• Raskask

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Är det inte så enkelt att det enda sättet att få resultat av EEG är om patienten varit vaken mer än vanligt på natten?

• Raskask
    yodi skrev 2010-11-17 14:28:05 följande:
    nu fick jag göra ett eeg när dom skulle utreda ev epelepsi, och anledningen till att jag skulle sova mindre var för att "reta" hjärnan för att lättare få i gång reaktioner för att se vad som var fel, det kanske är något liknande i din sons fall, ring och prata med läkaren och fråga honom
    Läkarna sa likadant när min son skulle utredas för epilepsi.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 14:40:06 följande:
    Saker behöver inte göra ont för att vara inhumana. Det är inhumant att inte låta ett barn sova.
    Fast ibland, (kanske inte i ert fall), kan en natts störd sömn vara priset man får betala för att i längre perspektiv få det bättre. Min sons tillvaro blev betydligt förbättrad efter den gången han fick sova fyra timmar på natten innan EEG undersökningen.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 14:49:41 följande:
    Varför frågade ni inte om det fanns alternativ? Om ni nu inte gjorde det. Märkligt att man utsätter sitt barn för vakenhet utan att kolla alternativ.
    Jo, vi frågade och det var den gänges undersökningsmetoden, som var säkrast.

Nu såg vi den eventuella epilepsin som ett större problem på det stora hela än en natts avbruten sömn. Hade inte en tanke på att en natt med några extra timmars vakenhet skulle vara något direkt bekymmer. Visst gick det åt kaffe (för oss), och inte var det en glad kille när vi väckte honom, men vi "lurade" i honom att det var ett äventyr. Han pratar fortfarande om den spännande natten.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:02:02 följande:
    Jo, det är ganska mycket hela världen och att va vaken kombinerat med sömn är naturligt. Inte att va vaken en tid då man brukar sova. Sömnmedel är medicin. Nej, man plågar barn mer genom att hålla dem vakna än en låg dos sömnmedel. Är ju solklart! Varf;r litar man blint p[ l'kare utan att ifr[gas'tta_ Urs'kts, mitt tangentbord har f[tt spel!
    Vi tog spännande ficklampspromenader på kvällen, sen spelade vi spel, så undersökte vi vinden med ficklampa, och fångade ett spöke. På morgonen smög vi ut och tittade på tidningsbudet, och tog en liten promenad till nattöppna bageriet där vi handlade frallor. Någon plåga var det inte.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:03:34 följande:
    Vad d[ s'krast_ Anser det fel att lura barn!
    Jag lurar mitt barn när jag anser att han mår bättre av att vara lurad. Så vi tycker väl lite olika där.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:08:03 följande:
    Jag tror tyv'rr inte p[ det. Skulle aldrig uts'tta mitt barn f;r n[t s[nt f;rr'n alla andra v'gar var testade. Anklagar inte n[n personligen, men ser det allm'nt som misshandel o medveten s[dan.
    Även här tycker vi uppenbarligen olika. Jag skulle inte avstå en undersökning som kan leta till en säker utredning pga av ett mindre obehag. Med mindre obehag menar jag då en natt med avbruten sömn.
  • Raskask
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:43:57 följande:
    Har inte menat n[t illa. Men ifr[gas'tter varf;r f;r'ldrar inte reagerar n'r ens barn blir ber;vat n[t s[ naturligt som att sova o inte fr[gar efter alternativ.
    Vem har inte reagerat?

Alla anser helt enkelt inte att en natts störd sömn är så mycket att oroa sig för.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?