• Opo

Bra områden i Bohus/Ale/Nödinge?

Vi letar hus kring Ale, Nödinge, Bohus norr om Göteborg, men vet egentligen inget om ställena. Skulle vara jättetecksam om någon som vet vilka områden som anses som "bra" kunde tipsa! Glad Bra innebär för mej barnvänligt, jättegärna relativt nybyggt men absolut inte ett krav, gärna villeområde men heller inget krav.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Bra områden i Bohus/Ale/Nödinge?
  • Watchbitch

Kungälv skulle jag rekommendera...

• Opo
    Watchbitch skrev 2010-11-15 22:18:01 följande:
    Ja kungälv känner jag till lite och det är väl egentligen mitt förstaval, men för att utöka området lite har jag börjat titta på områdena på andra sidan älven....men vet inte så mycket om dom!
  • Watchbitch

Okej, vi har bott på andra sidan och tyckte inte om det särskilt mycket.. Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen vet jag lite om och skulle i så fall efter vad jag hört och upplevt valt Älvängen. (Tydligen inte så mycket skit bland ungarna och så) Vi valde att flytta till Kungälv och är jättenöjda! Finns massa bra områden härSkrattande

• Opo
    Watchbitch skrev 2010-11-15 22:38:17 följande:
    Okej, vi har bott på andra sidan och tyckte inte om det särskilt mycket.. Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen vet jag lite om och skulle i så fall efter vad jag hört och upplevt valt Älvängen. (Tydligen inte så mycket skit bland ungarna och så) Vi valde att flytta till Kungälv och är jättenöjda! Finns massa bra områden härSkrattande
    Var bodde ni då? varför tyckte ni inte om det? Jag har hela tiden sökt hus i omgivningarna runt kungälv, typ ytterby, kode, diseröd, kareby, men upptäckte att det är billigare på andra sidan älven (men ja, det finns väl en anledningen till det också kanske...). Var bor ni och varför trivs ni där?
  • billy hill
    Watchbitch skrev 2010-11-15 22:18:01 följande:
     :D

det roliga är att jag såg bara överskriften och tänkte samma sak...

Sen är väl alla i branschen överens om att när väl pendeln är på plats kommer fastighetspriserna komma ikapp liknande områden.

• Opo
    billy hill skrev 2010-11-17 14:51:56 följande:
     :D

det roliga är att jag såg bara överskriften och tänkte samma sak...

Sen är väl alla i branschen överens om att när väl pendeln är på plats kommer fastighetspriserna komma ikapp liknande områden.
    Ja helt klart! den blir väl klar runt år 2012 tror jag. innan dess är priserna lägre än kungälv...
  • annahl77

Vi flyttade till Nödinge från Göteborg för 3 år sedan och har inte ångrat det en sekund! Vi visste inte mkt om Ale Kommun eller Nödinge sedan tidigare, men vi föll för området och huset vi flyttade till (nybyggt) och att det var så nära (gångavstånd) till all tänkbar service på ale torg, bvc och vårdcentral, närheten till gbg (2,2 mil).

Ale är en liten doldis i göteborgsregionen som har otroliga möjligheter, och det kommer bara bli bättre när motorväg och pendel blir klar nästa år. Så passa på att köp hus i tid, innan priserna går upp ännu mer ;) Själv tycker jag att Nödinge är den klart bästa orten i Ale, då den har mest "puls" med bra utbud på Ale torg, ligger lagom nära gbg (älvängen ligger liiiite för långt bort tycker jag) och det byggs mycket nytt här. Sedan så satstar ale mkt på skolan nu och det bådar ju gott inför frmtiden. 

Det gjordes ett reportage om vårt område i höstas i GPs bostadsdel, se länk.
    http://www.gp.se/bostad/inredningarkitektur/1.459134-modernt-boende-pa-historisk-mark

Lycka till med husletandet! 

• Ancilla
    Watchbitch skrev 2010-11-15 22:38:17 följande:
    Här hakar jag på eftersom vi funderar på att flytta till Kungälv eller Ytterby pga jobb.
    Idag hittade jag massor med fina hus relativt billigt i Ale och blev så intresserad. HUr långt kan det vara från Ale till Ytterby? Du som bor i Kungälv, vilka områden rekomenerar du och vilka skall man INTE flytta till och köpa hus? Tar tacksamt emot ALLA TIPS.

Finns det förskolor i Kungälv/ Ytterby som är bra respektive mindre bra? Det finns ju verkligen massor att välja på när man tittar på kommunens hemsida.
    Ancilla
  • Kodia
    Ancilla skrev 2011-04-12 21:59:03 följande:
    Här hakar jag på eftersom vi funderar på att flytta till Kungälv eller Ytterby pga jobb.
    Idag hittade jag massor med fina hus relativt billigt i Ale och blev så intresserad. HUr långt kan det vara från Ale till Ytterby? Du som bor i Kungälv, vilka områden rekomenerar du och vilka skall man INTE flytta till och köpa hus? Tar tacksamt emot ALLA TIPS.

Finns det förskolor i Kungälv/ Ytterby som är bra respektive mindre bra? Det finns ju verkligen massor att välja på när man tittar på kommunens hemsida.
    Ancilla
    Ale kommun är väldigt lång, så hur lång tid det tar till Ytterby beror ju på var du bor, samt på trafiksituationen. Just nu är det köer pga vägbygget, men annars åker man mot de stora trafikmängderna om man kör till Ytterby på morgonen och tillbaka på em. Från Bohus tar det väl 10-15 min till Ytterby.
  • Jackie85

Själv är jag uppvuxen i Älvängen och minns det som småstadsidyll där vi sprang runt på ängarna och blev jagade av kossor på sommrarna. Kungälv har jag arbetat i samt har många vänner som bor där och är inte jätteposetivt inställd till tyvärr. Nödinge är ju närmare in till GBG, men när man väl ligger på motorvägen kan man lika väl åka förbi det och åka ytterligare knappt en mil och köra till älvängen istället anser jag. Vi letar kedjehus eller villa i Ale kommun nu faktiskt och vi kollar mest på Älvängen och Nödinge, men även Nol är av intresse då jag hört att det skall "byggas ihop" med Nödinge.

• Jenny 556

Vi flyttade till Nol från Gbg för 5 år sen och visst var det en omställning och det tog tid att vänja sig. Men när vi fick vår dotter rotade vi oss snabbt. När hon sedan började på en fantastisk förskola med underbara pedagoger och god gemenskap med barn och föräldrar så stormtrivs vi och kommer inte på långa vägar flytta härifrån! Utbyggnaden av vägen och pendeln kommer bara göra attraktiviteten högre. 

Nol är ett litet samhälle mellan Nödinge och Alafors men närheten till Ale torg och Nödinge gör att det absolut är attraktivt. Det finns ändå det som behövs i närheten, lekplatser, närbutik (Tempo), post, Life Healthclub, blivande pendelstation, skolor, förskolor, grönområden etc... Jag tror att expansionen av Ale kommun kommer att explodera och även huspriserna kommer att stiga inom snar framtid så ska man slå till så är det nu!

Lycka till!! 

• småvildar

vi har trivts väldigt bra i alafors.  Nära till sjövallen men bad och fotboll för barnen. Vi kan gå med barnen till förskola och skola. skidbacken om vintern. Å så pendelavstånd in till stan, toppen då både jag och min man har jobb i göteborg. Här ute får man absolut mer för pengarna när man ska köpa hus. Att flytta från gbg till ale var absolut inget nedköp. Snart stiger priserna här ute skulle jag tro eftersom vägen och pendeltrafiken kommer bli mycket bättre så köper man snart så gör man  en bra affär. i prinicp kommer det gå på ett kick i från ale till göteborg. Vi visste inget om alafors när vi flyttade hit för 3 år sedan men stället är fullt av barnfamiljer så vart man än hamnar i byn så är har barnen kompisar.

• småvildar

oj jag tryckte för snabbt ska kanske avsluta med att säga att trotts att vi trivts så bra här i alafors kommer vi nu att flytta. Vi flyttar 80 mil bort för att hamna närmare min familj. jag skulle aldrig lämna huset i alafors annars för vi trivs så grymt bra. det känns underbart att hamna närmare min familj men en stor sorg att lämna alafors som verkligen tog emot oss med öppna armar. Skulle jag råda nån att leta hus runt gbg så skulle jag absolut tipsa om ale kommun. som sagt betydligt mer för pengarna.

Svar på tråden Bra områden i Bohus/Ale/Nödinge?