• Anonym (Hjälpas åt!<3)

Overklighetskänslor, något många mår dåligt av!

Hej!

Jag har läst här inne på familjeliv under ganska lång tid, även på andra forum där människor mår dåligt. En sak som jag tycker är återkommande är den obehagliga overklighetskänslan som gör att många tror dem är tokiga.
    Det är väligt vanligt vid ångest och depression att känna sig så men trots det så känner man sig ensam om det.
    Jag tänkte därför be alla här inne skriva ner följande:

1. Har ni känt overkligskänslor?
    2. Kan ni beskriva hur ni upplever dessa?
    3. Hur ofta kommer denna känsla?
    4. Har du någon diagnos?
    5. Finns det något som hjälpt  mot dessa?

Snälla snälla! Hjälp nu till och svara på detta, så andra men även jag kan känns sig mindre ensamma om det.

Jag börjar:

1. JA!
    2. Som att jag är mer medveten om allt jag gör, säger och upplever. Känner mig nästan som i en dröm eller en film. Får ångest att jag aldrig mer blir normal igen. Lever som i ett töcken.
    3. Vissa dagar konstant, andra dagar lite mindre.
    4. Generaliserad ångest med mild depression.
    5. SSRI har tagit bort lite av dessa men långt ifrån allt. Har även samtalskontakt på psykiatrin.

• Svar på tråden Overklighetskänslor, något många mår dåligt av!
  • Anonym (ja)

Lägger i favoriter, skriver senare...

• MatildaMin

känner ofta och mycket overklighetskänslor.

har fortfarande inte hittat ett sätt att beskriva. men det kryper i kroppen, illamående, svårt att andas, känner mig som i en bubbla där världen omkring blir suddig. skulle vilja säga yrsel men det är inte riktigt så. jag är här men ändå inte. har svårt att ta in uttryck runt omkring mig. som att allt blir förstärkt samtidigt som det är otydligt.

har depression och ångest. medicinerar och det fungerar för det mesta bra mot depression. men när det händer saker i mitt liv återkommer denna overklighetskänsla och även depressions. just nu mycket stark, större delarna av dagen.

• Anonym (solbritt)

Ja.

Som att jag är i en bubbla. Får liksom inte kontakt med världen runtomkring. Känns inte som att saker händer egentligen.

Olika under olika perioder i livet. Under tonåren nästan hela tiden. Nu senare år när jag hamnat i psykisk stress.

4. Har du någon diagnos?
    Utmattningssyndrom.

Näe inte direkt. Men att inte bli rädd för det har hjälpt. Det är obehagligt men inget farligt, mer ett hjärnans sätt att visa att den är överbelamrad vilket den är när man har t ex mycket ångest, stressjukdom etc.

• Kelly1994

Ja

Som att jag inte passar in i den här tiden. Jag kan bli tokig när jag tänker på datorer, tv, lägenheter, jobb osv. Att folk inte fattar att det här inte borde finnas! Endå så sitter jag här vid en dator, inte alltid jag upplever detta. Att samhället har gått så långt att ingen minns vad som är viktigt (eller riktigt) längre...

Jag vet inte riktigt...

4. Har du någon diagnos?
    Depression. Har ångest. Och panikattacker.

Nej, har inte tagit de på allvar.

• Anonym (bubblan)

Ja

Precis som någon skrev här ovan -som att jag är i en bubbla. Eller som att jag drömmer, och är extremt trött fast jag har sovit.

I perioder, varierar väldigt mycket.

4. Har du någon diagnos?
    Utreds för manodepression.

Sertralin funkar hyffsat...

• Kelly1994

Som bubblan skrev, det var en bra beskrivning på hur jag känner också.

• Anonym (ja)

Känner igen mig i allt det ni andra skrivit...

• Anonym (dröm)

Ja

Som att jag drömmer fast jag är vaken. Känns bra en kort stund i börja sedan blir det hemskt. Mår illa efteråt.

Ett par ggr per år

4. Har du någon diagnos?
    Måttlig depression samt ångest

Nej

• Anonym

1. Ja
    2. som instängd i min kropp, och instängd i en bubbla. Når inte ut till världen och världen når inte mig. Allt känns overkligt och skrämmande. Kan även se dåligt, världen blir suddig och dimmig. Känns som jag håller på att försvinna och blir osäker på om jag finns. 
    3. Några gånger varje dag.  
    4. Depression, ångest, Personlighetsstörning UNS 
    5. Går i terapi två gånger i veckan. 

• Anonym (Hjälpas åt!<3)

Tack alla som svarat. Men nog måste det finnas fler därute?

Svar på tråden Overklighetskänslor, något många mår dåligt av!