• lillesa

Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???

Måste bara fråga er föräldrar där ute: Lär ni inte era barn att ställa sig upp för gamla människor på bussen?

Åkte hem  idag och det är fullt. Det sitter tre ungdomar mellan 12 och 14 vid de sätena som är för rörelsehindrade och när det kommer en liten tant och farbror SÅ STÄLLER DE SIG INTE UPP! Inte ens en liten antydan... Tanten och farbrorn får snällt stå precis bredvid de slöa ungdomarna som satt med sina telefoner. Jag skäms!

I min värld så är det en självklarhet, men vad har hänt med 90- talsgenerationen?
    Trötta i benen eller?

GAH!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 19:32
    Kan tillägga till er som undrar varför jag inte ställde mig upp eller sa något att jag redan stod längre in i bussen. Men jag borde ha hojtat! ;)

• Svar på tråden Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???
  • Slacker

Det är nog inte man kan lära ut tyvärr. Oavsett hur mycket hyffs man lär barnen så försvinner det oftast någon annanstans när man är med sina kompisar. Sen har jag sett många i 30-40 års åldern som inte heller ställer sig upp.

• Lejlosot

Ungdomar är ungdomar, det vet alla. Om du tycker de ska ställa sig upp kanske du kan fråga de? Då brukar de ställa sig upp och skämmas. Istället för att klaga menar jag, så kan du säga "ursäkta kan ni låta dessa personer få sitta här?" och se lite irriterad ut.
    Jag tror jag blir mer irriterad på de som klagar på de som inte ställer sig upp, jag menar...ställde du dig upp?

• halmhatten

Klart att de borde ha stigit upp!
    Jag tycker dock inte att man bara kan skylla på 90-tals generationen (eller 2000- för den delen heller). Jag upplever det som att mänskor i alla generationer blivit mer oartiga.
    Jag jobbar som lärare och en dag då hela klassen (9-10-åringar) hade klämt in sig i en buss och satt jättesnällt och störde så lite som jag tycker att man kan kräva av en grupp på över 20 personer (oavsett om det gäller barn eller vuxna) steg det en äldre dam in i bussen. INGEN steg upp! (Jag satt naturligtvis längre bak, annars hade jag ju naturligtvis gjort detSkrattande) Och som en följd av det börjar en medelålders kärring skälla ut barnen för att de inte har förstånd att ge plats åt damen. Då kunde jag ju inte låta bli att försvara dem och påpeka att ingen annan heller hade gett plats (inte kärringen själv heller...)
    Tycker att det är de som är starkast fysiskt som ska ge plats. Alltså ifall det finns friska vuxna kan de gott ge plats och låta barnen sitta (och på köpet visa exempel för gott uppförande).
    Blir så trött på att det alltid ska skyllas på barnen.

• lillesa

så sant... men någonstans i deras små hjärnor borde de väl tänka att det är bättre att tanten sitter än de själva?
    Och de var inte kompisar, de bara satt. Tror inte att de kände varandra ens...

Jag kan störa mig på att nån annan tar min plats när jag ställer mig upp för en äldre person,,, Hallå? Jag ställde mig inte upp för dig, utan för den skröpliga tanten. Vad är det med egoistiska människor? 

• lillesa

Jag stod redan upp längre bak i bussen, men Lejlosot, du har rätt, jag borde ha gapat över bussen. Haha, det kanske hade fått folk att vakna till!

• Majsan70

Tanten kunde ju bett att få sitta om hon nu hade svårt för att stå. Förlorar man talförmågan bara för att man blir äldre?  Jag anser inte detta vara ett ungdomsproblem det är någonting ALLA får ta ansvar för....vill man sitta får man öppna munnen och det är inte nödvändigtvis ungdomarna som skall resa sig.

• Kinya
    Majsan70 skrev 2010-11-15 18:03:03 följande:
    Tanten kunde ju bett att få sitta om hon nu hade svårt för att stå. Förlorar man talförmågan bara för att man blir äldre?  Jag anser inte detta vara ett ungdomsproblem det är någonting ALLA får ta ansvar för....vill man sitta får man öppna munnen och det är inte nödvändigtvis ungdomarna som skall resa sig.
    Precis min tanke. Bad tanten och farbrorn ungdomarna om sittplats? Ungdomarna kanske var helt inne i sin egen värld och inte såg att det steg på ett äldre par. Hade det äldre paret då bett om plats så hade de kanske fått det?
  • IsDimma

Såg dom tanten? Jag menar satt dom med huvudet i telefonen så är det ju inte säkert. Jag har ofta inte ögonen med mug när jag sitter i bussen och missar säkert en och annan som behöver sitta även fast jag gärna reser mig upp för dom.

• viseversa
    Slacker skrev 2010-11-15 17:53:19 följande:
    Det är nog inte man kan lära ut tyvärr. Oavsett hur mycket hyffs man lär barnen så försvinner det oftast någon annanstans när man är med sina kompisar. Sen har jag sett många i 30-40 års åldern som inte heller ställer sig upp.
    Jag är uppfostrad att resa mig för gamla,skadade eller svaga på annat sätt. Och visst fan gjorde jag det ÄVEN som tonåring och gör fortfarande. Mina vänner också. Min mamma har varit bra på att uppfostra mig och jag tänker lära mina barn samma sak.
  • lillesa

Nä man förlorar nog inte talförmågan, men hon kanske inte känner sig bekväm att be om det. 
    Många äldre vill inte vara till besvär... jag tycker ju somsagt att det är en självklarhet och att  de äldre inte ska behöva be om att få sitta. Speciellt vid sätena avsedda för äldre och rörelsehindrade.

Om det kommer en ung person med ett rörelsehinder då? Väntar du tills den personen ber dig om din plats innan du ställer dig upp när du sitter på platsen för rörelsehindrade och äldre?

Svar på tråden Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???