• bonnieloveskim

Barnet hungrigt ger du mc donalds eller risifrutti?

i en annan tråd kom pratade vi om risifrutti var bra frukostmat eller inte
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m55600183.html

Om du är ute i centrum och ditt barn är hungrigt.
    Det tar ett tag att åka hem så barnet är hungrigt nu.

Du har att välja mellan att gå till mc donalds och köpa mat åt barnet (valfritt ur hela menyn) och ditt barn brukar vilja ha pommes och läsk med chicken bits, eller så får du gå in i en butik och köpa risifrutti.

vad skulle du välja?
    Varför skulle du välja bort det andra alternativet?

Vilken mat anser du är bäst av mc donalds och risifrutti? det behöver ju inte var det du väljer att ge när du är ute.

väljer du bort fet mat eller väljer du bort mat med mycket socker i?
    Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 15:31
    jag skrev mc donalds som exempel, men det går att välja burger king eller max om man önskar det.
  • Svar på tråden Barnet hungrigt ger du mc donalds eller risifrutti?
  • Bedhead

Donken. Jag har troligen ingen sked med mig till risifrutti.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Pickeli

Det beror väl på situationen. Om barnet är hungrit på MAT så blir det mc och det är hungrig på mellis eller om vi ska äta när ni kommer hem då blir det en risifrutti.

Jag svarar på en fråga jag anser helt hypotetiskt. Jag själv skulle inte hamna i den här situationen.

Risifrutti är inte mat utan mellanmål.
    Mc är ju iallafall mat även om det inte är bra mat. Anser jag.

Google it!
  • LillaMammis

Jag skulle välja McDonalds för mina barn äter inte risifrutti.
    Men hade dom ätit det hade jag hellre köpt det.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • bizzy

precis som ovanstående, beror på tiden, är det mellis-tid så blir det risifrutti, är klockan lunch/middagstid så blir det donken.

• Trolletroll

Om det är "akut" och barnet måste äta för att bli mätt så får barnet välja.  Eller jag väljer det som barnet äter. Men planerar jag att ta mellis på stan så blir det nog hellre risi frutti än mcdonalds. Fått för amig att risifrutti är nyttigare än det de har på mc för barn..... hmmm...

Men som sagt så blir det lite ogenomtänkt situation så "bukfylla" tills vi kommer hem är liksom viktigast...

/TGlad

• vampyria2

Tycker att det är lika illa med bägge, men har gett barnen både och...så länge som det inte ges hela tiden så är det okej att ge strunt mat till dem.

Men om man ska jämföra näringsmesigt och  hur nyttigt de två är så tycker jag att det är lika illa, de inerhåller lika mycket strunt båda sakerna Drömmer

• La Lola

Risifrutti.

Sätter inte min fot på McD.
    Äckligare "mat" får man ju leta efter.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • bonnieloveskim
    Trolletroll skrev 2010-11-16 15:23:30 följande:
    Om det är "akut" och barnet måste äta för att bli mätt så får barnet välja.  Eller jag väljer det som barnet äter. Men planerar jag att ta mellis på stan så blir det nog hellre risi frutti än mcdonalds. Fått för amig att risifrutti är nyttigare än det de har på mc för barn..... hmmm...

Men som sagt så blir det lite ogenomtänkt situation så "bukfylla" tills vi kommer hem är liksom viktigast...

/TGlad
    Jo man kan diskutera om det är nyttigare eller inte.
    En risifrutti som är ca 10 sockerbitar mot mc donalds.
  • Mumin80

Jag skulle antagligen hellre välja mcdonalds, dock skulle jag i mitt stilla sinne hoppas att ungen väljer en hamburgare eller cheeseburgare och mjölk (d.v.s. att min uppfostran och exempel skulle få effekten att barnet hellre väljer hamburgare, äppelklytor och mjölk än chicken nuggets). 

Främst skulle jag välja mcdonalds för att det faktiskt ändå är en mera komplett måltid än risifrutti, med åtminstone lite grönsaker och fibrer.

Jag har faktiskt själv insett att pommes inte är särskilt gott, och dom gånger jag äter på mcd så beställer jag numera 1 bigmac, 1 cheeseburgare och vatten. Vilket faktiskt inte är en helt misslyckad måltid, bortsett från att kolhydraterna är lite för snabba och att saltinnehållet är för högt. Men man får i alla fall i sig en hel del proteiner och håller sig tillräckligt mätt för att inte behöva komplettera med något extra mellanmål eller middag sen (d.v.s. jag ersätter i så fall ett av dagens huvudmål helt med mcd-besöket).  

• bonnieloveskim
    La Lola skrev 2010-11-16 15:28:07 följande:
    Risifrutti.

Sätter inte min fot på McD.
    Äckligare "mat" får man ju leta efter.
    Men om barnet gillar det och verkligen är hungrigt då?
Svar på tråden Barnet hungrigt ger du mc donalds eller risifrutti?