jag googlade och hitta precis hur jag känner mig, just den där brännande känslan och jag har också för första graviditeten fått svullna fötter och ben.. Jag får ofta värk och domningar i händerna nu när jag är gravid. Varför?
Värk och domningar i händer och fingrar, i motsats till de stickningar du kan få när händerna eller fötterna somnar, orsakas förmodligen av karpaltunnelsyndrom. Detta tillstånd beror på den svullnad och viktökning som följer på graviditeten och som gör att nerverna i handleden kläms ihop. Smärtan är ofta koncentrerad till tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret. Som tur är så är detta inte något som drabbar alla gravida kvinnor och för dem som får det är det ofta ganska lindrigt och tillfälligt. Men för en del kan problemet bli allvarligt och vara i flera månader.
När är det mest sannolikt att karpaltunnelsyndrom uppstår?
Symptomen kan komma när som helst men det vanligaste är att de börjar i femte eller sjätte månaden, i samband med
svullna anklar och fötter .
Vad beror det på?
Det uppkommer under graviditeten när karpaltunneln i handleden (det rör där nerverna till fingrarna löper) svullnar och klämmer ihop nerverna. Trycket från den svullna karpaltunneln ger domningar, stickningar, smärta och en brännande känsla i fingrarna som ofta går upp i armen.