strasbourg skrev 2010-11-21 11:06:09 följande:
Har en bernersennen hane, 2,5 år gammal.
Jag säger bara så här:
-inga trappor för en 8 veckors valp! men om han nu är fem månader eller hur det var och ni inte bor på sjunde vån så är det ok. Har ni hiss så är det att föredra. Ingen hiss och bo på sjunde vån hela hundens liv = flytta till ett hundvänligt boende.
-min hund äter nu ett halvt kg om dagen sedan lång tid tillbaka, när han var valp var mängden mindre men uppdelat på tre mål. Efter 6 mån 2 mål om dagen. Vad jag minns vägde han 20-22 kg vid 4 månader. Han väger nu 47 och är fortfarande smal om "midjan". Personligen anser jag att du ska vara mycke rädd om lederna, pajar dem på stora hundar så är det goodbye. Röntga gärna honom vid ett års ålder för att se om han har dysplasi. Jag föredrar nåt kilo mindre än mer. Du ska kunna känna revbenen men inte se dem. Valpar i den åldern ser ofta ut som 6-7 åringar, långa leder och inget hull.... Under 20 kg, då hade jag gått till vetrinär! Du kan väga honom på djursjukhuset eller motsvarande.
-började först med Eukanuba, mycket bra foder. Men dyrt som pocker. Nu när han är typ färdigväxt i kroppen har jag gått över till Pedigree som fått nästan samma betyg som Eukanuba på
testfakta.se.
-lyft honom därför in och ut från bilen så länge ni orkar så håller lederna längre. Stora hundar blir ej färdiga i kroppen förrän 2-3 års ålder. Inga höga hopp eller skutt som belastar lederna. Därmed inte sagt att de inte kan leka lite "våldsamt" med andra hundar. Men inga hopp från höjder och sånt. Tänk på att detta är för att du vill behålla din vän så länge som möjligt....
-du ska hålla honom lugn efter maten, intte springa runt, ingen lek under ca 30 min. Samma sak om druckit mycket vatten. Magsäcksomvridning på stora hundar är vanligt och kan leda till döden. Oerhört smärtsamt för hunden dessutom.
-tänderna: ge endast torrfoder och försök att inte ge så mycket annat skit. Köper märgben i köttaffären som sjuds upp och tar sen ur märgen. Sen får hunden tugga på det. Ska ej koka då det kan flisas sönder, bara sjuda upp till kokpunkten. All märg ska ut annars diarre....håll bra koll på tänderna alltså, tandsten mycket svårt att få bort. Kanske har just din hund inga problem, grattis. Annars håll koll, kan sluta med svår inflammation som gör att man måste ta bort hela tanden....
Hoppas det gav dig lite av vad du undrar. Jag står till ditt förfogande om du vill veta mer. Lycka till! Det är världens bästa raser!
Jag som har leonberger instämmer helt i det du säger. Men ang märgben så har vi alltid gett "råa". Har aldrig märkt av dålig mage på vår gamla hund eller på vår valp.
Men avd det gäller ben så vill jag slå ett slag för riktiga hundknutor. Det är ben från nöt, ungefär som märkben men de kommer från annan del av kroppen typ leder osv. Dessa har ofta lite kött kvar också. Till vår gamla hund köpte vi på willys. När vi fick ta bort honom för sbart 2 år sedan var det just tänderna som var det bästa på hela hunden. Han hade mao toppenfina tänder och veterinären undrade just vad vi gjort då tänderna var så fina med tanke på hundens ålder. Leo fick alltid hundknutor...varje vecka. De fungerar som tandborste på hunden. Men vi gav dessa råa och det vet jag att vet tycker är helt ok.
Sedan finns det hundar med känsligare mage och de ska inte ha råa ben.
Sedan kan jag nämna att även vuxna hundar kan skada leder rejält och det beror mycket just på att de är stora hundar. Jag vet en leonbergerkennel som hade en superfin hane (morfar till vår valp). När tikarna löpte blev han dock lite "het på gröten". Han var inomhus och balkongen stod öppen med en springa. Hanen var egentligen instängd i ett annat rum men leonberger är en "smart" hund och han öppnade denna dörr, sprang ut på balkongen och hoppar ner på gräsmattan nedanför från andra våningen. Eftersom han var så tung så tog lederna stryk. I gräsmattan fanns släpmärken för hanen hade dragit sig fram med framtassarna och låg utanför hundgården där löpikarna var, Hans bakben var helt knäckta...eller lederna då. Han hade trampat igenom hela leden på ngt sätt så det var bara en spruta som återstod. Veterinären sa att om det hade varit en mindre ras så hade chansen varit större att ngt sådant här inte hade hänt.
mao...en valp är ännu skörare än en vuxen hund så man ska precis som sägs i ovanstående inlägg inte låta hunden hoppa neråt från högra höjder.
Ett tips till ts är väl att låna Leonbergerboken samt en bok om Berner sennen på biblioteket. Båda raser är s k bergshundar och har många likartade egenskaper.