• Anonym (Löss)

Hur snabbt lägger lössen ägg?

På mina barns förskola har det gått löss i flera veckor, men båda mina barn har klarat sig hittills. Vi har aldrig haft löss så jag är lite okunnig på området...

I alla fall, igår när jag kammade genom ena barnets hår på kvällen hittade jag två löss. Jag kammade igenom idag igen men hittade inga fler, ingen av oss andra i familjen hade heller några.

Nu undrar jag, kan hon ha klarat sig utan att de har lagt några ägg, så man slipper alla otäcka kemikalier och lusmedel? Eftersom hon måste ha fått lössen i förskolan och jag upptäckte dem på kvällen har de max suttit i hennes hår en halv dag.
    Nån som har erfarenhet av hur lång tid det tar för dem att lägga ägg?

• Svar på tråden Hur snabbt lägger lössen ägg?
  • mamaleona

hittar du löss rekommenderar jag att du avlusar hela familjen samt alla textiler. Tyvärr. Dom är sååå ettriga så jag skulle aldrig lita på att dom inte hunnit lägga ägg. Det kan ju ex överförts 1-2 st till systern osv. Köp lusmedel o tvätta som det står, alla i familjen och samma sak upprepas om en vecka. Alla lakan, handdukar, kläder tvättas i 60grader. Täcken o dyl kan sättas i bastun 2-3h i 80grader. Mössor, gosedjur odyl i frysen över natten. Soffkuddar o sådant som e svårt att tvätta - ut på terassen el balkongen i 48h, lössen o äggen klarar sig inte utan näring (=hud) i 2 dygn. O glöm inte hårborstarna. Det är suck - så jobbigt men löns att fixa det ordentligt me en gång, annars har ni besök av dom igen om nån vecka / månad.

• Ixchel

Välkommen i gänget. Puh, det tar verkligen tid.
    Bra att luskamma emellanåt så man märker om de kommit tillbaka. 
    Om alla föräldrar och även personalen kammar med luskam, så kan man minska eller hålla lössen borta utan medel. Men i det här läget, tyvärr... 
    Hoppas dina barn har kort och lättkammat hår.
    Men kamma även dig och alla andra familjemedlemmar. Bara den som har löss behöver avlusas.
    Man kan lägga en spegel på bordet och kamma över den så ser man lättare.
    Man kan se äggen sitta på hårstråna.
    Ja, roligare husdjur finns det.
    Men ta det som en mysstund med kamningen.

• Anonym (Löss)
    mamaleona skrev 2010-11-16 13:35:37 följande:

hittar du löss rekommenderar jag att du avlusar hela familjen samt alla textiler. Tyvärr. Dom är sååå ettriga så jag skulle aldrig lita på att dom inte hunnit lägga ägg. Det kan ju ex överförts 1-2 st till systern osv. Köp lusmedel o tvätta som det står, alla i familjen och samma sak upprepas om en vecka. Alla lakan, handdukar, kläder tvättas i 60grader. Täcken o dyl kan sättas i bastun 2-3h i 80grader. Mössor, gosedjur odyl i frysen över natten. Soffkuddar o sådant som e svårt att tvätta - ut på terassen el balkongen i 48h, lössen o äggen klarar sig inte utan näring (=hud) i 2 dygn. O glöm inte hårborstarna. Det är suck - så jobbigt men löns att fixa det ordentligt me en gång, annars har ni besök av dom igen om nån vecka / månad.

Enligt rekommendationen från apoteket ska man dock inte tvätta textilier (om man inte vill), lössen lämnar inte frivilligt håret.
  • Anonym (Löss)
    Ixchel skrev 2010-11-16 13:41:51 följande:
    Välkommen i gänget. Puh, det tar verkligen tid.
    Bra att luskamma emellanåt så man märker om de kommit tillbaka. 
    Om alla föräldrar och även personalen kammar med luskam, så kan man minska eller hålla lössen borta utan medel. Men i det här läget, tyvärr... 
    Hoppas dina barn har kort och lättkammat hår.
    Men kamma även dig och alla andra familjemedlemmar. Bara den som har löss behöver avlusas.
    Man kan lägga en spegel på bordet och kamma över den så ser man lättare.
    Man kan se äggen sitta på hårstråna.
    Ja, roligare husdjur finns det.
    Men ta det som en mysstund med kamningen.
    Vi har redan kammat oss alla, bara dottern hade dessa två st. Hon har långt hår tyvärr.
    Jag har googlat lite nu också, tydligen tar det minst en vecka innan äggen klcäks (om det finns några), så jag kan inte göra så mycket mer nu än vänta... Och så fortsätta kamma varje dag såklart, men det gjorde jag ju redan eftersom jag fått infon från förskolan.
  • Anonym (Löss)

Jag tycker det är konstigt att inte personalen kammar (men det görde inte). Som det nu är kanske inte alla kammar varje dag och så fortsätter "smittan". Det har hållit på flera veckor nu, jobbigt!

• Halkatla

Har du fått se hur lusäggen - gnetterna - ser ut? Första gången jag kollade mina barn så var jag säker på att de inte hade några lusägg, ända tills den mer erfarna grannfrun kom och visade mig hur de såg ut, och då hittade vi - tyvärr - massor.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Anonym (Löss)
    Halkatla skrev 2010-11-16 14:02:36 följande:
    Har du fått se hur lusäggen - gnetterna - ser ut? Första gången jag kollade mina barn så var jag säker på att de inte hade några lusägg, ända tills den mer erfarna grannfrun kom och visade mig hur de såg ut, och då hittade vi - tyvärr - massor.
    Nej, bara på bild. Så jag är inte alls säker på att det inte finns ägg. Men efter vad jag läst kan man ändå bara vänta ut äggen, om det finns... De går inte att få bort och lusmedel hjälper inte mot dem.
  • Halkatla
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 14:04:55 följande:
    Nej, bara på bild. Så jag är inte alls säker på att det inte finns ägg. Men efter vad jag läst kan man ändå bara vänta ut äggen, om det finns... De går inte att få bort och lusmedel hjälper inte mot dem.
    Exakt. De måste dras bort med naglarna. Usch, fy och tvi för lususlingar och deras ägg!
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Anonym (Löss)

Det jag funderar på är hur snabbt det går för dem att lägga ägg. Räcker det med några timmar för att de ska hinna?

• Anonym (Löss)

Ingen som vet hur snabba de är?

Svar på tråden Hur snabbt lägger lössen ägg?