• Lindreas

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 14:49:41 följande:
    Varför frågade ni inte om det fanns alternativ? Om ni nu inte gjorde det. Märkligt att man utsätter sitt barn för vakenhet utan att kolla alternativ.
    Men hallå... Att vara vaken en extra natt för att få veta om ens barn lider av exempelvis epilepsi är verkligen inte hela världen. Att vara vaken är ett naturligt tillstånd, då är det mycket värre att ge ett barn sömnmedel, i min värld i alla fall.

Jag har gjort sömn-EEG, och det är nödvändigt att man varit vaken länge, och att man inte ens sovit en halv minut för att få korrekt mätvärden. Hjärnan reparerar sig så oerhört snabbt vid sömn, och enda sättet att reta den är att inte låta den vila. Däremt fick jag veta att det var helt okej att hålla sig vaken på konstgjord väg, alltså med koffein eller liknande.
  • Lindreas
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:12:38 följande:
    L's ts f;r h/e! Jag svarar h'danefter de som l'st ts ordentligt o som inte g;r p[hopp!
    Hoppsan... Det där var inget påhopp ju.

Jag hoppas din son slipper skakningarna!
  • Lindreas
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:30:33 följande:
    Egentligen borde jag inte svara, eftersom jag uppmande till att l'sa ts, s[ jag slipper upprepa. Jo, han lider av skakningarna, men chansen att hitta n[t 'r minimal. Nej, det finns ingen misstanke om epilepsi enligt l'kare. BLAND ANNAT reflexer var normalt. Allt hon testade! En mikroskopisk risk, sa hon o det motiverar inte ett EEG enligt henne. Men vi kunde g;ra det s[ var det gjort, om vi ville. Att h[lla ett panikslaget barn vaket 'r f;r mig som att misshandla det sv[rt fysiskt och psykiskt.
    Men då är det väl lugnt? Då behöver du ju inte göra EEG:t, inte i det här skedet i alla fall. Sa hon något om hur ni ska gå vidare? Kanske sitter din sons problem i nerverna i nacken eller liknande?
  • Lindreas
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:35:10 följande:
    Nu var du trevlig. Ska prata med l'karen. Vaket EEG ska vi g;ra iaf o ta prover.
    Maken ska göra ett test där man leder ström genom kroppen för att se vart någonstans i nervbanorna det felar. Kanske är det något som man kommer göra på din son också? Jag har ingen aning, men eftersom de misstänker att det är neurologiskt så finns det flera test att göra. EEG:t är ju kanon för att upptäcka epilepsi och liknande, men om det sitter i nerverna så funkar det ju inte.
  • Lindreas
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:23:07 följande:
    Därom tvista de lärde. Jag har därmed fått en vink om alt finns. Ni hånar genom att hävda vad min son kan ha, att det är värt det osv, när vi vet att EEG inte är lönt o inte TÄNKER göra det.
    Men oj... Jag har inte uppfattat att någon hånar, alla försöker hjälpa till genom att berätta om sina egna upplevelser och sina uppfattningar kring det här. Det måste vara jättejobbigt för dig att känna dig så påhoppad, det tror jag verkligen inte är meningen av någon!

Jag ber om ursäkt om jag missat något nu, men ska ni göra ett vaket EEG, eller hur var det?
  • Lindreas
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:27:12 följande:
    Det kan man visst. Vaket EEG. Förlåt, men du verkar inte ha så stora kunskaper.
    Nu missförstod du nog. Man kan inte göra SÖMN eeg utan att man varit vaken innan, men ett vaket eeg går självklart bra.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?