• Tola

Svullna händer som pirrar och är svaga.. fler? v35

har aldrig haft svullna fingar ngn annan graviditet.
    Nu senaste veckan har händerna svullnat.
    På nätterna om dom hamnar i kläm kan dom börja pirra och känns jätte svullna.
    Känner mig även svag i dom och det gör ont när jag ska skriva sms..

fler?  

• Svar på tråden Svullna händer som pirrar och är svaga.. fler? v35
  • Tola

jag googlade och hitta precis hur jag känner mig, just den där brännande känslan och jag har också för första graviditeten fått svullna fötter och ben.. Jag får ofta värk och domningar i händerna nu när jag är gravid. Varför? 

Värk och domningar i händer och fingrar, i motsats till de stickningar du kan få när händerna eller fötterna somnar, orsakas förmodligen av karpaltunnelsyndrom. Detta tillstånd beror på den svullnad och viktökning som följer på graviditeten och som gör att nerverna i handleden kläms ihop. Smärtan är ofta koncentrerad till tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret. Som tur är så är detta inte något som drabbar alla gravida kvinnor och för dem som får det är det ofta ganska lindrigt och tillfälligt. Men för en del kan problemet bli allvarligt och vara i flera månader. 
    När är det mest sannolikt att karpaltunnelsyndrom uppstår? 
    Symptomen kan komma när som helst men det vanligaste är att de börjar i femte eller sjätte månaden, i samband med svullna anklar och fötter 
    Vad beror det på? 
    Det uppkommer under graviditeten när karpaltunneln i handleden (det rör där nerverna till fingrarna löper) svullnar och klämmer ihop nerverna. Trycket från den svullna karpaltunneln ger domningar, stickningar, smärta och en brännande känsla i fingrarna som ofta går upp i armen. 
  • Tola

"Jag får ofta värk och domningar i händerna nu när jag är gravid. Varför? 

Värk och domningar i händer och fingrar, i motsats till de stickningar du kan få när händerna eller fötterna somnar, orsakas förmodligen av karpaltunnelsyndrom. Detta tillstånd beror på den svullnad och viktökning som följer på graviditeten och som gör att nerverna i handleden kläms ihop. Smärtan är ofta koncentrerad till tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret. Som tur är så är detta inte något som drabbar alla gravida kvinnor och för dem som får det är det ofta ganska lindrigt och tillfälligt. Men för en del kan problemet bli allvarligt och vara i flera månader. 
    När är det mest sannolikt att karpaltunnelsyndrom uppstår? 
    Symptomen kan komma när som helst men det vanligaste är att de börjar i femte eller sjätte månaden, i samband med svullna anklar och fötter 
    Vad beror det på? 
    Det uppkommer under graviditeten när karpaltunneln i handleden (det rör där nerverna till fingrarna löper) svullnar och klämmer ihop nerverna. Trycket från den svullna karpaltunneln ger domningar, stickningar, smärta och en brännande känsla i fingrarna som ofta går upp i armen. "

det där var ifrån en hemsida

Känns bättre nu när jag vet vad det är. Trodde jag blivit allvarligt sjuk

• Alisa

Karpaltunnelsyndrom kan man lindra genom att han stödskenor för handlederna på natten, det kan du få hos en arbetsterapeut på Primärvårdsrehab. Då får du även lite rörelseträning som också kan lindra. I värsta fall blir känselstörningarna, utan behandling, värre och övergår i smärta  :-/
    Det är ehller inget som under graviditeten övergår av sig själv och du har ju några veckor kvar. Även om det inte blir värre kan det vara nog så irriterande att tappa känsel, pirrningarna och den fumlighet som kommer av att nerven inte fungerar optimalt.
    Lycka till! 
    / Lisa, arbetsteraput

• Mina småtroll

Jag hade karpaltunnelsyndrom under min första graviditet. Fick olika stödskenor att ha på natten ( o helst på dagen) men de hjälpte inte alls. Men jag hade nog gått med det för länge. Händerna var jämt svullna och avdomnade i slutet av graviditeten (men det började med att de bara var det på natten). I vänstra handen gick det över direkt efter förlossningen, men i högra handen hände ingenting. Den var konstant "borta" så när bebisen var 5 månader så fick jag operera den handen. Det är nu ca 1,5 år sedan och handen är nästan återställd

Nu är jag gravid igen o kommer börja med skenorna så fort jag känner minsta lilla

Hoppas inte det går så långt för dig!

• Alisa

Akupunktur är ett alternativ om inte skenorna hjälper!

Mars2008 - Lycka till och hoppas domningarna håller sig borta denna graviditeten! 

• Mina småtroll

Tack för tipset om akupunktur! Ska fråga om det ifall det dyker upp igen. Undrar varför jag inte blev erbjuden det sist...? Kanske man inte erbjuder det i alla landsting? Tror att dom har börjat strama åt, i mitt landsting, med akupunkturen för foglossning också.

• Alisa

Jag kan tänka mig att det beror på att inte alla är insatta i att det finns som alternativ. Vissa (barnmorskor på MVC) börjar prata om operation tidigt, innan de nämnt alla konservativa behandlingar (bevarande behandlingar)

Svar på tråden Svullna händer som pirrar och är svaga.. fler? v35