• umaia

Vill gå på promenad, men vågar ej

pga annat har jag inte hunnit bege mig ut i friska luften idag. Klockan är nu 19.35 och det är beckmörkt ute. Har sådan huvudvärk och skulle kunna döda för att få gå längs med vättern och den friska luften där nere.

Men p.g.a att det är mörkt vågar jag inte. Är det inte sjukt att jag som kvinna år 2010 inte ska våga bege mig ut själv efter mörkrets inbrott?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 20:20
    kan tillägga att med "bege mig ut i mörker" menade jag ner till vättern där det är dålig belysnig och mycket buskage..givetvis e jag inte en liten tönt som inte vågar gå utanför dörren bara för att det är mörkt ute :P

• Svar på tråden Vill gå på promenad, men vågar ej
  • Bibbidi

Ficklampa? Bara gå utanför husdörren och andas in lite luft?

Jo det är sjukt att du som kvinna inte vågar gå utanför dörren kl.19.35 men det handlar om dina rädslor. Chansen är större att killar blir misshandlade av okända män när de är ute och går än att kvinnor blir våldtagna så det är bara du som är så rädd för att eventuellt någonting med extrem liten risk ska hända.

Ta tag i din istället. Att gå utanför dörren är inte så farligt.

• Nyfiken gul

men det är väl bättre att få NÅN luft än att inte gå ut alls?

Kompromissa?

Gå ut runt huset och andas lite luft och ta promenaden imorgon när det är ljust?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • umaia

jo, men jag kände att jag behövde röra på mig lite. jobba upp lite svett..
    gå runt huset e nemas problemas, jag tycker bara det e störande att jag inte hinner med min normala promenad (rätt ensligt å dålig belysning) bara för att det e mörkt.. tycker inte man ska behöva känna sig rädd liksom

• Rödaskor

fast det är ju du som skapar rädslan. du kan försöka bli av med den genom att faktiskt ta din promenad och upptäcka att det inte är så farligt

• lilly2010

urs jag skulle heller inte vilja gå ut nu i mörkret själv...kanske ta med en kompis??!!

• Tecken

Vad är du rädd för? Skulle du känna dig mindre rädd om du hade sällskap?

• umaia
    Tecken skrev 2010-11-15 19:58:13 följande:
    Vad är du rädd för? Skulle du känna dig mindre rädd om du hade sällskap?
    själva gåvägen jag vill gå ligger mellan en upphöjd järnväg och vättern. börjar man gå där e man fast på vägen i ungefär 10-15 minuter.. mycket buskage å svag belysning (härligt kommunen Tungan ute). det e mycket friskare luft där nere jämfört med om jag går jämte vanliga stökiga vägen (bor mitt i city).

vad jag menade med tråden var väl mest att jag finner det störande att man ska behöva känna sig rädd för å bli påhoppad bara för att det e mörkt ute..
  • umaia
    lilly2010 skrev 2010-11-15 19:55:19 följande:
    urs jag skulle heller inte vilja gå ut nu i mörkret själv...kanske ta med en kompis??!!
    I wish, men hela mitt tjejgäng har strategiskt placerat ut sig i olika delar av staden..
  • Netha85

Om du bor i Motala gå Vätternpromenaden, bra upplyst och längs med Vättern..

Går på känslan att du bor i Motala och planerar att gå ut mot Dynudden..

Om det nu inte stämmer så hoppas jag du hittar någonstans att gå, alt skickar in en förfrågan till kommunen om att de kanske kan fixa till belysning på den vägen.

• riboflavin

Säger som de andra, vad är du rädd för? och varför får det dig att inte våga gå ut.

Jag är rädd för att bli påkörd av en medtrafikant, ändå kör jag bil

Jag är rädd för att trilla och slå mig, ändå är jag ute och går/åker skidor mm

Jag är rädd för att ramla av stegen, ändå målar jag huset.

Jag är rädd för att bli trampad av någon av korna, ändå går jag in i ladugården.

Jag är rädd för att sätta i halsen, ändå äter jag mat

Det finns massor med saker jag inte vill ska ske, men ändå hamnar jag i situationer där det eventuellt skulle kunna ske och ryggar inte för själva situationen.

Du är rädd för att bli våldtagen/misshandlad? vad får dig att tro att risken är mindre i dagsljus eller i ditt hem?

Personligen så vet jag inte vad jag skulle tycka var värst, att leva hela sitt liv i rädsla för något och därmed inte leva alls, eller att leva och därigenom råka ut för ex en misshandel. 

Svar på tråden Vill gå på promenad, men vågar ej