Amning och hormoner
Hej!
En väldigt nybliven mamma här som känner sig väldigt vilsen och hoppas på att få råd och tips.
Jag blev mamma i lördags den 13/11 kl 02.56 och förlossningen var kanon, inga komplikationer alls utan det gick så smidigt som det bara kunde. Jag har alltid varit positivt inställd till amning men har kännt en hel del press på mig om att man ska fixa det.
Eftersom förlossningen skedde under natten så vände vi på dygnet ganska direkt, vår lilla flicka sov genom hela dagen och vi gjorde inte många försök till amning, natten som kom till söndagen var hon ganska vaken men ville inte riktigt ta grepp som bröstet utan suttade lite för att sedan släppa och då kom det antagligen ingenting.
Dom sa inte mycket på BB om det utan sa att jag skulle försöka och inte ge upp, öva, öva och öva.
Inatt blir kickan 3 dygn gammal och jag vet att det inte är mycket men jag får inte amningen till att fungera. Jag är rädd att hon inte får i sig någonting. Hon sover väldigt mycket, nästan hela tiden både på dagen och natten och enligt en av barnmorskorna på BB så var inte det bra utan det var förtidigt så hon sa att jag skulle väcka henne på natten och amma.
Nu är jag överdrivet känslig också, gråter stup i kvarten och mest beror det på att jag inte känner att jag klarar av att ge mitt barn den näring hon behöver för antaligen är hon så trött för att hon inte får tillräckligt med mat från mig.
Hur hade ni det direkt efter er förlossning med ert första barn? Hur ofta ammade ni? Hur ofta kunde ni amma? Tog barnet bröstet utan problem?
Hjälp...
/Anna