• Trinity78

Gastric Bypass - Julbord - Pris?

Det där med läkarintyg är en jättebra grej men det finns tyvärr inte i alla landsting. Sen är det såklart upp till restaurangen att besluta om de vill gå med på detta eller inte.

Jag tycker att man borde få äta till halva priset. Inte bara det att man inte kan äta några större mängder, man kan inte äta många av de rätter som står på julbordet. Det mesta är för fett för nån som är gastric by-passopererad.

Reproductively challenged
  • Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-15 19:16:35 följande:
    Kortet man får som GBP opererad är inte för att man skall få barnportioner på restauranger. Det är till för att man skall kunna visa upp vid läkarbesök utomlands och för att ambulanspersonal/läkare skall kunna se att du är GBP opererad vid ev. olycksfall så att du får rätt behandling som opererad.

Jag har alltid med mig mitt kort i plånboken tillsammans med mitt ID.

Jag är GBP opererad och skulle aldrig få för mig att visa upp kortet. Kostnaden blir ju densamma oavsett jag är opererad eller ej. Operationen är ju dessutom självvald.
    Jag tror att det handlar om två olika kort. Och som sagt så skiljer det sig från landsting till landsting. Långt ifrån alla får ett sånt kort, även om det skulle behövas vid just såna tillfällen som du nämner.
  • Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-15 21:25:07 följande:
    Jag tvivlar faktiskt att landstingen på något sätt skulle bry sig om vilket pris en opererad betalar för sin mat. Det är ju upp till var opererad person hur stora portioner som de äter och man kan faktiskt be om mindre portioner utan att visa något kort, jag har ännu aldrig varit med om någon restaurang som inte tagit hänsyn till mina önskemål.
    Det handlar inte om priset för landstinget utan att försöka se till att man håller sig till de rekommenderade portionsstorlekarna. Och det ska såklart ses som en hjälp, inte en rättighet.

Sen tycker jag att det skulle vara trevligt att slippa slänga så mycket mat. Kan man få en anpassad portion från början så blir det inte så mycket spill. När det gäller buffé så är det såklart svårt, men jag tycker att fler restauranger borde erbjuda barnportioner till folk över 12 år också.
  • Trinity78
    Virriga Vera skrev 2010-11-16 09:03:34 följande:
    Men jag förstår inte svårigheten att säga till när man beställer. Protein är ju superviktigt att vi opererade äter så kött/fisk/kyckling är ju sällan att man vill ha mindre av sedan är det ju bara att säga ifrån att man vill ha mindre av det andra. Jag har aldrig blivit nekad det ännu.
    Jag har blivit nekad fler gånger än jag kan minnas, så det är nog väldigt olika tyvärr.
Svar på tråden Gastric Bypass - Julbord - Pris?