• Anonym (orolig)

Vad betyder det om man måste göra en kompletting efter mammografi?

Min vännina var häromdagen och gjorde mammografi med en ny apparat. Fick ett brev hem idag där de vill göra en komplitteringsröntgen? min vän är i chock och tror att det måste betyda att de upptäckt knutor som är cancer. Hon har aldrig behövt göra om en röngten innan och känner sig frisk för övrigt.

Är det någon som varit med om det och betyder det det vi befarar?

• Svar på tråden Vad betyder det om man måste göra en kompletting efter mammografi?
  • Beautibaux

Det kan lika gärna betyda att bilderna av någon anledning blev dåliga eller på annat sätt otillräckliga. Sådant händer ibland, så nej, det behöver inte innebära det värsta.

• Anonym (orolig)

Vi tycker ändå det är jättekonstig... det var ändå en nyare och bättre maskin och sköterskan tittade så bilderna blev bra.... och en hel timme ska hon ligga där nästa gång?

• Beautibaux

Sa de på plats att bilderna blev bra alltså?

• Anonym (orolig)

Allt gick bra hade hon sagt iaf.

• Beautibaux

"allt gick bra" är väl lite vagt iofs, och heller ingen garanti för att den Dr som skall granska och bedöma plåtarna anser att de är bra. Röntgensyster är trots allt inte den som gör bedömningen.

Nåväl, jag förstår att man blir livrädd, men det går liksom inte att svara definitivt på detta. Att man vill ta kompletterande bilder kan som sagt bero på olika saker, en vanlig anledning är -just som jag sa- att bilderna blev dåliga. En annan _kan_ vara att man sett något man behöver titta närmare på.

Jag hoppas det går bra för din vän.

• Anonym (orolig)

Usch ja har bara en dålig föraning... men tack för ditt svar!

• Beautibaux
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-16 18:18:31 följande:
    Usch ja har bara en dålig föraning... men tack för ditt svar!
    Har din vän sökt och begärt mammografi pga något symtom, eller var det en rutinundersökning?

Jag tänker lite att om hon blivit ditskickad av en specifik Dr som hon har kontakt med, så kanske hon kan ringa upp denne och säga som det är: "de har kallat mig igen, och jag är skiträdd!"

Alla Ssk och läkare är förvisso olika, men det finns en hel del guldkorn Solig
    Vad jag menar är lite att alla säger inte kallt "nej, jag kan inte uttala mig, du får vänta".
    Även om man inte kan svara på "varför" och "vad ska hända nu" så kanske hon kan få några lugnande, eventuellt förklarande, ord?

Detta beror förstås på omständigheterna, med kan kanske vara värt en chansning?
    ¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Anonym (orolig)

Det var bara en rutinundersökning...

• Beautibaux
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-16 19:06:36 följande:
    Det var bara en rutinundersökning...
    Jaha, ja då är det kanske lite knepigare...

Är det lång tid kvar till denna andra röntgen?
    ¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Anonym (orolig)

En vecka så det känns som om det är brådskande då...en vecka är kort men för oss känns den som år just nu. Och antagligen kommer man inte få veta något direkt då heller

Svar på tråden Vad betyder det om man måste göra en kompletting efter mammografi?