ersättning vid förlossning?
Har hört många som får ersättning från försäkringsbolag för att dom föder barn.
Är detta sant?
Hur fixar man det?
Vill gärna ha ersättning nu med bebis nr.2 om de finns sån ;)
Har hört många som får ersättning från försäkringsbolag för att dom föder barn.
Är detta sant?
Hur fixar man det?
Vill gärna ha ersättning nu med bebis nr.2 om de finns sån ;)
Jag har också en gravidförsäkring hos IF och där ingick sjukhusvistelse och och ärr ersättning, var tvungen att läsa på lite igår!
Jag fick bristning grad 3 vid förlossningen och det fick jag ersättning för, om det var 2000kr eller nått, kommer inte ihåg. Vi fick även ersättning för sjukhusvistelsen på neonatalavd, någon hundring per dag. Jag hade Länsförsäkringar, men inte den gravidförsäkringen som var gratis utan den andra som då kostade runt 800kr tror jag. Helt klart värt det som lite plåster på såren när man inte kan böja sig eller nått pga bristningen.
Försäkringen kostar runt 1000:- totalt och gäller från v23 eller v26, olika beroende på var man har den. men brukar gälla fram till de är ett halvår gamla. kolla igenom alternativ om ni funderar på försäkring
Tycker det är fascinerande att folk är så giriga. Visst är det bra med en försäkring och man ska nyttja den, men att få för sveda och värk vid en förlossning? Eh ja, det säger sig väl självt att det kommer svida å göra ont?
En annan anledning till att teckna just en gravidförsäkring är ju just för att den gäller fram till när barnet är 6 månader och övergår sen i en barnförsäkring om man vill!
Just för att (gud förbjude) att barnet föds med sjukdom eller cancer, har man ingen försäkring då så är det rent ut sagt omöjligt att få en barnförsäkring på ett barn som redan är sjukt, tyvärr! Man vet ju tyvärr faktiskt aldrig och det är ju bra att vara försäkrad ifrån början , helt klart värt 1000-1200 kr
Tyvärr så är det så att ha en försäkring före förlossningen garanterar inte att de fortsätter att försäkra barnet efteråt om det är något fel.
Fast alltså, det handlar inte om att vara girig eller inte vara villig att betala vad eftervården kostar..
Kan man få ersättning för någiot så är det väl en självklarhet att utnyttja det?
Det är väl inte girigt, eller?
Isåfall skulle det väl inte finnas något sådant.
Jag fick ut ca 300 per dygn på min vanliga försäkring (ungdomsförsäkring hos trygg hansa)
Den täcker sjukhusvistelse.
Jag ringde bara dit och berättade hur länge jag legat inne.
Stannade totalt 16 timmar men försäkringen gällde per påbörjat dygn =)
jag fick 1000kr från folksam efter min 1a förlossning för att jag hade förlorat så pass mycket blod vid förlossningen..
Jag har oxå hört från en kompis som hade fött att hon också hade fått pengar för vistelsen från BB och det var en helt normal förlossning och hon hade en vanlig försäkring från trygg hansa..
Måste ringa och kolla upp vad som gäller, är ju ändå gravid i v. 28 nu eller nåt.
flesta sjuk och olycksfallsförsäkringar täcker kostnaden med visst mycket per dygn om man varit inskriven på en avdelning på sjukhuset, det har alltså inte så mycket med vilken avdelning man ligger på och förlossning och bb är en avdelning så det räknas. Kan verkligen rekommendera en sån försäkring för dom täcker så mycket mycket mer än vad man tror och även kan man teckna livförsäkring så man vet att den andra klarar sig om något händer någon gång i livet.
Barnförsäkring ska man teckna så snart som möjligt då tex trygg hansa tar bort ett flertal diagnoser man kan få ersättning för efter 6 månader. Gratisförsäkringarna för gravida är inte så mycket att ha utan en betald gravidförsäkring ger mer. Dock ska man jämföra villkoren då dom skiljer sig sjukt mycket åt och man ska även tänka på var man vill försäkra barnet sedan också och gärna välja gravidförsäkring i samma bolag. Sjuka barn kan nekas försäkring men en gravidförsäkring kan också göra att du har rätt att teckna en försäkring hos det bolaget.
oj, hade jag ingen aning om!! Fast vi bodde ju på neontalavdelningen å de var helt gratis, så vi hade väl inte fått nåt ändå :)
Jag hade gravidförsäkring (betalvarianten) hos Länsförsäkringar och var tvungen att stanna på BB, senare Neo pga blodförlust och lite annat. Fick kostnaden för min vistelse på sjukhuset utan någon diskussion.
Länsförsäkringar har ingen garanti för att teckna barnförsäkring hos dem, men man får 6 mån "gratis".
Kommer jag bli gravid igen så kommer jag definitivt betala för en gravidförsäkring.
Jag får ersättning från min försäkring med 100:- per dygn på sjukhus, oavsett om det är förlossningen eller annan avdelning, jag har en vanlig olycksfallsförsäkring hos TryggHansa.
Jag sprack inte så mycket, men fick en del komplikationer, så min man har fått vara hemma med mig eftersom jag inte kunnat ta hand om vårt barn vissa dagar, men det verkar jag inte kunna få någon ersättning för. Då menar jag inte själva smärtan, utan för resor till och från sjukhuset, makens förlorade arbetsinkomst och så. Men å andra sidan så får man nog ta det när man föder barn.
Jag fick 1000kr för akutkejsarsnitt och sen 3000kr för blodförlust vid min andra förlossning!! Den första var en gratis gravid försäkring och där jag fick 3000kr var en försäkring som kosta 1000kr.