• Anonym (ssk)

Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?

Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 14:36:52 följande:
    Sömnmedel är inte droger om det används rätt. Jag vill veta av nån som jobbar i vården.
    Att göra EEG med sömnmedel i kroppen ger inte korrekta resultat. Och nej det finns inget annat sätt än att barnet ska ha mindre sömn.
    Sedan kan inte du veta att EEG inte behövs utan det bestämmer läkaren.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 14:51:22 följande:
    Jobbar du i vården? Tyvärr är det inte sällsynt att man utför inhumana undersökningar pga. pengar eller slöhet, när alternativ finns.
    Man kan inte göra ett sömn EEG i vaken tillstånd. Vad är det som är så svårt att låta din son sova 4h natten före EEG undersäkningen? Är mycket bättre för både dig och din son att undersökningen blir korrekt.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:02:02 följande:
    Jo, det är ganska mycket hela världen och att va vaken kombinerat med sömn är naturligt. Inte att va vaken en tid då man brukar sova. Sömnmedel är medicin. Nej, man plågar barn mer genom att hålla dem vakna än en låg dos sömnmedel. Är ju solklart! Varf;r litar man blint p[ l'kare utan att ifr[gas'tta_ Urs'kts, mitt tangentbord har f[tt spel!
    Nej, det är inte att plåga barnet. Det är en nödvändighet eftersom det inte går att göra ett EEG med sömnmedel i kroppen, oavsett om det är en svag dos. Sömnmedel är dessutom beroendeframkallat.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:02:38 följande:
    Inte om det finns alternativa metoder.
    Finns inga alternativa metoder för sömn EEG.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-17 15:03:34 följande:
    Vad d[ s'krast_ Anser det fel att lura barn!
    Tycker du att det är bättre att barnet har en outrädd sjukdom?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Biomed. analyt.) skrev 2010-11-18 13:24:59 följande:

Man kan ge barnet Theralen 2 timmar innan u.s. om man tror att han inte klarar av att somna och det absolut måste bara ett sömndepriverat EEG.

Man har väl olika rutiner på olika kliniker. Hos oss står det i kallelsen att barnet ska lägga sig lite senare än vanligt och vakna tidigare än vanligt dagen för undersökning. Det står inga angivna tider då alla barn är individuella.

Däremot så tycker jag att det kan vara bra att göra ett EEG för tänk om det är epilepsi han har? Är inte det en allvarlig sjukdom??

Nej man kan inte det eftersom resultat blir missvisande.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 14:31:15 följande:
    Det låter ju bra. Vet du vad den medicinen heter?
    Det finns ingen lugnande medicin inför EEG eftersom allt sömnmedel/lugnandemedel ger missvisande resultat.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 14:36:23 följande:
    Fast nu var det en eeg-sköterska som skrev det o hon/han borde ju veta bäst.
    Jag har jobbat med EEG i över 10 år och nej det finns inga sådana medel.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 14:43:14 följande:
    Jag får kolla vilket som stämmer. Om det ej finns såna medel har ju forskningen verkligen stått stilla på det området, vilket troligen tyder på att man inte prioriteterat det.
    Men varför är det någon ide att skaffa fram ett medel som ända ger missvisande resultat? Visst du kan säkert få sömnmedel till din son men då måste undersökningen ändå göras om.

Jag förstår inte vad det är som göär det så farligt att han inte kan sova 4h natten för undersäkningen? Nej, det kommer inte att utlösa någon panikångest. Jag tror att det är du som inte vill detta och att din son inte bryr sig alls.
  • Anonym (ssk)

Läkaren skickade inte en remiss till sömn EEG på ren djävulskap utan för att h*n ansåg att det behövdes.

• Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 14:50:44 följande:
    Jag trodde vårdpersonal hade med sig i utbildningen att behandla folk efter deras förutsättningar och att inte håna dem. Läs på om panikångest o läs ts.
    Men snälla! Är det bättre att din son kanske har obehandlad epilepsi än att han får sova enbart 4h? Vad händer med han om han bara får sova 4h? Alla med panikpngest beter sig olika så det hjälper inte att läsa på. Men jag tror inte att det är någon fara för din son att bara sova 4h utan att det är du som kommer att bli hispig och må dåligt över det.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:01:34 följande:
    Du ställde visserligen vänliga frågor, men du har inte läst ts.
    Jag har läst ts både en och två gånger och jag förstår fortfarande inte varför din son skulle få panik av att sova mindre?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:05:05 följande:
    För att han har fått det många gånger.
    Det måste väl ändå vara bättra att han får panik av mindre sömn (om han nu får det) än att han går omkring med en obehandlad sjukdom? Eller?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:13:42 följande:
    Nej, du har inte läst ts riktigt. Läs igen, så får du veta varför EEG inte behövs o att inte läkaren beställt den,samt att mitt barn inte direkt lider av skakningarna.
    Läkaren sa att man kan ta ett EEG - läkar har ordinerat ett EEG.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:16:29 följande:
    Jag måste fråga: Hur tror ni att ni kan hjälpa oss genom att håna oss?
    På vilket sätt hånar vi er? Vi talar sakligt lung om födelarna med ett EEG och att det inte finns några andra alternativ.
    Anonym (eegpersonal) skrev 2010-11-18 15:16:20 följande:
    Melatonin används på ett flertal lab runt om i landet, ska EJ påverka EEG. Däremot blir man ju berövad det där lilla extra som tröttheten isig ger.

Kloralhydrat ska ej påverka EEG heller, vad jag vet. Används på barn som är för rädda för att genomföra undersökningen.
    Melatonin påverkar EEG och de EEG som görs med Melatonin görs alltid om eftersom reslutatet blivit felaktiga. Även Kloralhydrat påverkar EEG och i de fallen görs de två gånger.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:20:58 följande:
    Lokalen o utrustningen stör honom inte. Det är bara sömnen. Men som sagt ska vi inte göra EEG. Däremot vaket EEG.
    Man kan inte göra sömn EEG utan att patienten inte sovit mindre dagen före.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:23:07 följande:
    Därom tvista de lärde. Jag har därmed fått en vink om alt finns. Ni hånar genom att hävda vad min son kan ha, att det är värt det osv, när vi vet att EEG inte är lönt o inte TÄNKER göra det.
    Du är väl inte läkare? En läkare beslutar om EEG är nödvändigt och i erat fall hade det absolut varit nödvändigt med sömn EEG.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (upprörd/skakad) skrev 2010-11-18 15:27:12 följande:
    Det kan man visst. Vaket EEG. Förlåt, men du verkar inte ha så stora kunskaper.
    Ett vaket EEG kan aldrig vara istället för ett sömn EEG. Jag ahr nog större kunskaper om dig vad gäller EEG och annat inom Neurologi eftersom jag jobbat med det i 10 års tid.
Svar på tråden Varför så inhumana metoder som vakenhet vid EEG?