• Anonym (yr)

Utsättningssymtom fluoxetin - hur länge?

Har vad jag tror är utsättningssymtom av SSRI-medicinen fluoxetin, jätteyr och ont i musklerna. Någon som haft så och hur länge varade det isåfall?

Vet att man kan ta en dos igen för att häva symtomen men känner att jag lika gärna kan vänta ut det om det inte tar skitlång tid vill säga... Någon?

• Svar på tråden Utsättningssymtom fluoxetin - hur länge?
  • Anonym (vera)

Det här är inget för forumsmedlemmar att svara på utan du ska kontakta din läkare som har den medicinska kunskapen och dessutom medicinskt ansvar för din behandling.

• Anonym (SSRI knaprare)

Mitt råd är att du trappar ned tabletterna trots att läkarna ofta säger att man kan sluta tvärt med fluoxetin. De utsättningsymtom du beskriver brukar gå över på 4-16 dagar, enligt FASS.

• Isamia

Jag är i samma läge! Har trappat ner från 30mg/dag till 5mg (en 1/4 tablett av 20mg) på några veckor (2mån kanske) och nu har jag inte tagit NÅN på 5 dagar. Är mer o mer TRÖTT och yr/svag. Men tänker som du - nu ska jag uthärda och inte ta nån mer... hade jag behövt jobba hade jag dock inte kunnat göra så, hade aldrig orkat jobba i det här skicket!
    Jag har ätit Fluoxetin i två år... En positiv biverkning sen jag trappade ner den är viktnedgång 4-5kg!! :)

• Nikhita
    Isamia skrev 2010-11-21 09:49:05 följande:
    Jag är i samma läge! Har trappat ner från 30mg/dag till 5mg (en 1/4 tablett av 20mg) på några veckor (2mån kanske) och nu har jag inte tagit NÅN på 5 dagar. Är mer o mer TRÖTT och yr/svag. Men tänker som du - nu ska jag uthärda och inte ta nån mer... hade jag behövt jobba hade jag dock inte kunnat göra så, hade aldrig orkat jobba i det här skicket!
    Jag har ätit Fluoxetin i två år... En positiv biverkning sen jag trappade ner den är viktnedgång 4-5kg!! :)
    Åh lät positivt. Äter en annan medicin men har lagt på mig ca 8 kg! :o
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Isamia

Ja alltså man ska ju inte gå UPP av Fluoxetin säger dom ju men jag skulle tro att det är iaf svårt att bli AV med kilon då man går på den! Jag hoppas att jag nu har lättare att gå ner ytterligare när jag så småningom orkar börja träna lite o så. Inte för att jag är kraftigt överviktig men jag väger ca 10kg mer fortf (efter jag gått ner de där 4-5kg) än vad jag ska.

• Nikhita

På min medicin står det att man kan gå ner i vikt som vanlig biverkning, men kollar man listan över sällsynta biverkningar så kan man också gå upp i vikt :(

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Anonym (yr)

Tack för era svar Ja nu har det nästan försvunnit, kommer då och då. Och självklart är jag under läkaruppsikt men nu frågade jag ju om någon hade på ett ungefär koll på om de kände igen symtomen och hur länge någon haft det. Så det är också en tröst kanske till dig som också slutat precis. Första tiden var jag konstant yr men nu som sagt bara någon gång varannan dag kanske

Tack än en gång för era svar och tankar. Och angående viktuppgång så är denna medicinen bra på det sättet att man för det mesta slipper viktuppgång. Den är ju samtidigt bland de svagaste (kanske den svagaste till och med? ) medicinerna.

• Isamia

Nä nu stod jag inte ut längre! Var tvungen att ta en "återställare" (haha) dvs en 1/4 tablett (5mg). Så fruktansvärt yr och trött blir man att jag orkar ju knappt ta hand om dottern! Lyfta henne gör mig yr och ni vet - allt man gör då man anstränger sig/rör sig snabbt gör svindeln värre. Är man still så känner jag det inte men jag kan ju sitta still eller ligga ner hela dagarna!

Någon som vet om man skjuter på avslutandet mycket när man tar en "återställare" så här? Detmåste ju ändå gått ur kroppen en hel massa på dessa 6 dagar jag vart helt utan?
    och en sån minidos som är min "återställare" är ju väldigt lite...

• stämningshöjareskämt

D-a yrsel av skitet.har käkat 4 år (blir som en infryst seismograf ).inte medicinerat på 8 dar och jag tar då ingen återställare av den drogen.läkemedelsbolagen är inte med i min portfölj,sak som är säkert :).
    ps felmedecinerad . kom och köp konserverad gröt.........

• Anonym (jonna)
    Anonym (vera) skrev 2010-11-15 12:04:37 följande:

Det här är inget för forumsmedlemmar att svara på utan du ska kontakta din läkare som har den medicinska kunskapen och dessutom medicinskt ansvar för din behandling.

Läkare kan ingenting om utsättningssymptom. Hade en läkare som förnekade att man fick utsättningsbesvär av Venlafaxin (som är ett helvete att sluta med). Han sa att det var grundproblemen som kommit tillbaka, shore, visst klantarsle.

Jag tycker du ska vänta ut det, blir det för jobbigt, ta en liten högre dos och sedan minska ner ännu långsammare.
  • Anonym (Suris)

Jag åt de i ett halvår när jag var 16, jag skulle byta preparat så då sa läkaren att jag skulle sluta med fluoxetin tvärt och börja med de nya direkt. Efterbiverkningarna gjorde så att jag först fick väldigt kort stubin och blev otålig så det resulterade till att jag bara tog den nya medicinen 2 gånger, och sen kände jag mig yr och utmattad. Jag trodde jag var sjuk först men sen efteråt fick jag veta att det var efterbiverkningar. Det höll på i ca en vecka.

• Passeli

Jag har använt fluanxol 25 år! Jag hade så hemsk och enveten depression fem år innan det släppte. Sedan dess har jag inte vågat vara utan dem. Men nu har jag fått hjärtsvikt och för högt blodtryck. Så läkaren sa att jag måste sluta med fluanxol för det får man inte ta ihop med mina hjärtmediciner. Han sa ingenting om nedtrappning eller utsättningbesvär. Men jag vågar inte sluta på tvären. Har minskat bara till hälften. Jag hade 40mg per dag och nu tar jag 20mg. Jag har inte märkt några utsättningsbesvär. Så småningom (snart alltså) tar jag bara 20mg varannan dag. Och sedan sluta. Hoppas det fungerar. Förresten jag har gått upp under de där 25 åren 45kg! Å andra sidan var jag hemsk mager innan för jag löptränare 60-70km i veckan. Jag är 172 cm lång.

• Passeli

Jag skrev alltså fel på mitt tidigare inlägg. Menar fluoxetin och inte fluanxol.

Svar på tråden Utsättningssymtom fluoxetin - hur länge?