• 060810

Hur mycket och hur ofta äter era bebisar?

Ett tips för att se hur mycket ett barn behöver få i sig för att inte må dåligt av det är att räkna så här:
    Barnets vikt x 150.
    Min dotter väger 4.6 kilo, så jag tar hennes vikt 4.6 x 150 = 690. Alltså behöver hon få i sig minst 690 ml per dygn.

Det har dietisten på sjukhuset lärt mig.  :) Min dotter som nu är snart 3 månader är fortfarande inskriven på sjukhuset (men hemma) och vi har tät kontakt med dietisten och läkare och jag fick sen lära mig att räkna själv på hur mycket hon behöver.
    Nu sondmatas hon ju fortfarande så jag slipper tjafset med flaska för några 690 ml skulle hon aldrig äta på flaska, snarare max 300...
    Hoppas ni som är lite oroliga för att era barn inte äter så mycket som de "borde" räkna ut hur mycket de behöver få i sig, sen skriver ni upp exakt hur mycket de äter under 1-2 dagar och ser om det får i sig tillräckligt.
    Handlar inte bara om vikten utan även vätskebalansen i kroppen. 

• 060810

Glömde  skriva att min plutta äter 140 ml 5 gånger per dygn. :) Alltså får hon i sig liiite mer än hon behöver, men det är inte mycket mer heller... Hon spyr om man försöker höja just nu...

Svar på tråden Hur mycket och hur ofta äter era bebisar?