• Lill Mamsen

B12 brist, finns det flera?

Jag har sedan någon månad tillbaka fått reda på att jag har b12 brist efter att ha uppsökt läkare för min enorma trötthet. Jag fick då 5 injektioner och därefter har jag ätit tabletter 1 gång dagligen. (Jag hade även lågt järnvärde men det har blivit bättre nu efter medicinering).

Problemet är att jag får biverkningar i form av akne. Jag tycker detta är jätte jobbigt p.g.a. att mitt ansikte har blivit hwlt förstört. Jag har alltid haft len och fin hy och nu ser jag ut som en pricktavla. Jag har provat behepan, betolvex och ny triobe men märker ingen skillnad. Jag fick även skinoren utskrivet som jag skulle smörja på aknen morgon och kväll men märker ingen förbättring av det heller. Jag gjorde uppehåll i ca 5 dagar för att se om det skulle märkas någon skillnad. Aknen försvann inte men det kom inte upp så mycket nya. Tog en tablett igår och i morse hade jag fått två enorma finnar. Någon som haft detta problem och fått bukt med det? Kan det hjälpa att ta regelbundna injektioner istället? Eller är det samma biverkningar där? Läste om att det gick att ta mekobalamin istället för cyanokobalamin, vet inte om det gör någon skillnad? Har också läst om de som fått antibiotika p.g.a. aknen??

När jag träffade min läkare så predikade hon för mig om hur viktigt det är att äta rätt kost. Hon menade att alla sjukdomar beror på vår kost i det samhället vi lever i. Jag förklarade för henne att jag äter allsidig kost och t.ex. mycket kött och kyckling som det tydligen finns b12 i. Hon tyckte att det var konstigt att jag fått b12 brist som så ung (är 16 år) eftersom det oftast drabbar äldre. Mren borde de då inte gå till botten med orsaken till att jag fått denna brist? Jag läste på någon sida, tror det var fass, att om man får detta i unga år så ska en ordentlig utredning göras. De har bara konstaterat för mig att jag förmodligen får äta detta hela livet. Men jag har ju i många år haft magproblem och min förre läkare konstaterade utefter mina symtom att jag har tarmkatarr/IBS. Vad jag förstår så kan det leda till att man så småningom får b12 brist. Borde jag inte få testa om jag har glutenintolerans eller att de gör gastroskopi t.ex.??

Hoppas det finns någon mer likasinnad där ute. Inte för att jag önskar någon detta men det är alltid skönt att prata med någon som befinner sig i samma situation.

• Svar på tråden B12 brist, finns det flera?
  • Lill Mamsen

Kom på en till sak som jag undrat över. Om nu kroppen tar upp b12 medicin så att värdena höjs hur är det möjligt om det skulle va så att något är fel i tarmen så att den inte lyckas ta upp det som behövs via maten? Och hur kan min läkare mena att allt beror på kosten och att hon sa att i princip skulle jag kunna se till att få i mig detta behov naturligt.¨? Men hur kan hon veta att jag kan det när ingen utredning gjorts i orsaken? Om det är som jag tror, något fel med tarmen så spelar det väl ingen roll hur mycket föda med b12 jag äter??

• gladare

Jag är inte så hemma på detta, men jag äter b12 jag med pga brist. Min acne kom precis i början men efter några månader försvann de. Jag tror att mycket av det vi stoppar i oss innehåller onödiga tillsatser o kemikalier att vi faktiskt blir sjuka sen lovar jag att hade du gluten så märker du det, men fråga läkaren om en rejält utredning

• Lill Mamsen
    gladare skrev 2010-11-17 06:49:12 följande:
    Jag är inte så hemma på detta, men jag äter b12 jag med pga brist. Min acne kom precis i början men efter några månader försvann de. Jag tror att mycket av det vi stoppar i oss innehåller onödiga tillsatser o kemikalier att vi faktiskt blir sjuka sen lovar jag att hade du gluten så märker du det, men fråga läkaren om en rejält utredning
    Ja man kanske måste hålla ut då, men drygt om man gör det och det aldrig försvinner. Fick du mycket då? Har läst att man kan gå med glutenallergi i flera år utan att man kommit fram till att det är orsaken. Har mycket allergier av alla de slag i släkten och en släkting gick med det i flera år utan att de fattade att hans problem berodde på det. Men det känns ju som att det inte borde vara det.
  • Eilina

Hej,

här är en till med B12 brist. Upptäcktes vid en hälsoundersökning, som jag gick iväg på också pga enorm trötthet. Var då 24 år när det upptäcktes. Precis som med dig så sa läkaren att det var ovanligt att någon så ung har B12 brist och eftersom jag också åt mycket kött så ville de gå vidare med fler undersökningar. På mig gjordes gastroskopi och de upptäckte en liten inflammation i tarmen, som ev. kunde påverka upptagningen av vitaminen. Fick injektioner i 2 mnd då värdet var jättelågt och sen injektioner varannan månad. Hade svårt att komma ihåg att ta tabletterna så jag fick sprutorna istället.

Nu idag äter jag tabletter,och kollar mitt värde då och då. Aldrig läkarna som säger att jag borde kolla utan jag ringer vårdcentralen och ber att de kollar. En gång sa en ny läkare att värdet såg bra ut, jag behöver inte äta tabletter mer, så jag slutade. Värdet blev sedan sämre igen, så jag måste också äta dem livet ut som det ser ut nu. Har dock inga problem med huden direkt. Visst får jag finnar ibland, men har aldrig kopplat ihop det med tabletterna, utan snarare stress, mat osv.

Hinner inte skriva mer, har tvillingar att mata : )

• Lill Mamsen
    Eilina skrev 2010-11-18 16:58:12 följande:
    Hej,

här är en till med B12 brist. Upptäcktes vid en hälsoundersökning, som jag gick iväg på också pga enorm trötthet. Var då 24 år när det upptäcktes. Precis som med dig så sa läkaren att det var ovanligt att någon så ung har B12 brist och eftersom jag också åt mycket kött så ville de gå vidare med fler undersökningar. På mig gjordes gastroskopi och de upptäckte en liten inflammation i tarmen, som ev. kunde påverka upptagningen av vitaminen. Fick injektioner i 2 mnd då värdet var jättelågt och sen injektioner varannan månad. Hade svårt att komma ihåg att ta tabletterna så jag fick sprutorna istället.

Nu idag äter jag tabletter,och kollar mitt värde då och då. Aldrig läkarna som säger att jag borde kolla utan jag ringer vårdcentralen och ber att de kollar. En gång sa en ny läkare att värdet såg bra ut, jag behöver inte äta tabletter mer, så jag slutade. Värdet blev sedan sämre igen, så jag måste också äta dem livet ut som det ser ut nu. Har dock inga problem med huden direkt. Visst får jag finnar ibland, men har aldrig kopplat ihop det med tabletterna, utan snarare stress, mat osv.

Hinner inte skriva mer, har tvillingar att mata : )
    Hej! Verkar ju som att det varit ganska lika för oss. Jag uppsökte för trötthnet, var 25 år när det upptäcktes, äter mycket kött. Jag har också svårt att komma ihåg att ta tabletterna varje dag. Kanske att jag skulle börja ta i sprutform istället då, är det varannan månad då?

Kanske vore bättrre för finnarnas del med. Min läkare sa att om det inte blev bättre efter denna tredje medicin och skinoren krämen så skulle jag kontakta dem igen och diskutera andra alternativ t.ex. sprutor istället. Borde ju vara bättre eftersom inte det ges så ofta. Vill verkligen ha min fina hy tillbaka eftersom det är en av de få saker jag är nöjd med. Men hellre är jag piggare med finnar om man säger så men borde ju finnas något mankan göra med tanke på att man ska äta det livet ut. I biverkningslistan står det att 1 av 1000 drabbas av acne och tydligen är väl jag en av dem då. Så irriterande eftersom jag aldrig någonsin fått biverkningar av andra mediciner och heller inte haft problem med acne innan inte ens i tonåren.

Kommer du ihåg vad du hade för värden?? Tydligen tyckte min läkare att jag låg väldigt lågt, men jag vet inte. Tog det lång tid innan du blev pigg igen? Har hört att det kan ta flera år innan man blir som vanligt igen. Jag belv pigg av injektionerna men sen kom tröttheten tillbaka igen. När jag höll uppe några dagar märkte jag att jag blev otroligt trött igen, kan det verkligen påverka så pas mycket, låter ju otroligt.

Förmodligen har jag något krux med tarmen men det kanske inte har någon betydelse att få det bekräftat med gastroskopi eftersom jag redan vet att jag har tarmkatarr. Förmodligen är det vad som påverkat detta.
  • Eilina

Hej igen : )

Har för mig att jag fick sprutor varannan månad när jag fick det i den formen, det var några år sen så minnet sviktar lite. Kommer inte ihåg mina värden alls faktiskt. Tog nog inte så lång tid för mig att bli pigg igen, nån månad kanske, lite osäker. B12 brist påverkar ju även minnet, vilket min sambo påpekar allt som oftast för mig, då jag har ruskigt dåligt minne. Han brukar fråga om jag kommit ihåg mina tabletter för nu har jag ju glömt bort saker igen : )

• Creol

Snubblade in på den här tråden, tänkte att jag skriver även om den är gammal.

Jag har b12 brist. Första gången det upptäcktes var jag drygt 20. Jag fick äta behepan en omgång. Flera år senare blev jag som ni andra beskrivit, sjukt trött. Jag fickk dessutom minnesproblem och balansproblem. Kunde somna nästan när som helst, och var bara pigg precis när jag ätit. Fick Behepan igen - och de gjorde en grundlig utredning, dvs de kollade om jag har mag/tarmproblem. Det ahr jag inte. Jag fick inte injektioner eftersom bara patienter som är sjuka (dvs har mag-tarmproblem) får det, utan fick äta Behepan - vilket tar lång tid för att komma upp till nivå igen. Sedan har det varit flera turer där de sagt att jag inte behöver äta B12, men det visar sig alltid att jag blir dålig igen. Nu finns det tackochlov recpetfritt så jag förebygger. Periodvis behöver jag öka dosen, jag brukar få tidiga symptom som småsår i näsan - då vet jag att jag måste äta högre dos. Men ibland missar jag signarena och sedan är man där och är dödstrött och vet att det kommer ta flera veckor att komma upp till standradnivå igen. 

Tror att det är så att olika landsting har olika policy eller "flödesscheman" för vilken behandling du får. Vissa kanske alltså får injektioner, andra inte. Och jag har också haft problem med min hud.

• kattfoten

min b12 brist upptäcktes när jag var 20 år  man gjorde en del undersökningar men hittade inget särskilt och kom fram till att bristen måste bero på att jag har hypotyreos . Jag har ätit behepan i 12 år nu och måste fortsätta med det hela livet , jag fick injektioner ett tag för några år sedan när jag hade problem med att ta piller.jag har inte märkt av några biverkningar . 

• Lill Mamsen

Kul att tråden lever vidare  finns ju uppenbarligen fler unga med detta problem :-/
    Jag tar numera sprutor regelbundet varannan månad. Aknen har blivit bättre, dock inte försvunnit helt.
    Jag har tagit tester för sköldkörteln och gluten men de värdena var bra. Tröttheten försvinner däremot inte men det måste bero på andra orsaker, så fortsätter med prover o.s.v.

• Loreena

Jag har också IBS men har blivit betydligt bättre av LCHF. Antagligen så kommer hälsoförbättringarna av att jag utesluter gluten och spannmål. Även om testerna inte visar att du är glutenallergiker så kan det ändå vara så att spannmålen irriterar tarmen. Många som har magproblem blir betydligt bättre med LCHF så det kanske skulle kunna vara något att prova? Du behöver ju inte äta strikt utan kan tex. lägga till lite ris, rotfrukter och andra glutenfria tillbehör ibland om din mage tål det.

Svar på tråden B12 brist, finns det flera?