• Anonym (Löss)

Hur snabbt lägger lössen ägg?

På mina barns förskola har det gått löss i flera veckor, men båda mina barn har klarat sig hittills. Vi har aldrig haft löss så jag är lite okunnig på området...

I alla fall, igår när jag kammade genom ena barnets hår på kvällen hittade jag två löss. Jag kammade igenom idag igen men hittade inga fler, ingen av oss andra i familjen hade heller några.

Nu undrar jag, kan hon ha klarat sig utan att de har lagt några ägg, så man slipper alla otäcka kemikalier och lusmedel? Eftersom hon måste ha fått lössen i förskolan och jag upptäckte dem på kvällen har de max suttit i hennes hår en halv dag.
    Nån som har erfarenhet av hur lång tid det tar för dem att lägga ägg?

• Svar på tråden Hur snabbt lägger lössen ägg?
  • Halkatla

När man behandlar med lusmedel så står det ju att man ska behandla en andra omgång efter 7-9 dagar. Då ska de ägg som fanns kvar ha hunnit kläckas, men inte blivit könsmogna så att de själva kan lägga ägg.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar för en lus att lägga ägg. Antag att den lus som kravlat över på ditt barns huvud var könsmogen och äggsjuk. I det läget kanske den genast hoppade högt av glödje och lade sina ägg på en gång för att ha det överstökat.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Anonym (Löss)
    Halkatla skrev 2010-11-16 15:35:45 följande:
    När man behandlar med lusmedel så står det ju att man ska behandla en andra omgång efter 7-9 dagar. Då ska de ägg som fanns kvar ha hunnit kläckas, men inte blivit könsmogna så att de själva kan lägga ägg.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar för en lus att lägga ägg. Antag att den lus som kravlat över på ditt barns huvud var könsmogen och äggsjuk. I det läget kanske den genast hoppade högt av glödje och lade sina ägg på en gång för att ha det överstökat.
    Det är ju sant förstås...
    Jag har tittat noga och ser faktiskt inget annat än hår... Men givetvis kan jag ha missat nåt, så jag ska fortsätta kamma. Det måste jag ju ändå eftersom epidemin är kvar.
  • Halkatla

Denna jäkla kamning. Hos oss går det också löss nu, och både jag och döttrarna är långhåriga. Dottern med hår ner till midjan är dessutom väldigt håröm...

Det var bättre förr! Den enda gången jag ens hörde talas om löss när jag var barn, var när jag läste Madicken...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Anonym (Löss)
    Halkatla skrev 2010-11-16 15:43:03 följande:
    Denna jäkla kamning. Hos oss går det också löss nu, och både jag och döttrarna är långhåriga. Dottern med hår ner till midjan är dessutom väldigt håröm...

Det var bättre förr! Den enda gången jag ens hörde talas om löss när jag var barn, var när jag läste Madicken...
    Håller med!! Vi är så less på detta kammande nu...
    När jag var barn hade de luskamning i skolan 1 gång per år och jag tror det fungerade bra, jag har aldrig haft löss.
    Fast vi reser ju mer nuförtiden, och får med oss ohyra. Jag har hört att t.ex vägglöss och kackerlackor börjat komma hit pga detta...
  • saga

hittar man löss, ska det behandlas. övriga familjemedlemmar behöver inte behandlas så länge man kammar igenom ett tag framöver och ingenting hittar. det finns medel utan giftiga kemikalier som kväver lössen och proceduren ska göras om efter en vecka (tror att det är den tid det tar för äggen att kläckas) om jag inte minns fel

• Anonym (Löss)
    saga skrev 2010-11-16 16:19:51 följande:

hittar man löss, ska det behandlas. övriga familjemedlemmar behöver inte behandlas så länge man kammar igenom ett tag framöver och ingenting hittar. det finns medel utan giftiga kemikalier som kväver lössen och proceduren ska göras om efter en vecka (tror att det är den tid det tar för äggen att kläckas) om jag inte minns fel

Ja jag har också läst det, men jag tycker det verkar lite konstigt att behandla om det ändå inte har effekt på äggen, när hon bara hade 2 st som hon måste fått under samma dag - och när dessa nu är borta.
    Jag har kammat igenom jättenoga idag också och inte hittat något mer.
    Varför behandla med ett lusdödande medel om det inte längre finns några löss?
  • saga
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 16:36:06 följande:
    Ja jag har också läst det, men jag tycker det verkar lite konstigt att behandla om det ändå inte har effekt på äggen, när hon bara hade 2 st som hon måste fått under samma dag - och när dessa nu är borta.
    Jag har kammat igenom jättenoga idag också och inte hittat något mer.
    Varför behandla med ett lusdödande medel om det inte längre finns några löss?
    hade kvar paketet m Hedrin där står bl a: "huvudlöss kan vara svåra att upptäcka eftersom de kan variera i färg. honlusen lägger 3-5 ägg om dagen och äggen kläcks eft 7 dgr". 
     på apoteket sa dom till mig att behandla min dotter eftersom jag sett löss, men att inte behandla övriga så länge jag inte hittat nåt i deras hår - har nog med resistensen att göra.
  • Anonym (Löss)
    saga skrev 2010-11-16 16:45:05 följande:
    hade kvar paketet m Hedrin där står bl a: "huvudlöss kan vara svåra att upptäcka eftersom de kan variera i färg. honlusen lägger 3-5 ägg om dagen och äggen kläcks eft 7 dgr". 
     på apoteket sa dom till mig att behandla min dotter eftersom jag sett löss, men att inte behandla övriga så länge jag inte hittat nåt i deras hår - har nog med resistensen att göra.
    Fast har man benat håret och kammat varenda bit borde de ju fastna i kammen. Jag har en sån där av stål som är lång.
  • mamaleona

skulle jag se ett löss så tvättar jag GENAST o alla behandlas, det gjorde vi -08. Första gången enbart 3 barn som hade löss o i 3 månader hängde dom kvar tills vi tvättade alla o allt. Så är rekommendationerna här i finland. Skulle INTE börja vänta o se vad som händer, genast igång bara - va e de o vänta på??

• saga
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 17:22:50 följande:
    Fast har man benat håret och kammat varenda bit borde de ju fastna i kammen. Jag har en sån där av stål som är lång.
    jag vet inte faktiskt. du får väl chansa om inte annat. man dör ju inte av löss - även om det är jobbigt och väldigt smittsamt
  • Halkatla
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 17:22:50 följande:
    Jag har inte lyckats få bort gnetterna med luskam av stål, utan har fått skrapa bort dem från varje hårstrå.
  • Anonym (Löss)
    Halkatla skrev 2010-11-16 19:47:34 följande:
    Jag har inte lyckats få bort gnetterna med luskam av stål, utan har fått skrapa bort dem från varje hårstrå.
    Nej jag menar de vuxna lössen.
  • Ixchel

Äggen sitter fast vid hårstråna. Och när det kläckts, så sitter liksom själva skalet kvar.
    Men jag anser att man ska vara försiktig med behandling just för att det blir allt större problem med resistens.
    Om alla luskammade mer och ofta, skulle man kunna hindra spridningen bättre. Upptäcka tidigare. 

• Anonym (Löss)

Uppdatering.
    Ikväll när jag gick igenom dotterns hår noga igen upptäckte jag ägg. Hittade ca 10 st.  
    Men det skumma var att de satt ca 2 cm ut på hårstrået - överallt står det att de ska sitta 1 mm ut.
    Betyder det att det var gamla, redan kläckta ägg? Men varför har jag i så fall inte hittat några löss vid tidigare kamningar? Hur kan man se om ett ägg är kläckt?
    Dessa var lite brunaktiga, ovala och hade en liten "svans".

Eller kan det bero på att hon hade uppsatt hår när hon fick de vuxna lössen i måndags, alltså att håret låg tätt mot huvudet så att äggen hamnade där?

Ang. behandling ska man inte behandla om det inte finns några levande löss, och det gör det inte. Alla i familjen har kammats och de enda levande löss vi hittat var de hos dottern igår. Ikväll gick jag verkligen igenom håret millimeter för millimeter under stark lampa och tog bort som sagt ca 10 ägg, hade det funnits löss skulle jag sett dem.

• Ixchel

Det betyder att hon haft löss under den tiden det tagit för håret att växa ut ca 18 mm.

• Halkatla

De ägg jag har hittat har alltid suttit ca 2 cm ut på hårstrået, precis som dina. Undrar om det kan ha att göra med hur långt och varmt håret är i övrigt? Kanske lössen föredrar att lägga äggen längre in mot huvudet på korthåriga huvuden, för att få det så varmt som möjligt?

• Anonym (Löss)
    Halkatla skrev 2010-11-17 08:30:00 följande:
    De ägg jag har hittat har alltid suttit ca 2 cm ut på hårstrået, precis som dina. Undrar om det kan ha att göra med hur långt och varmt håret är i övrigt? Kanske lössen föredrar att lägga äggen längre in mot huvudet på korthåriga huvuden, för att få det så varmt som möjligt?
    Ja det kan stämma, hon har långt och tjockt hår, som vid tillfället var flätat i två flätor. Kanske var det 1 mm från huvudet i "flätat tillstånd"?
    Ixchel skrev 2010-11-16 22:53:59 följande:
    Det betyder att hon haft löss under den tiden det tagit för håret att växa ut ca 18 mm.
    Fast hur kommer det sig i så fall att jag inte hittat några löss vid alla tidigare kamningar?
    Dessa två i måndags hittade jag direkt. Hon kände själv också att det kliade och pekade ut exakt var.
Svar på tråden Hur snabbt lägger lössen ägg?