Skulle du behålla?
Ja jag skulle behålla. Den här möjligheten att välja barn skrämmer mig. Hur kommer det att se ut om 50 år? Finns det då inga barn med funktionshinder för att alla valts bort i fosterstadiet? De barn vars föräldrar då ändå väljer att föda sitt barn, hur kommer de att bemötas av andra? "Jaså din mamma valde att föda dig fast du var handikappad, vad konstigt". Det ökar knappast förståelsen för dessa individer.
Min dotter har en kromosomavvikelse och jag har frågat vad de hade gett mig för besked om jag gjort fostervattensprov. Svaret blev: Förmodligen hade vi varit tvungna att säga att det kan vara allt från att hon har simhud mellan tårna?! (han sa så) till ett vegetativt tillstånd där hon onte är kapabel att varken äta eller dricka själv.
Min dotter är snart 9 år, går i särskoleklass med en liten språkförsening. Hon går, dansar, sjunger och är världens goaste tjej, med en full språkförståelse.
Önskar jag att jag hade gjort abort? Nej, såklart inte.
Hade jag gjort abort om jag fått höra läkarens förklaring enligt ovan? Förmodligen hade jag övervägt det.
Hade jag gjort abort om han kunnat säga exakt vilka "men" hon skulle få? Nej!
Är jag glad att jag aldrig fick veta? Mycket!