• Tilde å Nova

Sola solarium..

Jag har aldrig gjort det förut, men tänkte göra det lite nu inför ett bröllop som jag ska på..

Men har lite frågor till er som är "erfarna solare"..

* Om jag lätt blir bränd i vanliga solen,å måste ha solskyddskräm, ska jag ha det om jag ska sola solarium åxå?

* Hur många gånger måste man sola för att bli "normal brun" ? (på ett ungefär)

* Hur länge ska man max sola per gång?

• Svar på tråden Sola solarium..
  • Andrundrun

Jag är väl inte direkt en expert på solarium men jag vet att det står på lappar att de som solar de första ggr inte ska sola så länge. Då är det väldigt lätt hänt att man bränner sig. (som jag) Jag solade en halvtimme o brände upp mig rejält. Sola 15-20min/gång så ska det nog gå bra. Så många ggr behöver man inte sola. Jag tycker att man ser solbränd ut efter 1gång. Så det kanske räcker. Solskyddskräm vet jag inte om det skyddar mot uv. (?)
    Hoppas allt går bra!

Kramar Andrundrun

• Tilde å Nova

Okidoki..Då kanske nån annan vet om solskyddskrämen då..
    Tack för ditt svar!

• kobra

Du ska inte ha solskyddskräm i solarium, det finns säkert speciella för solarium, men vanliga ska du inte ha.
    Köp nån bra brun utan sol istället för att sola solarium så riskerar du inga solblåsor eller dyl.

• Tilde å Nova

Okej..ingen solskyddskräm..

Mjoo..men det e så satans dyrt ju..

• annhan

Jag brukar sola solarium då och då.

Ett tips om din hud är ovan vid solariesolande - följ de solråd som finns på det solarium där du tänkt sola! Det är stor skillnad mellan olika, beroende på hur starka uv-rör de har. De brukar rekommendera att man solar minimalt i början, och sedan ökar på tiden succesivt.

Lycka till!

• Cathrine84

Om bröllopet är snart skulle jag nog ändå rekommendera det dyrare alternativet brun utan sol.
    Är lätt att man blir röd istället för brun och att man bränner sig, speciellt dom första gångerna...
    men om det är ett tag kvar så kan du ju alltid gå och sola och chansa, blir det inget bra så brukar det försvinna ganska snart och då kan man ju satsa på en brun utan sol...

Finns ju även sån där när man ställer sig typ i en dusch, är dyrt och håller inte mer än högst två veckor men det ska vara effektivt och bli väldigt bra säger dom som testat....

• Tilde å Nova

Cathrine84:

Mjaa..det första är den 10:e juli..*hmm*

• jummie

det finns bra brun utan för runt hundringen...minst det kommer du att få lägga ut på solarium om det ska ge nåt...

har solat solarium ett otal antal ggr...o de som ger bäst resultat är tyvärr de som är dyrast..tre-fyra ggr behöver du sola för att få en fin färg o inte se ut som en tomat i fyra dagar o det kostar ju 40 till 60 spänn per gång så det är billigare att köpa en brun utan sol...

• Tilde å Nova

jummie:

Jaa..det e iofs sant..Visserligen så kan jag få sola lite billigare,för min svärmors br förening har solarium,som dom bara tar 20 kr/ polett men då känns det på ett sätt skönare att inte "stress sola" å ev. bli bränd..

Kan du tipsa om nån bra brun utan sol? Hur mkt ska man ha då? Räcker en sån där tub/flaska eller behöver man två?

• kobra

Jag skulle nog gå till en salong och köpa och få råd om en bra brun utan sol, fast det är dyrt, har själv köpt på salong och det går inte jämföra med de billigare tycker jag.

Svar på tråden Sola solarium..