiga recept ni kan!
Jag och min sambo ska prova LCHF men är inte mycket för matlagning nån av oss och vill ha det ganska lätt och dessutom relativt billigt.
Så släng in alla enkla och billiga recept ni kan!
Tonfiskröra som är sååååå god
Tonfisk, majo, majs, krydda som tex peppar. Rör ihop! Färdigt!
Omelett
3 ägg, vispgrädde o riven mozarella. Lägg i vad du önskar (skinka, svamp el dyl) krydda.
Våfflor
3 ägg, 1 1/4 dl vispgrädde. kokosflingor, kanel
Grädda som vanligt i våffeljärn. Knappt 1 dl/ våffla (gör dubbel sats, blir bara ca 4 st annars)
Enjoy
Perfekt! Tack! Hoppas att fler öser på med enkla och billiga recept! :D
Ja precis! Tack för tipset!
Inga fler som vill dela med sig av bra och enkla recept?
Köttfärssås :D
Alla gör väl olika med jag brukar steka köttfärs och lök i massa smör, sen har jag över krossade tomater och kryddar med massa olika kryddor (jag älskar kryddor haha), viktigast är pizzakryddan! Sen häller jag på lite grädde och har i massa vitlök och sen låter jag det småkoka i nån timma. Brukar även ha i lite zucchini. Sen innan jag serverar har jag i en rejäl klick creme fraiche. Jag brukar göra en stoooor sats på ett kg köttfärs, kan äta av det hela veckan och det kanske går på 50-60 kr :)
Jag äter den antingen bara som den är eller med en sallad till :) saknar inte pastan nånstans :D
Annars älskar jag tacos. precis som vanliga fast jag gör egen krydda och skipper bröd och majs :)
Köttbullar går snabbt med, o så gör man en gräddsås av stekskyn man blandar med grädde och en klick creme fraiche och pyttelite dijonsenap och kryddar. Till det brukar jag ha smörstekt zuchini och aubergine och lite sallad :)
Omlett med olika fyllningar går supersnabbt med :)
Ogillar du att laga mat så satsa på att laga mkt så kan du frysa in och äta en annan dag :) Hela grejen med LCHF är ju liksom att laga det mesta från grunden :) inga hel- och halvfabrikat :) Jag älskar att laga mat ^^
Tack!!
Vad kan man äta som mellanmål? Och vad, brukar ni "ersätta" potatis, ris, pasta osv med mer än sallad?