• Matillin

Vilket sorts smör har ni på era barns smörgåsar?

Vi har ofta äkta smör, 80%, på deras mat vid middagen.

Men när dom får vanliga smörgåsar brukar vi ta det bredbara som finns i kylen, dvs lätta, becell eller dylikt.

Vet att barn behöver mycket smör men det är väl ingen fara om dom får vanligt smör på smörgåsen?

En kompis till mig sa att bvc sagt att man inte ska ha sådant smör till barnen så jag vart lite fundersam då jag inte alls tänkt på det?

Hur gör alla andra?

• Svar på tråden Vilket sorts smör har ni på era barns smörgåsar?
  • LinnV
    Dr Mupp skrev 2010-11-16 08:08:16 följande:
    Valio har laktosfritt smör, annars innehåller smör i princip inget laktos i vilket fall som helst. Här tål alla tre laktosintoleranta vanligt smör.
    Visste inte om att det fanns laktosfritt smör, får kolla nästa gång vi handlar! Jag kan inte äta vanligt smör eller bregott, det är för mycket laktos för mig, men jag är väldigt känslig, kan inte använda låglaktos produkter ens.
  • augustisten
    Legewiel skrev 2010-11-16 08:44:56 följande:
    100% normalsaltat mejerismör används i vårt hem till både bakning och matlagning. Köper alltså 500g klumpar inslagna i papper, billigare än samma smör i plastaskar Ibland används också kallpressad rypsolja och olivolja.

Den vidriga kemiskt behandlade smörja som är margarin kommer inte innanför dörrarna. Samma gäller för övrigt alla light- eller fettfria produkter (tex. mjölk, ost). Processat skit som genom stenhård marknadsföring lurats på en stor del av västvärldens konsumenter!

Jag rekommenderar böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson för den som vill veta mer om matfusket
    Håller med om allt utom då det gäller mjölk. Lättmjölk är faktiskt en helt naturlig produkt. All mjölk i affärerna (utom gammeldags som är ohomogeniserad) separeras till lättmjölk och grädde innan den blandas till rätt fettmängd.

Mjölk som den "gammeldags" har aldrig egentligen druckits historiskt eftersom mjölk skattats på så mycket grädde som möjligt (det sker naturligt om man låter den stå ett dygn så att fettet flyter upp till ytan - annars kan man använda separator). Sedan har "skummjölken" som blir kvar använts som dryck och till bak. Den innehåller alla näringsämnen utom fettlösliga vitaminer.

Hos oss använder vi smör eller olja som matfett - men vi dricker inte extra kalorier till maten utan väljer då den helt naturliga ekologiska lättmjölken (alternativet är vatten).

/Lättmjölkens korsriddare
  • werner

Bregott normalsaltat.

I övrig matlagning använder jag smör, rapsolja eller olivolja.
    Margarin är ööööörk.

• mamma2010melvin

Bregott eller äkta smör är väl det bästa både för vuxna och barn. Har hört det på flera håll nu så jag tror inte det är en lögn. så jag har börjat med SMÖR. tror det är en massa onödigt i Lätta och liknande margariner, så varför välja Lätta isåfall? Iaf jag lägger hellre några kronor extra så att mitt barn får det bästa för sin kropp. Människan får i sig så mycket skit ändå, så man kan ju välja bättre alternativ vad det gäller maten.

• Rulltrappa

Vi köper smör/oljeblandningar som t ex Valios (heter det "Mjukt & Gott?) och Arlas (Bregott). Enda gången jag har ätit lättmargarin var när jag gick hos en dagmamma som bara hade Lätt & Lagom. Det smakade verkligen GIFT och det är inget jag tänker lura i varken mina barn eller mig själv. Blä.

• MammanZ

Till sonen, bregott, oss vuxna lätta. Matlagning smör eller olja, oftast oliv

• Atamon

Bregott på smörgåsarna, i matlagning smör (ibland vanlig olja)

• 0810

När jag handlar blir det bara Bregott, sambon köper bara Lätta, vilket jag vägrar (vi har ett internt smör/margarinkrig här hemma)...

Svar på tråden Vilket sorts smör har ni på era barns smörgåsar?